mahasiddha Naropa |
Pokłon
nieprzerwanej wielkiej szczęśliwości!
Co tyczy się
mahamudry zjawisk, świadomości i jedni:
Jeden,
mahamudra zjawisk
Jak wyraża
się mahamudra?
Wszystkie
zjawiska są twoim własnym umysłem.
Odbieranie
rzeczy jako realnych jest pomieszaniem.
Podobne do
snu, nie mają żadnej esencji.
Dwa,
mahamudra świadomości
Umysł to
tylko ruch myśli i wspomnień.
Nie ma
natury, jest impetem energii wiatru.
Pozbawiony
esencji, przypomina przestrzeń.
Wszystkie
zjawiska są jak ona, wielka równość.
Trzy,
mahamudra jedni
Co do
wyrażania mahamudry,
Jej esencji
nie da się wyłożyć.
Takość umysłu
Jest zatem
ciągłością mahamudry.
Są trzy
rodzaje medytacji mahamudry:
Jeden,
naturalny stan mahamudry
Natura
mahamudry jest nietknięta i niezmienna.
Każdy, kto to
widzi i wie,
Doświadcza
wszystkiego, co się jawi, jako mahamudra
Za sprawą
wszechprzenikającej wielkiej dharmakaji.
Dwa, metoda
urzeczywistnienia mahamudry
Spocznij
spokojnie w nietkniętej naturze,
Dharmakaji
nie da się rozumieć.
Spoczywanie
bez szukania jest medytacją,
Szukanie w
medytacji to pomieszanie.
Trzy,
mahamudra nierozdzielności
Skoro ten
stan jest wolny od medytacji i niemedytacji,
Jak można być
od niego oddzielonym albo nieoddzielnym?
Dla jogina
wszystko jest jak przestrzeń i magiczny spektakl.
Postępowanie
mahamudry także ma trzy aspekty:
Jeden,
mahamudra samowyzwolenia
Poznanie ich
takości
Wyzwala
wszystkie pozytywne i negatywne czyny.
Splamienia są
wielką mądrością,
Darem dla
jogina,
Niczym ogień,
który nawozi las.
Dwa,
mahamudra jednego smaku
Czy można
naprawdę odejść lub pozostać?
Jaką
medytację rodzi
Wędrowanie do
pustelni?
Kto nie
urzeczywistni takości,
Osiągnie
tylko chwilowe doznania, nie wyzwolenie.
Trzy,
mahamudra nierozdzielności
Co cię spęta,
gdy znasz takość?
Poza
pozostawaniem w tym stanie bez rozproszenia
Nie ma nad
czym medytować.
W równi nie
ma spoczywania i niespoczywania.
Tej praktyki
nie zrodzi ani nie poprawi żadne remedium.
Owoc mahamudry
również składa się z trzech części:
Jeden,
mahamudra wszystkiego, co zdaje się istnieć
Niczego się
tu nie osiąga.
Samowyzwolone
zjawiska są pierwotną przestrzenią rzeczy.
Samowyzwolone
myśli są wielką mądrością,
Niedualną
równością dharmakaji.
Dwa,
mahamudra poza samsarą
Wszystko, co
robisz, jest istotne
Niczym
nieprzerwany prąd potężnej rzeki.
To wielka
szczęśliwość Stanu Buddy,
W której nie
ma miejsca na samsarę.
Trzy,
mahamudra ostateczna
Wszystkie
zjawiska są w swej istocie puste.
Umysł, który
zna pojęcie pustości,
Sam się
oczyszcza.
Wolna od
wyobrażeń i mentalnych konstrukcji –
Oto ścieżka
wszystkich Buddów.
Ostatnia rada
i dedykacja:
Dla
największych szczęśliwców
Ubrałem oto w
słowa radę prosto z serca.
Oby dzięki
niej wszyscy bez wyjątku
Spoczęli w
mahamudrze!
Wielki Naropa
udzielił tych pouczeń Marpie Ciekji Lodro w Puszpahari.
Siubham astu
sarwa dziagatam!
W trzynastu
strofach zawarte są wszystkie bez wyjątku aspekty mahamudry. Zgłębienie ich
treści i podziałów wymaga odebrania szczegółowych ustnych pouczeń, zgodnych z
sednem znaczenia. Nie ufajcie przeróbkom. Ten tekst sporządzono na podstawie
autentycznych starych rękopisów, nie ma więc obaw, że coś zostało zmienione.
Bardzo ciekawy wpis. Ostatnio coraz bardziej interesuja mnie takie rzeczy. Mój chłopak powoli też się wkręca w takie tamty. Ostatnio dużo czytam na temat Tantry. Zamówiłam chłopkowi nawet książkę droga mężczyzny. Sama też pewnie chętnei przeczytam. Czytałeś może tą książkę? Czy ten temat Cię nie interesuje? :)
OdpowiedzUsuńFajnie, że ci się spodobał. Książki "droga mężczyzny" nie czytałem, a do samego "tematu" mam luźne podejście. Ale ufam, że dla wielu będzie pożyteczny. Pełny rozwój powinien obejmować wszystkie aspekty naszego życia :)
OdpowiedzUsuń