strona główna

Strony

poniedziałek, 11 listopada 2019

II Karmapa, Karma Pakszi "Pogląd, medytacja, postępowanie mahamudry"

II Karmapa, Karma Pakszi


Oto kompletne objaśnienia dotyczące praktyki mahamudry. Są to ustne nauki jakie terton Jongle Mindziur Dordże otrzymał w wizji od  II Karmapy, Karma Pakszi.

Nauki zaczynają się od przywołania KJE HO!, „Słuchaj uważnie!”. Jest to zwrócenie czyjeś uwagi. Kiedy słyszymy - Kje ho - jest to sygnał „uważaj!”, bo teraz będzie coś bardzo ważnego powiedziane. „E MA HO!” – Jest okrzykiem radości.

(Pogląd /tała/)
Samaja!
„Kie ho! Samoświadoma pierwotna mądrość nie da się opisać. Świat obiektów pożądania przejawia się z powodu pomieszania. Nie rozumiejąc, że zjawiska są przejawem umysły bierzemy je za realne i stwarzamy nawykowe skłonności. W wyniku tego powstają rozmaite zjawiska niczym magiczne twory, a w ślad za nimi pojawia się szczęście i cierpienie, mimo że doświadczane obiekty nie są samoistne. Spójrz na nagie zjawiska! Pozostaw umysł w sobie samym! Wówczas zjawiska ukażą się jako symboliczny lama. Cokolwiek powstaje, nie lgnij do tego, a wszystko wyzwoli się samo w sobie! E MA HO!”
Dalej Karma Pakszi mówi:
"To jest sposób widzenia podstawy, umysłu samego w sobie. Wszystkie zjawiska są symbolicznym lamą. A teraz wyjaśnię, w jaki sposób medytować na naturę umysłu i jak ćwiczyć się na ścieżce działania."

(Medytacja/gompa/)
„Kje ho! Różnorodne zjawiska jawią się nieprzerwanie. Z powodu pomieszania umysł popada w dualizm. Stąd biorą się oczekiwania i obawy. Jakakolwiek z pięciu trucizn się przejawi, spójrz wprost na nią. Przyczyna powstawania emocji jest pomieszanie. Spośród trzech trucizn pożądanie jest pragnieniem szczęścia. Działaj nie lgnąc do jedzenia, bogactwa, przyjemności władzy i bliskich, do realności, do oczekiwań i obaw. Spocznij w bezgranicznej przestrzeni bycia naturalnym, poza intelektem. Cokolwiek się pojawia, nie lgnij do tego, a wszystko wyzwoli się samo w sobie. Pełne uważności utrzymywanie tego stanu jest bezpośrednim widzeniem."
Karma Pakszi powiedział:
„To było o tym jak oczyścić umysł na ścieżce."

(Działanie/ciepa/)
Samaja!
„Kje ho! W pierwotnej świadomości pojawiają się i znikają samoprzejawione zjawiska. Bądź wolny od przywiązania i lgnięcia do przywiązania. Gdy doświadcza się wolnej od skrajności natury umysłu, wówczas wszystkie zjawiska jawią się jako puste. Pustka sama w sobie jest jak rozległa przestrzeń. W niej spoczywa przekraczająca intelekt i niewyrażalna pierwotna mądrość. Spocznij w tym bezpośrednim widzeniu, wolny od pomieszania i rozproszenia. Natura umysłu nie jest substancjonalna, a jednak wszystko z niej powstaje. Bycie świadomym tego pojawiania się i zanikania to ścieżka przyczynowa. Bycie świadomym, że cokolwiek się przejawia, nie jest realne to ścieżka wyzwalania w chwili przejawienia. Jeśli pojmie się znaczenie tego, osiągnie się stan Buddy w jednym życiu.”
Po opisaniu nauk o podstawie, ścieżce i owocu w podsumowaniu tego powiedziano:
„Samaja! Tak powiedziano. Są to niesplamione ustne instrukcje.
Samaja! Zostało to napisane zgodnie z tymi pouczeniami."

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz