Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

sobota, 18 kwietnia 2015

Stusylabowa mantra Wadżrasattwy. Komentarz Czime Rigdzina Rinpocze

Stusylabowa mantra Wadżrasattwy tyb. Dordże Sempa


OM
Wskazuje na podstawowy pierwotny stan nierozdzielności aspektów Buddy (pięciu kaji) i pierwotnej mądrości.

Wadżrasattwa samajam
Wskazuje, że podstawowy pierwotny niedualny stan jest pierwotnym zobowiązaniem(samaja)Wadżrasattwy co do prawdziwej natury całej sansary i nirwany.

anupalajam
Wskazuje, że będziemy faktycznie trzymać się przebudzenia w naturalnie pojawiającym się Wielkim Przebudzeniu Pierwotnej Rzeczywistości, która jest prawdziwą naturą Wadżrasattwy. On sam trwa jako pierwotna prawdziwa natura.

Wadżrasattwa twenopatisztha
Wskazuje, że gdy mamy to autentyczne doświadczenie, nie powinniśmy szukać gdzieś daleko Wadżrasattwy, ponieważ od początku zawsze z Nim przebywaliśmy, bez oddzielenia.

Dridho me bhawa
Wskazuje, że to, co nazywamy „JA” albo „MNĄ”, jest własnym pomieszaniem umysłu, bo umysł nie jest obiektem, który można badać. Niemniej jeśli go obserwujemy prawdziwą inteligencją, która jest samoistną manifestacją mądrości, wówczas pierwotna pozycja podstawy, serce przebudzenia, jest autentycznie doświadczane. Jest widziane wyraźnie czy też jest sposobem w jaki trwa umysł.

Sutoszjo me bhawa
Wskazuje, że nieczysty, pomieszany stan umysłu, znany jako „JA”, wiąże razem wszystkie podstawowe elementy istnienia(pięć skandh, dhatu, adżatana). Kiedy karma i zaciemnienia zostają oczyszczone tak, jak żelazo stopniowo zmienia się w złoto w procesie alchemicznym, Wadżrasattwa staje się bardzo szczęśliwy.

Suposzjo me bhawa
Wskazuje, że w tej czystości, stopniowo wielość obiektów postrzeganych przez umysł z perspektywy „JA” zostaje zapieczętowanych jako własne wyrażenie pierwotnej mądrości. I tak wszystkich możliwych zjawisk doświadczamy jako czystej nieskończoności kaji Buddów i ich wymiarów i szczęśliwie spoglądamy na własną twarz.

Anurakto me bhawa
Wskazuje, że wszystkie czujące istoty, które identyfikują się jako „JA”, dostały się we władanie pomieszania. Obyśmy naprawdę połączyli się z tobą i otrzymali błogosławieństwo mające moc zakończenia naszych samoistnie ukazujących się błędów, a potem opróżnili wszystkie trzy światy samsary.

Sarwasiddhim me prajacca
Proszę zapewnij nam ogólne osiągnięcia uspokojenia w stanie obecności ośmiu i szesnastu lęków. Udziel nam także najwyższego osiągnięcia realizacji poziomu czwartego widjadhary(vipak, ajusz, mahamudra, sahadża – najwyższe poziomy tantrycznej realizacji)

Sarwakarma suca me cittam śrijah kuru
Dzięki uzyskaniu obu tych osiągnięć oraz mocy nad narodzinami i śmiercią obyśmy byli w stanie sprowadzić zasługę i szczęście w serca i umysły wszystkich istot, by zrealizować wielką falę aktywności.

Hum
Wskazuje wadżrę, niezmienną prawdziwą naturę umysłu wszystkich Buddów.

Ha Ha Ha Ha Hoh
Wskazuje, że wadżra niezmiennego umysłu posiada pięć aspektów( pięć kaji – dharmakaja, sambhogakaja, nirmanakaja, swabhawikakaja, wadżrakaja) i pięć aspektów pierwotnej mądrości.

Bhagawan sarwa tathagata
Wskazuje, że ta niezmienna natura umysłu jest esencją prawdziwej natury wszystkich Buddów poszczególnych rodzin, a zatem symbolizuje naturalny stan(dharmakaję) wszystkich Buddów.

Wadżra ma me muńca
Symbolizuje promieniowanie(sambhogakaję)wszystkich Buddów.

Wadżri bhawa maha
Wskazuje na nieustanny przepływ korzyści dla innych, czyli aspekt manifestacji współczucia(nirmanakaję) wszystkich Buddów.

Samajasattwa
Wskazuje, że w ten sposób, z przejrzystym zrozumieniem ostatecznego znaczenia tajemnych kluczowych punktów ścieżki naturalnej doskonałości, w tym właśnie momencie stajemy się wielką istotą(mahasattwa), która posiada niezmienne zaufanie, wolne od strachu.

Ah
Wskazuje na pierwotna naturę, która jest podstawą wszystkiego co się pojawia, jest niezrodzona, wolna od przychodzenia i odchodzenia, wychodzenia na zewnątrz czy do wewnątrz.

1 komentarz:

  1. Buddyzm od początku swojego istnienia był systemem o bardzo luźnej strukturze, zarówno od strony organizacyjnej, jak i doktrynalnej. W trakcie rozwoju historycznego powstały liczne jego odmiany i szkoły, które zazwyczaj (choć nie zawsze) nawzajem się tolerowały, a nawet wspierały. Współcześnie buddyzm dzieli się na trzy tradycje: Theravāda (sanskr. Sthaviravāda), Mahāyāna i Wadżrajana, przy czym ta ostatnia jest częścią mahajany. Dane na temat liczebności buddystów na świecie są mocno rozbieżne - https://pl.wikipedia.org/wiki/Buddyzm w dodatku nalezy rozważyć genezę powstania - http://bit.ly/1XJrkTq w zależności od źródeł podawane są liczby od 230 do 500 milionów (dane o buddystach w niektórych krajach, na przykład w Polsce, są niedostępne). W 2008 roku na świecie było 380 mln buddystów, co daje buddyzmowi piąte miejsce wśród najliczebniejszych religii świata po chrześcijaństwie, islamie, hinduizmie i tradycyjnej, ludowej religii chińskiej (taoizm, konfucjanizm). Buddyzm opiera się na Czterech Szlachetnych Prawdach głoszonych przez Siddharthę Gautamę, oraz na przedstawionej przez niego Ośmiorakiej Ścieżce, która prowadzić ma do ustania cierpienia. Słowo "buddha", używane obecnie w odniesieniu do Siddhārthy Gautamy, w sanskrycie i pāli oznacza dosłownie "przebudzony". Takie imię obrał Siddhārtha Gautama, kiedy zaczął głosić swoje nauki. Po śmierci Buddy, w ciągu pięciu wieków, nauki te rozprzestrzeniły się z subkontynentu indyjskiego na centralną, południowo-wschodnią i wschodnią Azję, aby współcześnie dotrzeć również na Zachód.

    OdpowiedzUsuń