Olej sezamowy to esencja.
Głupiec, chociaż wie, że znajdzie go w ziarenku sezamu,
Nie rozumie zasady przyczyn, warunków i skutków.
Dlatego nie jest w stanie wycisnąć esencji - sezamowego oleju.
Choć wrodzona współistniejąca mądrość przebywa w umysłach
wszystkich istot,
Jeśli nie zostanie ukazana przez guru, nie może być
urzeczywistniona.
Pozostanie ona w ukryciu, podobnie jak sezamowy olej
niewyciśnięty z ziarna.
Gdy ktoś usuwa łupinę i uderza w ziarno,
pojawia się olej sezamowy, sama esencja.
W taki sam sposób guru ukazuje prawdę tathaty
i wszystkie zjawiska jawią się jako mające tę samą naturę.
Kje ho!
Dogłębne niepojęte znaczenie staje się oczywiste
w tym właśnie momencie.
O! jakie to cudowne!
Z punktu widzenia prawdy ostatecznej,
nie ma żadnej ścieżki do praktykowania, nie ma różnicy między tym, co jest do
porzucenia, a antidotum, nie ma niczego do porzucenia, ani owocu
urzeczywistnienia. Z drugiej strony, z punktu widzenia prawdy względnej,
wszystkie zjawiska zależą od przyczyn i skutków. I zostało to zobrazowane przez
przykład ziarna sezamu i oleju sezamowego. Jeśli nie zejdą się razem wszystkie
warunki: moździerz, tłuczek i ubijająca ludzka ręka, to olej nie zostanie
wyciśnięty z ziarna. Gdy spytacie dlaczego, odpowiem, że żadne zjawisko nie
jest spowodowane jedną tylko przyczyną ani jednym warunkiem, lecz powstaje na
mocy wielu okoliczności, które zbiegają się razem. I tak samo, choć dharmakaja
przenika wszystkie istoty, jeśli guru nam jej nie ukaże i jeśli nie będziemy
praktykować ścieżki, nie pojawi się owoc praktyki. Tak więc względna prawda
wszystkich zjawisk zależy od zbiegu przyczyn, warunków i skutków. Dlatego
urzeczywistnienie, wydobywanie zrozumienia takości, zostało porównane do
tłuczenia ziaren sezamu.”
- tak nauczał Tilopa.
Komentarz nie wprost. Ostatnie dwa tygodnie bezskutecznie namierzalem polskie tłumaczenie Gampopy,, Drogocenny Różaniec Najwyborniejszej Drogi,,. Wczoraj odkurzajac (dosłownie) zabytkowy numer miesięcznika Odra z 1989, po otworzeniu (z powodu ryciny tybetanskiej na okladce-Wadzrapani) gdzieś w środku egzemplarza, na stronie 47 (do 60 - tej) ukazał się
OdpowiedzUsuńbezskutecznie poszukiwany tekst Gampopy w tłumaczeniu I. Kani!!! :) :) :)........ Niezbadane są wyroki karmy :) i aktywność Pana Sekretów tj jedno z imion Wadzrapaniego! :)
W kolofonie Gampopa wyjaśnia że jest to kolekcja wskazówek od Naropy, Maitripy, Marpy, Milarepy i Atiszy.
Genialna przygotowka do powyższych nauk Tilopy o wgladzie Mahamudry.