Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

niedziela, 17 maja 2020

Mantra esencji współzależnego powstawania

mantra esencji współzależnego powstawania

Kiedy  Siariputra zapytał Aśvadżitę, czego nauczał jego mistrz(Buddha Siakjamuni). Aśvadżit odpowiedział tym stwierdzeniem:

"JE DHARMA HETU-PRABHAVA HETUM TESIAM TATHAGATO HJAVADAT TESIAM CIA JO NIRODHA EVAM VADI MAHAŚRAMANAH"

„Tathagata wyjaśnił pochodzenie zjawisk, które powstają z przyczyn; objaśnił także ich wygaśnięcie; oto nauka wielkiego mędrca”.   

Słysząc te słowa, Siariputra osiągnął pierwszy stopień ścieżki prowadzącej do Przebudzenia zwany „ten, który wszedł w strumień”. Później zdanie to funkcjonowało jako swego rodzaju buddyjskie credo. Zapisywano je i umieszczano w stupach i posągach. Stanowi część liturgii egzorcyzmów, tradycyjnie praktykowanej w szczególne dni miesiąca księżycowego. Śpiewając to zdanie i przypominając sobie znaczenie tendencji/pustości, przeszkody są usuwane.       To krótkie zdanie zawiera esencję nauk Buddy o współzależnym uwarunkowaniu skt. pratitja-samutpada tyb. tendrel.     Według tej nauki, wspólnej dla wszystkich szkół buddyzmu, zjawiska ciała i umysłu warunkują się nawzajem i istnieją jako współzależna sieć przyczyn i skutków. Przez dodanie OM na początku, i SVAHA na końcu, zaczęto je używać jako mantrę:

OM JE DHARMA HETU-PRABHAVA HETUM TESIAM TATHAGATO HJAVADAT TESIAM CIA JO NIRODHA EVAM VADI MAHAŚRAMANAH SVAHA
Mantra oznacza:
OM Tathagata wyjaśnił pochodzenie zjawisk, które powstają z przyczyny; objaśnił także ich wygaśnięcie; oto nauka wielkiego mędrca SVAHA                                                                              
Jest ona najwyższym pouczeniem, opartym na wglądzie Buddhy we współzależne powstawanie.
Istoty o wyższych zdolnościach są w stanie zrozumieć  „współzależne uwarunkowanie” przez samo tylko usłyszenie tej mantry. Często mantry uważa się za część Tantr, natomiast sutry za nauki Mahajany – w tym wypadku mamy połączenie obydwu.
Przez wiele stuleci mantra ta była używana m.in. do oczyszczania miejsca praktyki dharmy, zwłaszcza wszelkich nieporozumień.  W buddyjskich tantrach zaczęto ją wykorzystywać na swoich własnych zasadach. 
W tantrach znajdziemy wskazówki, które mówią, aby każdą sesję powtarzania mantry zakończyć powtórzeniem mantr: ali kali, stusylabowej mantry Wadżrasattwy i mantry esencji współzależnego powstawania „je dharma”. W tym kontekście, mantra esencji współzależnego powstawania sprawia, że wszystkie pożytki z praktyki powtarzania mantr, wizualizacji i samadhi zostają utrwalone – nie zanikną. Zostaną z nami i wciąż będą się pomnażać aż do urzeczywistnienia Przebudzenia.

 Opracowanie: Paweł Włodarczyk

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz