Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

poniedziałek, 14 sierpnia 2017

Esencja ganaczakry




Praktyka Wadżrajany polega na utożsamianiu ciała, mowy i umysłu z ciałem, mową i umysłem Buddhy i postrzeganiu wszystkiego tak jak postrzega to Buddha. W taki pogląd jesteśmy wprowadzani podczas tantrycznej inicjacji i tak dalece jak możemy staramy się rozwijać tzw. czyste widzenie tyb. nangda. Cokolwiek się przejawia, jest przejawem naszego umysłu, a naturą umysłu jest dharmakaja. W związku, z czym, wszystkie zjawiska są przejawem dharmakaji, są czyste same w sobie. Nie musimy niczego przekształcać (chociaż niektórzy zachodni praktycy Wadżrajany mają silne parcie na przekształcanie nieczystego w czyste itp.), ale oczyścić błędne postrzeganie wypływające z lgnięcia do poczucia realności zjawisk, lgnięcia do „ja/inni”. Zjawiska są od zawsze czyste, dlatego  np. Tilopa powiedział:
„To nie zjawiska wiążą nas w samsarze, ale nasze lgnięcie do nich. Oczyść lgnięcie Naropo.”
Podczas ganaczakra pudży tyb. tsok pudża ćwiczymy się w czystym postrzeganiu wszystkiego, wolnym od uprzedzeń. Można powiedzieć, że esencja ganaczakry zawarta jest w czterech linijkach, które często używa się w tantrach nowego przekazu tyb. sarma*:  

„Słuchajcie! Patrzcie!
Oto jest sama istota dharmy.
Nie miejcie, co do tego żadnych wątpliwości!
Bramin, pies i pozakastowiec, mają tę samą naturę!
Rozumiejąc to, cieszcie się tym!”

Bramin, pies i pozakastowiec symbolizują trzy skrajne postawy. Bramini to są ci, którzy trzymają się tego, że jedzą tylko czyste pokarmy, nigdy nie piją alkoholu, nie jedzą mięsa., unikają seksu itp. Utrzymują pod tym względem czystość. Jest to jedna postawa umysłu, trzymanie się tylko czystych zjawisk(wielu adeptów np. new age trzyma się tego poglądu np. myśl tylko pozytywnie itp.). Jest to jedna skrajność związana z lgnięciem. Druga postawa symbolizowana, przez pozakastowca, który jest symbolem kogoś, kto jest pełen emocji, kto znajduje uwielbienie w piciu alkoholu, jedzeniu mięsa itp. Taka postawa reprezentuje postawę niechęci. Pies to jest ktoś, komu jest całkowicie obojętne, czy je ze złotego talerza na królewskim stole, czy ze śmietnika. On w żaden sposób nie rozróżnia tego. To odnosi się do uczucia obojętności. Wszystkie trzy postawy umysłu mają tę samą ostateczną naturę. To samo będzie się odnosić do substancji spożywanych podczas ganaczakry. Jakiekolwiek zjawisko się pojawia, powinniśmy pozostać bez niechęci, lgnięcia i obojętności. Zamiast coś z nimi robić… ćwiczymy się w widzeniu ich takimi jakimi są.... 


   * Przekaz nowych tantr obejmuje szkoły: Sakja, Kagju, Gelug.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz