Sylaba Oṃ po raz pierwszy pojawia się w świętym tekście w Jadźurwedzie, skomponowanej około 1000 roku p.n.e., gdzie miała być wypowiedziana głośno przez Bramina pod koniec wzywania boga jako zaproszenie do udziału w ofierze. Do czasu Upaniszad Oṃ nabrało większego znaczenia jako symbol brahmana - uniwersalnego absolutu.
Oṃ wydaje się być używane przez buddystów dopiero w środkowym okresie rozwoju buddyjskiej tantry - nie pojawia się we wczesnych dharani mahajany czy w Mahawairoczana Abhisaṃbodhi Tantrze (około połowy VII wieku). W tych ostatnich mantry rozpoczynają się "namam samanta buddhanah". Jednak w pewnym momencie sylaba Om stała się podstawowym sposobem rozpoczęcia buddyjskiej mantry.
Większość buddyjskich mantr zaczyna się od sylaby OM, czasem trzech sylab OM. Bywa, że sylaba OM znajduje się na początku i/lub na końcu mantry. W buddyjskiej tantrze, o sensie i znaczeniu sylaby OM decyduje kontekst w jakim została ona użyta. Czasem pełni funkcję symbolu ciała Buddy lub Lamy. Innym razem, jako sylaba nasienna, OM tworzy podstawowy dźwięk, z którego powstają rozmaite elementy tantrycznej medytacji np. wyobrażone naczynia ofiarne lub wypełniające je dary, lub pełni rolę symbolu reprezentującego przypisane mu właściwości np. czerwona sylaba OM w czakrze gardła.
tybetańska sylaba OM
W przypadku mantr związanych z różnymi aspektami buddy, otwierająca je sylaba OM oznacza w pełni przebudzony stan Buddy, pięć kaji i pięć aspektów pierwotnej mądrości, Dzięki urzeczywistnieniu pięciu kaji i pięciu aspektów pierwotnej mądrości rozpoznajemy niezniszczalną naturę umysłu – nierozdzielność pustości i świetlistości. Kiedy mantra zaczyna się od trzech sylab OM, jest to symbol ciała, mowy i umysłu. W triadzie trzech sylab OM AH HUNG, OM symbolizuje błogosławieństwo, właściwości, ciała wszystkich Buddów.
Sylaba OM składa się z trzech liter A, U, M, które symbolizują:
A – dharmakaję/ umysł wszystkich Buddów
U – sambhogakaję/mowę wszystkich Buddów
M – nirmanakaję/ ciało wszystkich Buddów
Zwykle nie jest nauczane, że OM składa się z trzech liter. Być może jest to związane z tym, że podczas tłumaczenia sanskryckich liter na inne języki mogą one ulegać pewnym zmianom (zniekształceniom).
Według tantry zwanej Wadżra Szczyt skt. Wadżraśekhara maha guhja joga tantra, sylaba OM składa się z trzech liter: A - U - M, które reprezentują ciało, mowę i umysł wszystkich przebudzonych istot.
Jeśli podczas powtarzania OM utrzymujemy świadomość nieoddzielności ciała, mowy i umysłu wszystkich przebudzonych istot, przynosi to wiele korzyści.
opracowanie: Paweł Włodarczyk
źródło:
Gelek Rinpoche "Solitary Yamantaka Teachings", ustne nauki lamy Rinchena
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz