Dordże drollo skt. Krodha lokottara" dosł. "Ponadświatowy wadżra gniew"* jest jedną z ośmiu głównych manifestacji Guru Padmasambhawy. Jest to groźna forma, której szczególną właściwością jest pokonywanie przeszkód.
Dordże drollo
X Karmapa, Ciejing Dordże
W czasach X Karmapy, Ciejing Dordże, z powodu wstrząsów politycznych, linii Karma Kagju groziła nieuchronna inwazja na Tybet, a także inne przeszkody zewnętrzne, wewnętrzne i sekretne. Linia Karma Kagju została podzielona na regiony U i Tsang, tj. walczące ze sobą centralne i północne prowincje Tybetu. Zgodnie z przepowiednią Guru Rinpocze, terton Jongle Mingjur Dordże ujawnił pełny cykl nauk skupiających się na Guru Dordże Drollo; następnie przekazał te nauki w tajemnicy X Karmapie. Ten wielki nauczyciel praktykował etapy zbliżenia, urzeczywistnienia i aktywności**, skupiając się na Dordże Drollo przez dziewięć miesięcy; w ten sposób Karmapa przezwyciężył niekorzystne okoliczności i przeszkody oraz zawrócił siły inwazyjne, a nauki Karma Kagju zabłysły jak wschodzące słońce. Terma Jongle Mingjura Dordże okazała się bardzo ważna dla tradycji Karma Kagju, ponieważ jej praktyka wzmocniła szkołę Karma Kagju w regionie Kham w Tybecie Wschodnim, umożliwiając praktykującym w tym regionie oddalenie wrogów, przyniosła pokój, oraz doprowadziła do rozkwitu szkołę Karmapy.
terton Jongle Mingjur Dordże
Od tego czasu praktyka Dordże Drollo stała się bardzo ważna dla linii Karma Kagju. w różnych klasztorach tradycji Karma Kagju jest stary zwyczaj wykonywania codziennie rano praktyki Guru Padmasambhawy zwanej Kynciok Cidy a zaraz po niej praktyki Dordże drollo. Zwyczaj ten był utrzymywany w Tsurphu, w Rumteku, i do dziś jest kontynuowany.
* Dordże - wadżra
Drollo - jest stybetanizowaną zbitką sanskryckich słów krodha i lokottara, które razem znaczą "ponad światowy, transcendentalny gniew".
Kiedyś lama Ole zapytał Trungpę Rinpocze co znaczy imię Dordże drollo. Trungpa Rinpocze zażartował sobie z lamy Ole i odpowiedział mu "Diamentowy obwisły brzuch". Najwyraźniej Lama Ole poważnie potraktował otrzymaną odpowiedź, ponieważ w jego książkach znajdziemy wyjaśnienie "dordże drollo znaczy diamentowy obwisły brzuch".
** zbliżenie, urzeczywistnienie, aktywności są to trzy etapy praktyki dowolnego jidama. Z każdym z nich związane są różne fazy powtarzania mantr, wizualizacje itd. Zbliżenie - związane jest z różnymi formami powtarzania i gromadzenia odpowiedniej liczby powtórzeń rdzennej mantry jidama. Po uzyskaniu znaków powodzenia przechodzimy do "urzeczywistnienia". Na tym etapie praktyki stosujemy różne formy powtarzania mantr, wizualizacje itd,. których celem jest urzeczywistnienie, czyli uzyskanie różnych siddhi. Dopiero po tym etapie praktyki jidama przechodzimy do tzw. "aktywności". Ten etap praktyki jidama polega na uzyskaniu umiejętności posługiwania się czterema rodzajami aktywności, tj. uspokajającej, pomnażającej, magnetyzującej i gniewnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz