Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

sobota, 29 grudnia 2018

Naropa "Streszczenie mahamudry" skt. Mahamudra Vadamitha


Naropa

Mahasiddha Naropa, guru Marpy, jako poeta, był bliższy stylowi, w jaki siddhowie wyrażali urzeczywistnienie Mahamudry. W swym "Streszczeniu Mahamudry" pisze:

1. Pogląd Mahamudry:

Powiem teraz o Mahamudrze:
Wszystkie rzeczy są naszym własnym umysłem.
Postrzeganie zewnętrznych obiektów to błędne koncepcje,
Nie posiadają one substancji.

Umysł sam w sobie działa na zasadzie skojarzeń
Brak mu tożsamości; władają nim energie(skt. waju tyb. lung),
Tak jak niebo nie posiada swojej własnej natury.
Wszystkie rzeczy są sobie równe niczym przestrzeń.

To, co nazywane jest Mahamudrą
Nie istnieje poprzez jakąś wrodzoną naturę,
Wskutek tego realność samego umysłu
Jest naturą Mahamudry.

2. Medytacja Mahamudry:

Nie ma w niej zmian, ani modyfikacji.
Kiedy ktoś doświadcza widzenia rzeczywistości
Cały świat zjawiskowy staje się Mahamudrą,
Wielką, wszechprzenikającą dharmakają.

Pozostań rozluźniony w naturalnym, nie poprawionym stanie.
Zamieszkaj w medytacji bez poszukiwania
Niepojętej dharmakaji;
Medytacja, która czegoś szuka, to błędna koncepcja.

Tak jak niebo i pojawiające się na nim wizje,
Tak też medytacja i "nie-medytacja" nie są dwoma -
Od czego ma być wolna bądź od czego nie ma być wolna?
W ten sposób jogin poszukuje urzeczywistnienia.

3. Działanie Mahamudry:

Wszystkie działania pozytywne i negatywne
Zostają wyzwolone dzięki poznaniu Mahamudry;
Będące utrapieniem stany umysłu są prawdziwą mądrością
Podtrzymującą jogina tak jak las podtrzymuje ogień.

Dokąd zmierzasz i gdzie się zatrzymasz?
Dlaczego iść na odosobnienie i medytować? 
Ten kto nie urzeczywistnił tego co jest
Nie osiągnie więcej, niż tylko tymczasową wolność.

Ten kto zrealizował to co jest, w czasie umierania
Pozostaje niezachwiany w tym stanie,
Nie medytując, nie poprawiając niczego z pomocą antidotum,
Nie doświadcza wtedy "równości, ani "braku równości".

4. Mahamudra jako rezultat:

Tutaj nic naprawdę nie istnieje:
Zjawiska są w naturalny sposób wyzwoloną sferą dharmy,
Myśli są wielką, w naturalny sposób wyzwoloną mądrością -
Niedualną, będącą odpowiednikiem dharmakaji.

Podobnie jak bieg wezbranej rzeki,
Wszystko co robisz, ma pewien cel.
To jest odwieczny stan Buddhy,
Wielka Błogość poza zasięgiem samsary.

Rzeczom w naturalny sposób brak tożsamości,
Koncepcja pustości, która sama w sobie jest czysta -
Wolna od pojęć czy mentalnych skupisk - 
Oto ścieżka wszystkich Buddhów. 



15 komentarzy:

  1. Milarepa w jednym z wierszy udzielil nauki ze wielka odwaga jest potrzebna by walczyc na poly bitwy, ale ze jeszcze wieksza odwaga jest potrzebna by doswiadczyc nienarodzonej, nie majacej granic przestrzeni oswiecenia......Przeskok miedzy identyfikacja z cialem fizycznym a byciem swiadoma przestrzenia ktora patrzy przez oczy i uzywa ciala jako narzedzia jest za duzy. Dlatego w bardo umierania kiedy zmysly przestaja funkcjonowac, i Oswiecenie samo w sobie sie manifestuje, zwykly, samsaryczny umysl nie jest w stanie wytrzymac tej wizji i wpada w 3 dniowa nieswiadomosc. Maitripa zwrocil uwage ze sukces w Dharmie to jest doswiadczenie Dharmakaji, zalezy od trzech Prajni: sluchania, egzaminowania, medytacji. Na Zachodzie 3-letnie odosobnienia generalnie nie przyniosly spodziewanych efektow wg Kalu Rinpoche i jako jedna z przyczyn upatruje sie niedostateczny trening w drugiej Prajni egzaminowania. Bo jezeli rzeczywiscie zaczac egzaminowac intelektualnie nasza wrodzona Nature Buddy tj Dharmakaji to emocjonalnie jest to tzw ,,jazda
    bez trzymanki,,:) W Nowym Roku 2019 zycze wszystkim czytelnikom tego bloga mnostwa inspiracji i wgladow poprzez praktyke drugiej Prajni egzaminowania.:) Tashi Delek :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Na stronie K.I.B.I jest bardzo interesujace wprowadzenie do nauk Mahamudry przez Lame Jampa Thaje, z perspektywy Kagyu i Siakja.( w j.angielskim )

    OdpowiedzUsuń
  3. Powyzsza piesn Mahamudry,w komentarzu Thrangu Rinpoche nosi nazwe ,,Mahamudra Padametha,, , zaczyna sie slowami ,,
    Homage to the great state of bliss,, i konczy sie slowami Naropy ,,For the most fortunate one, I have made those
    concise words of heartfelt advice.
    Through this, may every single sentient
    being,be established in Mahamudra,,
    Jak zawsze sa troche rozniace sie
    wersje.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nastepnie , ciekawym jest zauwazyc ze komentarz do sciezki Mahamudry,przez
    IX Karmape ,Mahamudra eliminujaca zaciemnienia umysle,, ma nietypowy
    porzadek instrukcji. Tak zwane 4 rozmyslania kierujace umysl ku Dharmie,
    sa omowione po poklonach, Dorje Sempa,
    mandali I Guru Jodze a nie przed.!!!
    Mozna wysnuc wniosek ze IX Karmapa uwazal, ze 4 rozmyslania sa tak glebokie ,ze tylko po oczyszczeniu umyslu jestesmy w stanie je zrozumiec
    I odniesc korzysc to jest byc gotowym do doswiadczenia przestrzeni umyslu dzieki ,, pointing-out,, instrukcjom nauczyciela.
    Na przyklad donioslosc prawdy o nietrwalosci zostala podkreslona przez
    Siakja Trinzin ktory powiedzial ze prawda o nietrwalosci pomaga wejsc na sciezke Dharmy, pomaga postepowac sciezka,i pomaga osiagnac cel sciezki tj Stan Buddy. Guru Rinpoche podobnie powiedzial, ze nawet wyzwoleni nauczyciele stale powinni pamietac o nietrwalosci.

    OdpowiedzUsuń
  5. Naropa udzielil rowniez nauk zatytulowanych ,,Piec gwozdzi Naropy,,
    Jest komentarz Tengi Rinpocze do tych nauk, ktory mozna jeszcze nabyc w kilku
    polskich ksiegarniach.

    OdpowiedzUsuń
  6. 4 mysli kierujace umysl ku Dharmie w rozumieniu Milarepy : ,, Groza smierci wygnala mnie w gory, i nieustannie medytujac nad niepewnoscia godziny smierci, zdobylem fortece niesmiertelnej natury umyslu. I teraz nie ma juz leku przed smiercia. ,,

    OdpowiedzUsuń
  7. Prawda o drogocennym , ludzkim odrodzeniu w doswiadczeniu XVI Karmapy. Historia zawarta w ksiazce ,,Indestructible truth,, R.Ray.
    W trakcie wizyty w Hong Kongu XVI-temu
    Karmapie zostala pokazana nocna panorama miasta z najwyzszego pietra hotelu-wiezowca i ,, almost at once
    he began to weep uncontrollably and had to be helped back to the suite inside,,
    Pozniej XVI Karmapa wyjasnil ze poczul
    przemozny smutek na widok ogromnego miasta z milionami ludzi ktorzy w wiekszosci nigdy nie uslyszeli nawet jednego slowa Dharmy...
    Podobna historia wydarzyla wraz z wprowadzeniem stanu wojennego w Polsce,
    Lama Ole powiedzial ze w momencie kiedy
    o tym dowiedzial sie , jego umysl prawie opuscil cialo przez szczyt glowy.

    OdpowiedzUsuń
  8. Kontynuujac temat drugiej pradzni egzaminowania,szkola Gelugpy ma niesamowita metode logicznego dowodu w postaci serii pytan dotyczacych nasze
    poczucia ,,ja,, naszego ciala I naszego
    umyslu. Odpowiadajac sobie kolejno na te pytania dochodzimy do stwierdzenia przed samym soba ze idea ,,ja,, ktora
    zawsze uwazalismy za oczywista jest ...
    ABSURDEM !:). I to nowe doswiadczenie
    jest totalnym odjazdem dla naszego myslenia , i na pewno bardzo pomocne w praktyce shine, jak i medytacji na Guru
    i jidama.
    Ta metoda kolejnych pytan jest w zasadzie identyczna z metoda pytan Sokratesa , 2500 lat temu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Kontynuujac temat Mahamudry, jedna z glownych instrukcji jest przyzwolenie sobie na przyjscie i odejscie kolejnych
    mysli. Po angielsku Letting Go. Wlasnie
    pod takim angielskim tytulem jest rewelacyjna nauka XVII Karmapy Thaye Dorje z Bodhaja z 2016 . Na You Tube.
    W jakims sensie proszaca sie o polskie
    tlumaczenia:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Naropa doswiadczyl przestrzeni umyslu bez mantr i wizualizacji,w znanej wszystkim scenie z Tilopa i sandalem.Pozniej jidamem Naropy zostala
    specyficzna forma Czerwonej Dakini zwana Narodakini. I ta specyficzna forma jest przekazywana w innych liniach ale nie w Kagyu. Ciekawa historia.

    OdpowiedzUsuń
  11. Przestrzen Dharmakaji Marpa doswiadczyl
    niespodziewanie w trakcie snu w ktorym
    mial wizje Maitripy i Sarahy.Kiedy sie zbudzil to doswiadczenie przestrzeni
    dalej trwalo i bylo zywe.
    XVI Karmapa udzielil nauki ze specjalna
    wlasciwoscia szkoly Kagyu jest podprowadzenie praktykujacego do doswiadczenia przestrzeni umyslu bez odniesienia do pogladu, medytacji i dzialania czyli niespodziewanie. I to na przyklad zdarzylo sie tez niespodziewanie po 3-4 latach praktyki
    w tracie jazdy samochodem Lamie Ole Nydahlowi.Wiec kazdy kto systematycznie praktykuje
    moze niespodziewanie doswiadczyc tego
    otwarcia umyslu w kazdej chwili!:). Jest wiersz w ktorym Milarepa umiejscawia przestrzen Oswiecenia w przerwie miedzy jedna a druga ( kolejna) mysla. Z tego punktu widzenia
    kazda mysl jest kolejna szansa na doswiadczenie przestrzeni umyslu!:)


    OdpowiedzUsuń
  12. Milarepa :,, In the gap between thoughts ,nonconceptual wisdom
    shines continuously,, po polsku
    ,, w przerwie pomiedzy myslami ,
    niekonceptualna madrosc promieniuje
    nieprzerwanie. ,,

    Nastepnie XVI Karmapa:,, How we can explain that in the essence is a space,,?

    OdpowiedzUsuń
  13. Naropa otrzymal nauki Bezforemnych Dakin od Tilopy i przekazal je czesciowo Marpie (pojawily sie przeszkody )i calosciowo Tipupie. Reczungpa mial caly przekaz ktory stopniowo dotarl do linii Changling Rinpocze.Jamyang Khyentse Wangpo otrzymal przekaz linii Reczungpy od jednej z poprzednich inkarnacji Changlinga Rinpoche . Nauki byly trzymane w sekrecie. W 2009 pierwszy raz nauki Bezforemnych Dakin byly
    udostepnione publicznie w Kanadzie, przez obecnego Changlinga Rinpoche.

    OdpowiedzUsuń
  14. Duzo dodatkowych informacji na temat nauk Bezforemnych Dakin i Rechung Kagyu
    na stronie wwwlotusspeech.ca Miedzy innymi jest informacja ze istnieje tekst komentarza na temat nauk Bezforemnych Dakin napisany osobiscie
    !!!przez Milarepe dla Reczungpy.


    OdpowiedzUsuń
  15. Wielkie uroczystosci z okazji 1000 lat urodzin Naropy odbyly sie w 2016 roku w Ladaku i byly zorganizowana przez Drugpa Kagyu. Mozna bylo zobaczyc drogocenna relikwie to jest ozdoby z kosci ktore zostaly wreczone Naropie przez Dakinie w chwili kiedy osiagnal
    Oswiecenie. (Protektorzy Dharmy osobiscie !!! wreczali termy do rak
    XV Karmapy- nauka Urgyen Tulku ).
    Rowniez warto wspomniec ze co 12 lat Drugpa Kagyu organizuje uroczystosci
    ku pamieci Naropy.

    OdpowiedzUsuń