Praktykę Czod Maczik Labdryn
przekazała swoim osiemnastu wielkim uczniom. Jednym z nich był III Karmapa,
Rangdziung Dordże, który miał duży wpływ na rozwój praktyki Czod w Tybecie.
W tradycji Karma Kagju mamy wiele różnych tekstów
praktyki Czod. Na przykład dwie długie praktyki Czod. Jedna z nich,
często używana, nazywa się Rinczen Trengła, czyli "Różaniec Klejnotów". Napisał
ją III Karmapa. Inna nazywa się Jynten Kyndziung, czyli "Źródło dobrych
właściwości". Esencją obu jest tekst
ułożony przez Dziamgona Lodro Thaje, nazywa się Lydzin, czyli Ofiarowanie ciała.
Jest to zwięzła praktyka Czod do codziennego wykonywania przez joginów i
joginki. Dwa wcześniej wspomniane teksty są dosyć długie i wykonanie ich zajmuje
wiele czasu. Tekst Lydzin, jest jak gdyby esencją i służy on codziennej
praktyce, co jest zaznaczone w tytule – jest to coś, co możemy zawsze mieć przy
sobie, jest to krótki tekst i dzięki temu możemy go regularnie wykonywać. Lydzin
jest najbardziej znaną praktyką Czod z tradycji Karma Kagju, z ładnymi
melodiami. Oprócz tego Dziamgon Lodro Thaje napisał dwa bardzo krótkie teksty
praktyki Czod, składające się zaledwie z kilku linijek. We wszystkich wersjach
sens jest taki sam. Są to doskonałe praktyki medytacji dla osób prowadzących
intensywny tryb życia. Ich wykonanie zajmuje ok. 5-10 minut.
Inną znaną praktyką Czod tradycji Karma
Kagju jest Milam Lungten, czyli „Przepowiednia we śnie”, ułożona przez Karma
Czagme Rinpocze.
Nazwa wzięła się stąd, że Karma Czagme miał sen, w którym
otrzymał przepowiednię, która głosiła, że jeśli będzie się praktykowało
wizualizację w taki właśnie sposób, to można przedłużyć życie nawet o 12 lat,
nawet jeśli pojawiły się wszystkie oznaki śmierci. Sam Karma Czagme nie był
pewien czy ów sen miał jakieś znaczenie, czy jest tylko iluzją, i spytał się
swojego nauczyciela. Nauczyciel odparł, że sen zgadza się z ustnymi naukami,
które on sam otrzymał od swoich mistrzów i w takim razie jest to sen
posiadający znaczenie. Karma Czagme opisał więc formę wizualizacji, która
pojawiła mu się we śnie. Jest to wspaniała praktyka. Nie jest zbyt długa. Jej
wykonanie zajmuje około 10-15 minut, w zależności od tego ile razy powtarza się
pewne rzeczy. Na przykład Tenga Rinpocze sam lubi i poleca tę praktykę Czod,
głównie ze względu na to, że nie jest zbyt długa. Jest łatwa do codziennej
praktyki lub jako uzupełnienie innych praktyk. Według wskazówek Tengi Rinpocze,
można ją robić bez instrumentów tj. bębenka damaru, dzwonka i trąbki z kości
udowej. Karma Czagme powiedział, że można ją robić cicho, nawet bez tekstu,
jedynie medytując wszystkie fazy praktyki. Z tego powodu jest ona łatwa do praktykowania w naszych zachodnich warunkach.
Warto wspomnieć, że IX Karmapa ułożył trzy wersje praktyki nyndro mahamudry, krótką(najczęściej praktykowaną na Zachodzie), średniej długości i długą, która również zawiera praktykę Czod.
opracowanie: Paweł Włodarczyk
Warto wspomnieć, że IX Karmapa ułożył trzy wersje praktyki nyndro mahamudry, krótką(najczęściej praktykowaną na Zachodzie), średniej długości i długą, która również zawiera praktykę Czod.
opracowanie: Paweł Włodarczyk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz