Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

sobota, 15 października 2011

Guru joga VIII Karmapy

Podane tutaj informacje oparte są na wyjaśnieniach udzielonych przez Tengę Rinpocze, Khenpo Karthara Rinpocze i lamę Rinczena.


Historia guru jogi VIII Karmapy

  Guru joga Czterech Pór Dnia tyb. „Thynszi Lami Naldzior” została ułożona przez VIII Karmapę Mikjo Dordże ku czci jego lamy Sangje Nienpy Taszi Paldziora. 



 Sangje Nienpa Taszi Paldzior

 VIII Karmapa swoją guru jogę ułożył na podstawie guru jogi, jaką możemy znaleźć w pismach lamy Szangtsalpy, ucznia Gampopy. Nieznacznie ją zmienił dodając nowe elementy.  

Znaczenie tytułu guru jogi VIII Karmapy.

„Thynszi Lami Naldzior” oznacza  - Guru Joga Czterech Pór Dnia.

• Thynszi - Cztery pory dnia
• Lami Naldzior - Guru Joga

   W czasach VI, VII i VIII Karmapy to był taki okres w tradycji Kagyu, kiedy duże grupy praktykujących spotykały się razem, ale najczęściej nie przebywały razem w jakimś klasztorze, lecz prowadziły nieco wędrowny tryb życia. Również VIII Karmapa przez dużą część swojego życia tak praktykował otoczony swoimi uczniami zatrzymywał się w jakimś miejscu, rozbijali namioty, wykonywali intensywną praktykę na przykład przez rok albo pół roku, następnie zwijali namioty i udawali się w inne miejsce. Tam ponownie rozbijali namioty i kontynuowali praktykę.
   Sesje medytacyjne wykonywali cztery razy w ciągu dnia: rano, przed południem, po południu i wieczorem. Wszyscy razem praktykowali guru jogę - w czasach VIII Karmapy była to Guru Joga Czterech Pór Dnia - a dopiero potem każdy przechodził do swojej indywidualnej praktyki jidama. Taki był styl praktyki i stąd bierze się tytuł praktyki - Guru Joga Czterech Pór Dnia - inaczej mówiąc - Guru Joga Czterech Sesji Medytacyjnych - lub czterech okresów, w których się medytuje. Również współcześnie, gdyby ktoś wykonywał takie odosobnienie medytacyjne to zgodnie z tradycją Kagyu najbardziej zachęca się do wykonywania czterech sesji medytacyjnych. Oczywiście można też praktykować na odosobnieniu według innego schematu na przykład trzy sesje dziennie nie mniej należy przez cały czas utrzymywać każdego dnia tę sama ilość sesji medytacji. Mówi się, że:
• Ci najwybitniejsi praktykujący wykonują dwie sesje medytacyjne dziennie: jedna od świtu do obiadu i druga od obiadu do nocy. Na przykład, Gampopa medytował w ten sposób.
• Ci o średnich zdolnościach powinni wykonywać cztery sesje medytacji dziennie.
• Ci o najmniejszych zdolnościach sześć razy dziennie. Wówczas są krótsze sesje, łatwiej jest się skupić, odprężyć pomiędzy sesjami itp.
   Jest to ogólna zasada w Wadżrajanie, ale szczególnie w Kagyu kładzie się nacisk na praktykę w czterech sesjach medytacyjnych. Stąd tytuł tej praktyki nawiązuje do medytowania w czterech porach dnia.

Praktyka guru jogi VIII Karmapy

 Guru joga  VIII Karmapy jest jedną z najważniejszych praktyk w linii Karma Kagju, na którą kładzie się duży nacisk. Każdy lama ma obowiązek znać ją na pamięć. Tybetańscy mnisi często uczą się ją na pamięć, ponieważ praktyka ta przy wielu okazjach jest włączona do różnych recytacji, przede wszystkim w intencji zmarłych.

   Do tej wyjątkowo głębokiej medytacji nie jest wymagana żadna abhiszeka (inicjacja) - wystarczy, że ktoś przyjął Schronienie w Trzech Klejnotach i otrzymał lung (czytany przekaz tekstu praktyki) od upoważnionego Lamy. Ponieważ jest to medytacja guru jogi, do jej praktykowania nie jest wymagane ukończenie praktyk nyndro, tak jak jest to w przypadku takich jidamów jak np. Khorlo Demczok, czy Dordże Phamo. Po to, żeby je w pełni wykonywać konieczne jest najpierw skompletowanie praktyk nyndro. Do tej guru jogi nie jest to konieczne. Z drugiej strony, jeśli ktoś ukończył Nyndro jego praktyka będzie dużo bardziej efektywna, ponieważ jest do niej lepiej przygotowany. Dotyczy to nie tylko tej konkretnej guru jogi, ale każdej innej praktyki medytacji. W tradycji Karma Kagju, po ukończeniu nyndro przez jakiś czas skupia się na praktyce guru jogi np. guru jogi Milarepy, guru jogi II Karmapy, guru jogi Gampopy, guru jogi Marpy, lub guru jogi VIII Karmapy. To jest pięć najczęściej praktykowanych medytacji guru jogi. Nie zawsze jest tak, że ktoś przechodzi przez wszystkie. Może przez niektóre z nich. Istota każdej z nich jest taka sama. Niemniej możliwe jest wykonywanie guru jogi VIII Karmapy przed ukończeniem nyndro. Współcześnie bardzo często po ukończeniu nyndro, przez jakiś czas poświęca się intensywnej praktyce guru jogi VIII Karmapy. 

Guru joga VIII Karmapy może służyć również jako praktyka jidama. Obdarza ona błogosławieństwem Karmapy, a także szczególnym błogosławieństwem Dordże Phagmo i Khorlo Demczoka - głównych jidamów Linii Kagju. W szczególności praktyka ta przynosi oczyszczenie splamień i złamanych ślubowań. Dlatego jest ona ceniona jako praktyka oczyszczająca praktykujących dharmę i ich otoczenie np. kiedy ktoś był chory i/lub umierający, wówczas w klasztorze recytowano tą szczególną guru jogę. Ponadto z reguły wykonywana jest w intencji tych, którzy niedawno zmarli - niektóre modlitwy w niej zawarte zawsze towarzyszą praktykom za zmarłych, gdyż należą do kategorii tekstów zwanych „Wyzwolenie przez słyszenie”. 


W tradycji Kagyu niezależnie od tego czy będzie to praktyka Amitabhy,  Awalokiteśwary itd., to w momencie, kiedy świadomość zmarłych jest przywołana, została oczyszczona i dostała inicjację, ale przed spaleniem imion zawsze recytuje się te modlitwy z guru jogi VIII Karmapy z tą intencją by ci, którzy są w Bardo przez usłyszenie jej osiągnęli wyzwolenie. Można też te modlitwy recytować w obecności zwierząt, przez to, że udziela ona błogosławieństwa wyzwolenia przez usłyszenie zasiewamy nasiona w umysłach zwierząt, które spowodują, że nie odrodzą się one w niższych stanach cyklicznej uwarunkowanej egzystencji.
Droga medytacji Mahamudry jest drogą wszystkich praktyków Karma Kagyu, a wielcy mistrzowie Mahamudry są naszymi przewodnikami. Guru Joga Czterech Pór Dnia jest potężnym sposobem otrzymania błogosławieństwa, utrzymania związków z mistrzami Mahamudry i oczyszczenia negatywności. Dlatego uważa się, że Guru Joga Czterech Pór Dnia niesie szczególne błogosławieństwo dla każdego praktykującego Mahamudrę. Zarówno tych, którzy praktykują Mahamudrę jako swoją główną praktykę, oraz tych, którzy są na etapie nyndro mahamudry. Również wszyscy ci, którzy chcą w przyszłości rozpocząć praktykę mahamudry, odniosą wiele korzyści z praktyki guru jogi czterech pór dnia.

 Specjalne ćwiczenia oddechowe w praktyce guru jogi VIII Karmapy.


    W ramach praktyki guru jogi VIII Karmapy(po ukończeniu nyndro) możliwe jest praktykowanie tzw. oddechu wazy. Przy czym nie jest tak, że ktoś, kto ukończył nyndro automatycznie dostaje wyjaśnienia do tych ćwiczeń. Ale można poprosić swojego lamę o wyjaśnienia do specjalnych ćwiczeń oddechu wazy.  Z tymi ćwiczeniami związane są pewne samaja tzn. nie wolno ich pokazywać, ani objaśniać osobom nieprzygotowanym, nie wolno ich wykonywać w obecności osób trzecich. Ogólnie mówiąc, nauki te należą do tradycji ustnego przekazu. Bez wnikania w szczegóły, ćwiczenia oddechu wazy, służą rozwinięciu m.in. kontroli nad oddechem, wiatrami energii, a co się z tym nierozerwalnie wiąże, nad umysłem. Oddychanie wazy przynosi również pewne korzyści zdrowotne. Wreszcie, praca z oddechem jest innym, sposobem stabilizowania umysłu.
     Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje oddechu wazy:
•   Łagodny oddech wazy tyb. dziam lung
•   Pośredni oddech wazy tyb. bar lung
•   Pełny oddech wazy tyb. lung mum pa can,
   Ćwiczenia oddechu wazy należą do zaawansowanych elementów tantrycznej praktyki. Są one jednym z podstawowych elementów Sześciu Dharm Naropy. Można ćwiczyć je jako samodzielną praktykę lub w powiązaniu z innymi technikami np. tummo, phoła, czy np. zaawansowanymi sposobami powtarzania mantr itd. Oddychanie wazy jest bardzo zaawansowaną i potencjalnie niebezpieczną techniką. Jeśli podczas praktyki oddechu wazy postąpimy w niewłaściwy sposób, można wytrącić z równowagi nasz system nerwowy i energetyczny. Mogą pojawić się zaburzenia na poziomie fizycznym i mentalnym. W guru jodze VIII Karmapy, ćwiczenia oddechowe stanowią jedynie dodatek do praktyki, nie są one niezbędne. Niemniej zaawansowani praktycy mają możliwość włączenia do tej guru jogi ćwiczenia oddechu wazy. Ale to nie jest tak, że koniecznie musi się je praktykować.

Guru joga VIII Karmapy cz.II


  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz