Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

czwartek, 27 listopada 2014

mantra Karmapa Cienno

http://thuptendhargyeychoeling.weebly.com/uploads/1/0/9/1/10916197/7350527_orig.jpg
Karmapa Khjenno


Karmapa Khjenno, słynna mantra związana z linią Karma Kagju. We wschodnim Tybecie, skąd pochodzi większość tybetańskich mistrzów kagju, mantrę tą wymawia się: 
Karmapa Cienno 

Według wyjaśnień Thrangu Rinpocze, mantra Karmapy została po raz pierwszy wprowadzona przez VIII Karmapę, Mikjo Dordże(Nieporuszona Wadżra) w kontekście nauk dotyczących tradycji "Wołania Lamy z Daleka", specjalnej metody modlenia się do lamy.

Mantra Karmapa Cienno składa się z dwóch części:
1.         Karmapa – to ktoś, kto jest aktywny

  •    Karma – aktywność/działanie
  •    Pa – osoba, która ją wykonuje
Karmapa sanskr. Karmaka oznacza tego, który ucieleśnia aktywność wszystkich buddów.
Jedną z właściwości przebudzonego umysłu, jest to, że posiada zdolność pobłogosławienia swojego imienia. Imię nabiera takiego znaczenia jak mantra. Dlatego mówi się, że np. jeśli tylko usłyszy się imię Milarepy, to bramy prowadzące do odrodzenia w niższych światach są na siedem żywotów zamknięte. Podobnie sam dźwięk imienia Karmapa jest wyzwalający tzn. nawet, jeśli zwierzęta usłyszą dźwięk Karmapa, to doprowadzi on do lepszego ich odrodzenia. Dlatego mówi się, że Karmapa Cienno samo w sobie jest wyzwalającym dźwiękiem.  

2.         Cienno – cienpa to po tybetańsku: wiedzieć, myśleć, rozumieć. Cienno, powtórzenie ostatniej litery, w tym przypadku „n” z dodatkiem „o” jest jednocześnie wołaczem „wiedz o mnie!”, „myśl o mnie!”.
Mantrę można przetłumaczyć jako:
„Karmapo, myśl o mnie”
Mantra Karmapa Cienno jest nieróżna od samego Karmapy, jest jego obecnością, wyrażeniem jego właściwości na poziomie dźwięku. Sama w sobie pozostaje ona pewną formą guru jogi. Warto pamiętać o jej znaczeniu. Kiedy powtarzamy mantrę Karmapa Cienno, jesteśmy bardzo blisko esencji Karmapy - przywołujemy błogosławieństwo jego ciała, mowy i umysłu. Jej słowa „niosą” także esencję trzech czasów Karmapy - jego przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Można powiedzieć, że Karmapa, albo jakikolwiek inny nauczyciel, na którego wykonujemy guru jogę, ucieleśnia Trzy Klejnoty i Trzy Korzenie. Kiedy np. powtarzamy Om Mani Peme Hung, także otwieramy nasze umysły na ponadczasowe właściwości Awalokiteśwary, Bodhisattwy Współczucia. Kiedy Awalokiteśwara przyjął ślubowanie Bodhisattwy i rozpoczął swoją aktywność, uczynił silne życzenia, aby każdy, kto powtórzy tę mantrę, otrzymał błogosławieństwo. Podobnie jest z mantrą Karmapa Cienno.

Na podstawie nauk udzielonych m.in. przez Kalu Rinpocze, XVII Karmapę.

2 komentarze:

  1. Oprocz powyzszego wyjasnienia pochodzenia mantry Karmapy , istnieja dwa inne . Pierwsze pochodzi od
    Tengi Rinpoche i datuje ta mantre na czas pierwszego Karmapy i jego ucznia Drogon Reczien, ( wystarczy
    na You Tube wpisac ,, Tenga Rinpoche Karmapa mantra,, i pojawi sie kilkuminutowy klip z wyjasnieniami
    Tengi Rinpoche, ). Drugie wyjasnienie pochodzi od Dzigmeli Rinpoche (XVI Karmapa powiedzial,, zostawiam wam Dzigmele Rinpocze jako moje serce,, ) ktory rowniez wskazuje czas pierwszego Karmapy
    jako moment kreacji mantry Karmapy ale podaje inne okolicznosci to jest historie mysliwego, ktory
    nie posluchal rady pierwszego Karmapy.( zrodlem tej ostatniej nauki jest Buddism Today ). Sumujac
    wychodzi na to ze sa trzy rozne wyjasnienia pochodzenia mantry Karmapy od trzech Rinpoczow.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, masz rację, ale….mój rdzenny lama Tenga Rinpocze nauczał, że „autorem” mantry był uczeń I Karmapy, Drogyn Recien, który odrodzić miał się później jako I Situ Rinpocze. Odznaczał się on wyjątkowym oddaniem do swego lamy Dysum Khjenpy. Gdziekolwiek szedł, gdziekolwiek się zatrzymywał, nieustannie modlił się do niego słowami: Karmapa Cienno. Ciekawostka :) Imię Karmapa było sekretnym imieniem Dysum Khjenpy. Dopiero II Karmapa, Karma Pakszi zaczął oficjalnie je używać. Zauważ, że mantra II Karmapy brzmi zupełnie inaczej. Nie zawiera ona słów karmapa cienno. W ogóle słowo "cienno" w Tybecie było używane w połączeniu z imieniem przywoływanego bóstwa. W tradycji Karma Kagju, przywołanie "karmapa cienno", stało się bardziej znane w czasach VIII Karmapy, Mikjo Dordże. Być może przywołanie "karmapa cienno" było wcześniej znane, ale nie było powszechnie stosowane.

    OdpowiedzUsuń