Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

sobota, 19 lipca 2014

Praktyka tummo jako metoda wykorzystania chorób na ścieżce cz.2

 Na podstawie nauk udzielonych przez Tengę Rinpocze.
 Tummo - Wykorzystanie emocji jako ścieżki do stanu Buddy.

 Tenga Rinpocze - przekaz praktyki tummo
Wprowadzenie
 
Istnieją prostsze instrukcje z poziomu pojazdu sutr i pojazdu mantr, które pozwalają skutecznie pracować z emocjami/truciznami umysłu. Niemniej w naukach ustnego przekazu można znaleźć niezwykle efektywne instrukcje mówiące o tym w jaki sposób dzięki praktyce tummo wykorzystać trucizny umysłu/emocje jako ścieżkę prowadzącą do stanu Buddy.
Warunkiem zastosowania tych nauk jest stabilna praktyka tummo, która umożliwia wykorzystanie Pierwotnej Świadomości czterech rodzajów radości.

Zgodnie z tradycją ustnego przekazu wykorzystanie trucizn umysłu(emocji) jako ścieżki prowadzącej do stanu Buddhy obejmuje przede wszystkim sposób praktykowania z czterema rodzajami radości. Co jest przyczyną wspomnianych radości?

Metoda i Mądrość

Budda nauczał, że pierwotnym źródłem wszystkich zjawisk samsary i nirwany jest nierozdzielność Metody skr. upaja i Mądrości skr. pradźnia.
Wszystkie zjawiska relatywnego świata, które nam się jawią, należą w swej istocie zarówno do Mądrości, jak i do Metody, nigdy nie należą do jednego tylko aspektu(na Zachodzie wielu buddystów powiela nieprawdziwą informację mówiącą o potrzebie zjednoczenia męskich i żeńskich energii, metody i mądrości. Informacja ta nie ma nic wspólnego z buddyjską tantrą.) Niemniej rozpatrując różne zjawiska można powiedzieć, że np.:

• Jasne kolory jak np. biel, żółty itp. wszystkie one przypisane są aspektowi Metody. Poprzez ciemne kolory np. czerwień, czerń itp., przypisane są aspektowi Mądrości.
• Dzień związany jest z Metodą, noc z Mądrością.
Jeśli chodzi o ciało ludzkie np.:
• Prawa strona ciała odpowiada Metodzie, a lewa Mądrości.
• Strona brzuszna odpowiada Metodzie a grzbietowa Mądrości.
Również płeć powiązana jest z:
• Mężczyzna odpowiada Metodzie, kobieta Mądrości
Wszystkie zjawiska odpowiadają temu wzorcowi np.:
• Słońce odpowiada Mądrości, księżyc Metodzie.

Podstawą wszystkich zjawisk są dwa aspekty: Metody skr. upaja i mądrości skr. pradźnia. Te dwa aspekty zawierają w sobie wszystkie zjawiska. Podstawę metody i mądrości stanowi jeden aspekt: Aspekt Prawdziwej Natury Umysłu. Od zawsze nasz umysł jest niepodzielną jednością Pustki i Świetlistości. Pustka jest Mądrością, świetlistość – Metodą. Pustka i Świetlistość są nierozdzielne i zawsze tworzą jedność. A ponieważ wszystkie zjawiska powstają jako aspekt przejawienia się umysłu, są więc w swojej naturze nierozdzielnością Metody i Mądrości.
Aspekt przejawienia się umysłu jako nierozdzielności Pustki i Świetlistości oraz siła karmy stanowią podłoże do nowych narodzin z łona matki. Biała kropla ojca odpowiada wówczas aspektowi Metody, a czerwona kropla matki – aspektowi Mądrości. Kiedy biała i czerwona kropla łączą się wnika w nie nasza świadomość – Podstawa Wszystkiego. W ten sposób powstaje nowe ciało. Za życia biała kropla ojca spoczywa w czaszce obecnego ciała, czerwona kropla matki poniżej pępka.
Istotą aspektu Metody jest szczęśliwość, błogość. Doznanie szczęścia fizycznego lub umysłowego powstają na podłożu Metody – białego aspektu ojca. Istotą aspektu Mądrości jest pustka. Mądrość - czerwony aspekt matki, jest jak pomocnik lub przyjaciel, na którym wspieramy się w rozniecaniu Metody „Wielkiej Szczęśliwości”. Szczęśliwość Metody może powstać jedynie na bazie Mądrości. Wielka Szczęśliwość byłaby wprawdzie istotą Metody także bez aspektu mądrości, ale tej szczęśliwości nie moglibyśmy doświadczyć. Wyzwolenie oraz idąca za nim możliwość doświadczenia szczęśliwości Metody bazuje zatem na aspekcie Mądrości, ponieważ szczególna szczęśliwość Metody może wyłonić się tylko z pustki mądrości. Warunkiem powstania tej szczęśliwości jest opanowanie metody tummo, z której wyłania się ogień tummo.

Tummo w praktyce z emocjami
 Kiedy adept tummo rozpozna, że pojawia się w nim silna trucizna umysłu np. gniew, to najpierw powinien wykonać praktykę tummo.
Dzięki praktyce tummo, ogień tummo wznosi się od centrum poniżej pępka ku górze i staje się coraz gorętszy. Ogień tummo powoduje topienie się białej kropli znajdującej się na szczycie kanału centralnego, która zaczyna przemieszczać się w kanale centralnym w dół. Kiedy biała kropla znajdzie się na poziomie centrum gardła, powstaje doświadczenie tzw. „normalnej radości". Podczas kontynuowania tummo, ogień tummo jest coraz większy, staje się bardzo intensywny. Wskutek intensywności tego żaru biała kropla porusza się kanałem centralnym w dół. Kiedy dotrze do centrum serca, wówczas budzi się doświadczenie tzw. „najwyższa radość”. Dalsza praktyka tummo podnosi temperaturę i intensywność ognia tummo i biała kropla nadal opada – z centrum serca do centrum pępka, gdzie powstaje doświadczenie tzw. „nadzwyczajna radość”. Dalsze utrzymywanie ognia tummo podnosi jego intensywność, biała kropla opada do poziomu sekretnego centrum, w którym powstaje doświadczenie zwane „współistniejącą radością”, która jest tożsama z prawdziwą naturą umysłu. Prawdziwą naturą umysłu jest nierozdzielność pustki i świetlistości. Dlatego ustne wyjaśnienia mówią, że w tej fazie praktyki tummo prawdziwa natura umysłu tzn. nierozdzielność pustki i świetlistości, może przejawić się jako wolna od jakichkolwiek wpływów Dharmata.

Dzięki praktyce tummo i doświadczeniu czterech rodzajów radości mogą zostać „pokonane” trucizny umysłu i wynikające z nich cierpienie. W tym wypadku mówi się o wykorzystaniu trucizn umysłu jako ścieżki poprzez cztery rodzaje radości.

Wracając do praktyki tummo.
Kontynuując praktykę tummo, po doświadczeniu współistniejącej radości, biała kropla zaczyna przemieszczać się kanałem centralnym ku górze rozpuszczając w każdym z czterech centrów energii cztery rodzaje radości w takiej samej kolejności jak przy opadaniu tzn.:

• na poziomie czakry pępka – tzw. „Zwykłą radość”
• na poziomie czakry serca – tzw. „Najwyższą radość”
• na poziomie czakry gardła – tzw. "Nadzwyczajną radość"
• na poziomie czakry na szczycie głowy – tzw. „Współistniejącą radość”

Każda z czterech rodzajów radości dzieli się na cztery takie same rodzaje radości. Dlatego 
 mówi się o szesnastu rodzajach radości. Na przykład tzw. „normalna radość” dzieli się na:
„normalną radość normalnej radości”, „najwyższą radość normalnej radości”, „nadzwyczajna radość normalnej radości” i współistniejącą radość normalnej radości”. Podobnie dzielą się pozostałe trzy rodzaje radości.
Pojawienie się czterech rodzajów radości, zależy od stabilności praktyki tummo. Czterech rodzajów radości doświadczy tylko ten jogin, który potrafi utrzymać kontrolę nad strumieniami wiatrów energii i ogniem tummo. Podstawą jest tutaj wieloletnia praktyka tummo.
Doświadczenie czterech rodzajów radości przynosi wiele niezwykłych właściwości. Jeśli w praktykując tummo, dzięki praktyce opadania i wznoszenia białej kropli potrafimy wzbudzić w sobie doświadczenie czterech rodzajów radości, oznacza to, że potrafimy wykorzystać wszystkie trucizny umysłu jako ścieżkę prowadzącą do stanu Buddy...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz