Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

poniedziałek, 30 grudnia 2019

Poprawne powtarzanie mantr

sylaby OM AH HUNG

Kiedy poznajemy mantry, trudno jest zrozumieć, w jaki sposób powtarzać je prawidłowo, ale korzeniem szlachetnej Dharmy a zwłaszcza Sekretnej Mantry jest praktykowanie z wielkim oddaniem; dlatego zaufanie jest niezwykle ważne.
Wielki tłumacz Lotsała Paltseg napisał krótką książkę o tym, jak czytać sanskryt. Wielu tybetańskich lamów podąża za nim i zgodnie z nim wymawia mantry. Ta książka mówi, że mantry sanskryckie powinny być powtarzane poprawnie, ponieważ w przeciwnym razie tworzy się dużo negatywnej karmy. Jednak korzyści z powtarzania mantr nie zależą jedynie od prawidłowej wymowy; przede wszystkim pochodzą z zaufania. Pewna kobieta powtarzała OṂ BALE BULE BUNDE SOHA, aby gotować i jeść kamienie. Pewnego dnia jej syn, nowicjusz z trzydziestoma sześcioma ślubami, podsłuchał matkę powtarzającą mantrę i powiedział jej, że właściwym sposobem wymówienia jej jest OṂ CALE CULE CUNDE SVAHA. Jednakże, kiedy jego matka poprawnie powtarzała mantrę, nie mogła już gotować kamieni, ale mogła to zrobić, kiedy ponownie powtarzała OṂ BALE BULE BUNDE SOHA. Ta historia pokazuje również, że moc powtarzania mantry zależy głównie od zaufania, a nie jedynie od poprawnej wymowy w sanskrycie. Oczywiście, jeśli nie uczymy się powtarzać mantr w sanskrycie, nie będziemy wiedzieli, jak poprawnie je wymawiać. Zamiast tego wiele słów wyjdzie zdeformowanych, jak ktoś bez nosa, rąk, nóg lub głowy. Istnieje wiele szczegółów, których należy się nauczyć, aby wymowa była poprawna. Ponieważ nauczanie sanskrytu w Tybecie nie było powszechne, większość Tybetańczyków czytała mantry w taki sam sposób, w jaki czytali zwykłe tybetańskie litery. Dlatego warto starać się powtarzać mantry w poprawny sposób. Ale najważniejsze jest zaufanie. Jeśli nie ma zaufania, nie będzie wiele rezultatów, chociaż, oczywiście, powtarzanie mantr pozostawia pozytywny ślad w umyśle, który w przyszłości spowoduje, że ktoś zacznie poznawać Dharmę, urzeczywistni ścieżkę, oczyści grube i subtelne splamienia, i osiągnie pełne Przebudzenie. Dlatego powiedziane jest:
„Jeśli wiesz jak, powtarzaj mantry w doskonały sposób. Jeśli nie wiesz jak powtarzać je w doskonały sposób, ale masz stabilną wiarę i zaufanie, będzie to jak powtarzanie mantr w poprawny sposób”.

Na podstawie komentarza The extremely secret dakini of Naropa oraz wykładu Lamy Zopa Rinpocze.

opracowanie: Paweł Włodarczyk

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz