Zakrzywiony nóż tyb. drigug skt.
kartrika jest znanym przedmiotem rytualnym trzymanym w prawej(zazwyczaj) dłoni wielu
groźnych i półgórnych aspektów buddhy. Jego symbolika nawiązuje do przecinania,
przenikania, czyli wglądu. Jest dynamicznym i pełnym mocy symbolem pierwotnej mądrości,
która ma moc przedarcia się przez najsilniejsze splamienia umysłu. Ukazuje
wolność od wszelkich splamień i zaciemnień. Aby podkreślić pewną szczególną
właściwość niektóre aspekty Buddhy wznoszą ku niebu drigug. Inne trzymają
drigug skierowany ku ziemi, albo trzymają go przy ośrodku serca…
Zakrzywiony nóż drigug skt. kartrika, jest
wzorowany na indyjskim rzeźniczym nożu, używanym do wyprawiania skór
zwierzęcych. Ostry hak służył do bardziej delikatnych czynności wyprawiania
skóry itp.
W ikonografii tantrycznej występują dwa
rodzaje driguga:
1. Nóż
w kształcie półksiężyca. Podobny tasak w kształcie półksiężyca jest stosowany w
orientalnej kuchni do siekania np. mięsa, warzyw itp.
2. Zakrzywiony
nóż zakończony hakiem, tzw. nóż dakiń.
Istnieją dwa sposoby interpretowania
znaczenia dwóch rodzajów driguga:
1. Zakrzywiony
nóż z hakiem jest symbolem żeńskich aspektów buddhy tzw. nóż dakiń.
zakrzywiony nóż z hakiem tzw. nóż dakiń |
Nóż w kształcie półksiężyca jest symbolem męskich aspektów buddhy np. Mahakala Bernagcien.
zakrzywiony nóż w kształcie półksiężyca |
2. Aspekty
buddhy związane z praktyką matczynych tantr posiadają zakrzywiony nóż z hakiem.
Nóż w kształcie półksiężyca jest symbolem aspektów buddhy związanych z
ojcowskim tantrami.
W obu przypadkach jego esowate ostrze
wykonane z jest z meteorytowego żelaza, które wychodzi z ust makary. Uchwyt
utworzony jest z pięcioramiennej półwadżry.
Drigug składa się z trzech elementów:
1. Zakrzywione
ostrze z hakiem zrobione z meteorytowego żelaza. Dlatego na thangkach
przedstawiane jest w kolorze niebieskim. Ostrze symbolizuje przenikliwy wgląd.
Ostra krawędź ostrza, które przecina wszystko na dwie części symbolizuje
przecięcie się przez dwa rodzaje zasłon lub zaciemnień umysłu skt. awarana;. tyb. sgrib ba:
• Grubsze
emocjonalne zaciemnienia umysłu skt. klesiawarana;. tyb. ngon mongs sgrib pa,
pycha, gniew, zazdrość, pożądanie, głupota.
• Subtelne
zaciemnienia niewiedzy skt. dźnejawarana;. tyb. szes bja'i sgrib pa.
Oczyszczenie tych dwóch zaciemnień
jest równoznaczne z osiągnięciem stanu Buddhy.
2. Mityczny potwór tyb. ciusin skt. makara
– wodny demon, z jego ust wychodzi ostrze driguga. Ciusin symbolizuje wielką
moc, z którą nic nie może się równać.
3. Rękojeść w formie półwadżry,
utworzonej przez cztery szprychy złączone u końca biegnące wokół szprychy centralnej,
która jest symbolem niezniszczalności.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz