mantra esencji współzależnego powstawania |
Kiedy
Siariputra zapytał Aśvadżitę, czego
nauczał jego mistrz(Buddha Siakjamuni). Aśvadżit odpowiedział tym stwierdzeniem:
"JE
DHARMA HETU-PRABHAVA HETUM TESIAM TATHAGATO HJAVADAT TESIAM CIA JO NIRODHA EVAM
VADI MAHAŚRAMANAH"
„Tathagata
wyjaśnił pochodzenie zjawisk, które powstają z przyczyn; objaśnił także ich
wygaśnięcie; oto nauka wielkiego mędrca”.
Słysząc
te słowa, Siariputra osiągnął pierwszy stopień ścieżki prowadzącej do
Przebudzenia zwany „ten, który wszedł w strumień”. Później zdanie to
funkcjonowało jako swego rodzaju buddyjskie credo. Zapisywano je i umieszczano
w stupach i posągach. Stanowi część
liturgii egzorcyzmów, tradycyjnie praktykowanej w szczególne dni miesiąca
księżycowego. Śpiewając to zdanie i przypominając sobie znaczenie tendencji/pustości,
przeszkody są usuwane. To krótkie zdanie zawiera esencję nauk Buddy o
współzależnym uwarunkowaniu skt. pratitja-samutpada tyb. tendrel. Według tej nauki, wspólnej dla wszystkich szkół buddyzmu, zjawiska ciała i umysłu warunkują się nawzajem i istnieją jako współzależna sieć przyczyn i skutków. Przez dodanie
OM na początku, i SVAHA na końcu, zaczęto je używać jako mantrę:
OM
JE DHARMA HETU-PRABHAVA HETUM TESIAM TATHAGATO HJAVADAT TESIAM CIA JO NIRODHA
EVAM VADI MAHAŚRAMANAH SVAHA
Mantra
oznacza:
OM
Tathagata wyjaśnił pochodzenie zjawisk, które powstają z przyczyny; objaśnił
także ich wygaśnięcie; oto nauka wielkiego mędrca SVAHA
Jest
ona najwyższym pouczeniem, opartym na wglądzie Buddhy we współzależne
powstawanie.
Istoty
o wyższych zdolnościach są w stanie zrozumieć
„współzależne uwarunkowanie” przez samo tylko usłyszenie tej mantry.
Często mantry uważa się za część Tantr, natomiast sutry za nauki Mahajany – w
tym wypadku mamy połączenie obydwu.
Przez
wiele stuleci mantra ta była używana m.in. do oczyszczania miejsca praktyki
dharmy, zwłaszcza wszelkich nieporozumień.
W buddyjskich tantrach zaczęto ją wykorzystywać na swoich własnych
zasadach.
W tantrach znajdziemy wskazówki, które mówią, aby każdą sesję
powtarzania mantry zakończyć powtórzeniem mantr: ali kali, stusylabowej mantry
Wadżrasattwy i mantry esencji współzależnego powstawania „je dharma”. W tym kontekście, mantra esencji współzależnego
powstawania sprawia, że
wszystkie pożytki z praktyki powtarzania mantr, wizualizacji i samadhi zostają
utrwalone – nie zanikną. Zostaną z nami i wciąż będą się pomnażać aż do urzeczywistnienia
Przebudzenia.
Opracowanie: Paweł Włodarczyk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz