Praktyka Wadżrajany polega na utożsamianiu ciała, mowy i
umysłu z ciałem, mową i umysłem Buddhy i postrzeganiu wszystkiego tak jak
postrzega to Buddha. W taki pogląd jesteśmy wprowadzani podczas tantrycznej
inicjacji i tak dalece jak możemy staramy się rozwijać tzw. czyste widzenie tyb.
nangda. Cokolwiek się przejawia, jest
przejawem naszego umysłu, a naturą umysłu jest dharmakaja. W związku, z czym,
wszystkie zjawiska są przejawem dharmakaji, są czyste same w sobie. Nie musimy niczego przekształcać (chociaż niektórzy zachodni praktycy Wadżrajany mają silne
parcie na przekształcanie nieczystego w czyste itp.), ale oczyścić błędne
postrzeganie wypływające z lgnięcia do poczucia realności zjawisk, lgnięcia do
„ja/inni”. Zjawiska są od zawsze czyste, dlatego np. Tilopa powiedział:
„To nie zjawiska wiążą nas w samsarze, ale nasze lgnięcie do
nich. Oczyść lgnięcie Naropo.”
Podczas ganaczakra pudży tyb. tsok pudża ćwiczymy się w
czystym postrzeganiu wszystkiego, wolnym od uprzedzeń. Można powiedzieć, że
esencja ganaczakry zawarta jest w czterech linijkach, które często używa się w
tantrach nowego przekazu tyb. sarma*:
„Słuchajcie! Patrzcie!
Oto jest sama istota dharmy.
Nie miejcie, co do tego żadnych wątpliwości!
Bramin, pies i pozakastowiec, mają tę samą naturę!
Rozumiejąc to, cieszcie się tym!”
Bramin, pies i pozakastowiec symbolizują trzy skrajne
postawy. Bramini to są ci, którzy trzymają się tego, że jedzą tylko
czyste pokarmy, nigdy nie piją alkoholu, nie jedzą mięsa., unikają seksu itp. Utrzymują pod tym
względem czystość. Jest to jedna postawa umysłu, trzymanie się tylko czystych
zjawisk(wielu adeptów np. new age trzyma się tego poglądu np. myśl tylko
pozytywnie itp.). Jest to jedna skrajność związana z lgnięciem. Druga postawa
symbolizowana, przez pozakastowca, który jest symbolem kogoś, kto jest pełen
emocji, kto znajduje uwielbienie w piciu alkoholu, jedzeniu mięsa itp. Taka
postawa reprezentuje postawę niechęci. Pies to jest ktoś, komu jest całkowicie
obojętne, czy je ze złotego talerza na królewskim stole, czy ze śmietnika. On w
żaden sposób nie rozróżnia tego. To odnosi się do uczucia obojętności.
Wszystkie trzy postawy umysłu mają tę samą ostateczną naturę. To samo będzie
się odnosić do substancji spożywanych podczas ganaczakry. Jakiekolwiek zjawisko
się pojawia, powinniśmy pozostać bez niechęci, lgnięcia i obojętności. Zamiast
coś z nimi robić… ćwiczymy się w widzeniu ich takimi jakimi są....
* Przekaz nowych tantr obejmuje szkoły: Sakja, Kagju, Gelug.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz