Pierwszy
raz Tengę Rinpocze spotkałem we śnie. Kilka lat temu miałem sen, w którym
odwiedziłem ośrodek dharmy, w którym spotkałem Tengę Rinpocze. Widząc go
powiedziałem, „ale u was panuje spokój i harmonia…nie to, co u nas…Rok później
spotkałem go na żywo, w Centrum Buddyjskim w Grabniku, otrzymałem inicjacje Zielonej Tary i Białego
Mahakali….Podczas kolejnego spotkania doświadczyłem nierozdzielności pustki i
współczucia….Po tym, jak Rinpocze udzielił nam błogosławieństwa, kiedy wszedł
do ośrodka, cała przestrzeń –dosłownie – wibrowała miłością i współczuciem….
Krótka historia linii inkarnacji Tengi Rinpocze
Bencien
Lama Samten - I Tenga Rinpocze
Historia
inkarnacji Tengi Rinpoczego zaczyna się w czasach VIII Sangje Njenpy
Rinpoczego, Tendzina Drubcioga. Jeden z uczniów Njenpy Rinpoczego był wybitnym
Lamą o imieniu Bencien Lama Samten, zwanym też Gynkhen Samten. Tytuł
"Gynkhen" oznacza "Znawca Strażników", a nadany mu został,
ponieważ uważano go za mistrza w medytacji Szing Kjonga, jednego z głównych
strażników linii Karma Kagyu, oraz strażnika klasztoru Bencien.
Lama
Samten był bliskim uczniem VII Sangje Njenpy Szeraba Ningpo i pomagał w
wychowaniu następnego wcielenia, VIII Sangje Njenpy Tendzin Drubchoga. Lama
Samten większość życia spędził na odosobnieniu i medytował na swego jidama
Karma Pakszi(II Karmapę), Białą Tarę oraz na strażnika Szing Kjonga. Mnóstwo
osób z całego regionu Kham przychodziło do niego po błogosławieństwo, które
natychmiast uwalniało od wielu rodzajów
chorób i innych trosk. Tuż przed jego śmiercią, jego uczniowie usłyszeli, że
jest on nieco zmęczony i udaje się do przyjemnego ogrodu. Sangje Njenpie rinpocze przekazał trąbkę z
kości udowej i poprosił go, aby dbał o nią i zwrócił, kiedy powróci. Wkrótce
odrodził się jako Drongpa Lama Tendzin Czogjal z Bencien.
Drongpa Lama
Tendzin Ciegjal z Bencien – II Tenga Rinpocze
Kilka
lat po śmierci Lamy Samtena,
VIII Sangje Njenpa udał się w podróż do Lhasy. Po drodze został
poproszony
przez lokalnego zarządcę, Drukpę Puntsoka, o różne inicjacje. W rodzinie
zarządcy natknął się na pewnego chłopca, który nagle poprosił, by Njenpa
Rinpocze oddał mu jego trąbkę z kości udowej! Sangje Njenpa przypomniał
sobie
wówczas, że Lama Samten na krótko przed śmiercią dał mu na przechowanie
taką
trąbkę. Zrozumiał, że chłopiec musi być inkarnacją Lamy Samtena. Sangje
Njenpa
zwrócił się do ojca chłopca i poprosił go, aby za kilka lat wysłać
chłopca do klasztoru
Bencien. Ojciec zgodził się i wysłał go tam, kiedy miał trzynaście lat,
wraz ze
swoim starszym bratem Tsełang. Wkrótce po przybyciu do klasztoru
chłopiec
rozpoczął studia w zakresie teorii i praktyki tradycji Kagju i w ciągu
jednego
roku przypomniał sobie wszystkie rytuały i śpiewy stosowane w klasztorze
Bencien. Po jakimś czasie Sangje Nienpa wyświęcił go oficjalnie na
mnicha i
nadał imię Karma Tendzin Ciegjal. Była to druga inkarnacja Tengi
Rinpoczego.
Gdy chłopiec skończył osiemnaście lat, Sangje Njenpa opowiedział mu
historię
Lamy Samtena. Dodał też, że ponieważ Lama Samten był bardzo wybitnym
Lamą,
Tendzin Ciegjal, jako jego inkarnacja, powinien być jak najlepszej myśli
co do
swej przyszłości. Następnie polecił chłopcu udać się na odosobnienie pod
kierunkiem pierwszego Kongtrula Rinpoczego, Lodro Thaje, w klasztorze
Palpung. Tendzin Ciegjal uczynił zgodnie z radą swego Lamy i wyruszył do
Palpung, by
spotkać Lodro Thaje. Dziamgon Kongtrul przyjął go z miłością i wkrótce
dał mu
przydomek Gawa Tulku, odnosząc się do obszaru Ga w Nangchen, w którym
znajduje
się klasztor Bencien. Pod jego kierunkiem odbył trzyletnie odosobnienie,
uzyskując bardzo wyraźne oznaki powodzenia w praktyce. Od Dziamgona
Lodro Thaje
otrzymał pełny przekaz Karma Kagyu i Szangpa Kagyu. Następnie Tendzin
Ciegjal
przez dalsze lata asystował Kongtrulowi Rinpoczemu, stale ucząc się od
niego.
Dziamgon Kongtrul był nim zachwycony i kiedy musiał na pewien czas
wyjechać do
Lhasy, jemu właśnie pozostawił pod opieką swój ośrodek odosobnień w
Palpung.
Po kilku latach Kongtrul Rinpocze powrócił. Oświadczył wtedy, że zarówno pod względem wykształcenia, jak i urzeczywistnienia Tendzin Ciegjal jest teraz równy jemu samemu, dlatego powinien udać się z powrotem do Bencien. Kongtrul poradził mu, aby zawsze utrzymywał trzy rodzaje zobowiązań, aby nigdy nie zapominał o nierozdzielności pustki i współczucia, stale pamiętał o lamie i modlił się do niego. Jako prezent pożegnalny własnoręcznie namalował dla niego tankę Sześcioramiennego Mahakali tyb. Czadrupa, który był szczególnym aspektem medytacyjnym zarówno Lodro Thaje, jak i Tendzina Ciegjala, czapkę pandity, bęben damaru do praktyki Czod, posąg Guru Mahasukha.
Po kilku latach Kongtrul Rinpocze powrócił. Oświadczył wtedy, że zarówno pod względem wykształcenia, jak i urzeczywistnienia Tendzin Ciegjal jest teraz równy jemu samemu, dlatego powinien udać się z powrotem do Bencien. Kongtrul poradził mu, aby zawsze utrzymywał trzy rodzaje zobowiązań, aby nigdy nie zapominał o nierozdzielności pustki i współczucia, stale pamiętał o lamie i modlił się do niego. Jako prezent pożegnalny własnoręcznie namalował dla niego tankę Sześcioramiennego Mahakali tyb. Czadrupa, który był szczególnym aspektem medytacyjnym zarówno Lodro Thaje, jak i Tendzina Ciegjala, czapkę pandity, bęben damaru do praktyki Czod, posąg Guru Mahasukha.
Tenga Rinpocze. Powyżej rinpocze znajduje się tanka Czadrupy namalowana przez Dziamgona Kongtrula Rinpocze.
Gdy obecny Tenga Rinpocze miał trzynaście lat, w klasztorze Bencien wybuchł pożar, który
strawił również dom młodego Rinpoczego wraz z całym dobytkiem. Jedyną rzeczą, której ogień nie zaszkodził, była właśnie ta tanka. Rinpocze uważa to za dowód, że jeszie sempa(istota pierwotnej mądrości) rzeczywiście w niej zamieszkuje.
W czasie gdy drugi Tenga Rinpocze powrócił do Bencien, Njenpa Rinpocze już nie żył. Tendzin Ciegjal przejął więc zwierzchnictwo nad klasztorem i ośrodkiem odosobnieniowym. Wkrótce stał się też odpowiedzialny za wykształcenie dziewiątego Sangje Njenpy, Gelek Drubpa Njimy, który był skądinąd wujkiem obecnego Radha Czime Rinpoczego z Londynu.
Pewnej zimy Tendzin Czogjal miał sen, w którym ukazał się jego guru Dziamgon Kongtrul Rinpocze, siedzący na lwim tronie, ubrany w trzy szaty dharmy. W Tym śnie Dziamgon Kongtrul Rinpocze rzekł do niego: "Teraz nadszedł czas, abyś dołączył do mnie w czystej krainie lamy." Tendzin Czogjal powiedział swojemu asystentowi, aby sporządzić i zachować listę wszystkich rzeczy, które dokonał, i powiedział mu, że ma zamiar na chwilę udać się do innych krain. Trzy dni później zmarł. Jego ciało zostało następnie sprowadzone do Bencien i poddano kremacji. W zachowanych szczątkach pojawiło się wiele drobnych kuleczek tzw. ringseli. Pozostałe relikwie zostały zgromadzone w stupie, wraz z czapką pandity i termą posągiem Guru Mahasukha. Tendzin Czogjal miał wielu wybitnych uczniów, wśród nich m.in.:
- IX Sangje Njenpa Rinpocze
- Khenpo Bencien Karma Guru
- Sopa Tharczin, który stał się mistrzem odosobnień centrum odosobnień Dżinasagara;
- Karma Gyalwe Wangpo, który praktykował głównie Wadżrawarahi i Kynczok Czidu(praktyka Guru Rinpocze) i osiągnął sto milionów powtórzeń rdzennej mantry Guru Rinpocze;
- Rinczen Palden, który praktykował głównie Wadżra Kilaję z term Ratna Lingpy i został mistrzem odosobnień w centrum odosobnień Sarwawid Wairoczana;
- Khenpo Karde, który żył bez stałego miejsca zamieszkania, a w końcu udał się do Tshurphu gdzie służył Karmapie;
- Trom Sangpo Lodro, który praktykował jedynie Sześć Jog Nigumy. Dzięki umiejętności przekształcania swoich snów, udawał się do wielu czystych krain. Stał się mistrzem odosobnień centrum odosobnień Szangpa.
Krótka
biografia III Tengi Rinpocze z klasztoru Bencien (1932-2012)
Tenga Rinpocze urodził się we wschodnim
Tybecie, w regionie znanym jako Ga Dokham, w 1932 roku, czwartego dnia szóstego miesiąca
tybetańskiego. Matka Tengi Rinpocze będąc w ciąży miała szczególny sen, w
którym Drongpa Tendzin Czogjal (poprzednie wcielenie Tengi Rinpocze) wręczył
jej turkus i powiedział, aby nosiła go na szyi. Tenga Rinpocze został rozpoznany jako tulku w wieku ośmiu
lat przez J.E. XI Tai Situ Rinpoczego, Pema Łangciuk. XV Karmapa Kakhjab Dordże
miała również wizję, na podstawie, której napisał list zawierający dokładny
opis miejsca ponownych narodzi Tengi Rinpocze, imiona rodziców, opis rodzinnego
domu itp, które były w pełni zgodne z wizją Situ Rinpocze. Ślubowanie Schronienia złożył u
poprzedniego Sangje Njenpy Rinpoczego. Otrzymał wówczas imię Karma Tendzin
Trinle Namgjal. Gdy miał szesnaście lat, intronizowano go jako tulku. W
przeddzień intronizacji, miało miejsce niezwykłe wydarzenie. W tym czasie jeden
z głównych posągów w klasztorze w Bencien, posąg 13 Karmapy Düdül Dordże, „zdjął”
swoją Czarną koronę, kiedy Rinpocze przechodził koło niego. Czarna korona
znalazła się na stole…z przodu, a nie na głowie posągu. Według lamów i mnichów
klasztoru Bencien, posąg Karmapy „zdejmuje” Czarną Koronę zawsze wtedy, kiedy
miało pojawić się jakieś szczególnie pomyślne wydarzenie.. W tym samym czasie
niebo wypełniło się wielobarwnymi tęczami, przyjmującymi różne kształty, takie
jak np. wielopłatkowe lotosy.
W
klasztorze Bencien w Tybecie Tenga Rinpocze otrzymał bardzo rozległe
wykształcenie w zakresie rytuałów, filozofii, medycyny itd. W wieku
dziewiętnastu lat przyjął dwa stopnie ślubowań mnisich od J.E. XI Tai Situ
Rinpoczego.
W
dwudziestym roku życia rozpoczął trzyletnie odosobnienie. W tym czasie stał się
szczególnym mistrzem Sześciu Jog Naropy. Mówi się, że na tym odosobnieniu był
jedyną osobą, u której nie zamarzała woda w ofiarnych miseczkach. Ponadto, śnieg
na dachu domku, w którym Rinpocze odbywał odosobnienie, cały czas topił się i
spływał. Był to wynik opanowania tummo - jogi ciepła psychicznego. Jako
głównego Jidama obrał Białą Tarę i stał się wybitnym mistrzem w tej praktyce. W
tym czasie, Tenga Rinpocze śnił o dziewczynie ubranej na czerwono, która dała
mu trójkątny przejrzysty czerwony kryształ, w środku którego, znajdowała się,
wyraźnie widoczna, pełna mandala Wadżrajogini, wraz ze wszystkimi nasiennymi
sylabami, girlandami mantr itp. W tym okresie doświadczył też wizji jednego z
indyjskich Mahasiddhów, który przedstawił się jako Lawapa. Rinpocze otrzymał
wiele wskazówek od niego. Podczas praktyki jogi marzeń sennych, doskonalił się
w ćwiczeniach transformacji, dzięki czemu, wiele razy udawał się do czystej
krainy Białej Tary.
Po
ukończeniu odosobnienia Rinpocze został nauczycielem w Bencien. Po inwazji
chińskiej w 1959 roku był zmuszony emigrować. Razem z Sangje Njenpą Rinpoczem
wyruszyli najpierw do Tsurphu, a następnie wraz z XVI Karmapą opuścili Tybet.
Udali się do Indii, gdzie zamieszkali w Rumteku, nowej siedzibie Karmapy, w
księstwie Sikkimu.
Tenga
rinpocze spędził w Rumteku siedemnaście lat. W 1967 roku został przez XVI
Karmapę mianowany Dordże Lobpynem (Wadżra-Mistrzem) klasztoru Rumtek, a tym
samym i głównym Dordże Lobpynem całej szkoły Karma Karma Kagju. Po kilku latach
pełnienia tej funkcji Rinpocze dotknięty został chorobą kości, która szczególnie
zaatakowała prawą nogę. Karmapa
doradził, by Rinpocze udał się na leczenie do Darjeelingu. Jednak
przeprowadzona tam pięciomiesięczna kuracja nie przyniosła oczekiwanych
rezultatów. Karmapa zasugerował więc szukanie dalszej pomocy medycznej w
Katmandu. Tak więc w 1976 roku Rinpocze osiadł w Katmandu (Nepal), gdzie w
ostatnich latach zbudował klasztor kontynuujący tradycję klasztoru Bencien z
Tybetu.
Już
w 1974 roku Tenga Rinpocze towarzyszył XVI Karmapie w jego pierwszej podróży na
Zachód. W 1978 roku Rinpocze został poproszony przez XVI Karmapę, aby
przyjechał do Danii, aby wesprzeć tamtejszy ośrodek Dharmy. Stamtąd Rinpocze
przyjął wiele zaproszeń i udał się do innych ośrodków w Danii, a także m.in. Niemiec,
Francji, Grecji… W szczególności XVI Karmapa poradził, że będzie bardzo pomyślne
dla przekazu dharmy w Europie, jeżeli Tenga Rinpocze założy duże centrum Dharmy
w środku Niemiec. W związku z tym Rinpocze założył Bencien Phuncok Ling w 1999
roku, które regularnie odwiedzał.
XVI
Karmapa poradził swym zachodnim uczniom, by zaprosili Tengę Rinpoczego do
Europy, a także poprosił ich, aby pomogli mu w leczeniu choroby. Przy tej
okazji XVI Karmapa napisał list do swych zachodnich uczniów, rekomendując
Rinpoczego jako wysoce urzeczywistnionego mistrza i radził im podążać za jego
pouczeniami.
List XVI Karmapy polecający Tengę Rinpocze |
Mniej więcej w tym samym czasie XVI Karmapa wysłał także list do
Tengi Rinpoczego, prosząc go, by został oficjalnym reprezentantem Karmapy w
Azji Południowo-Wschodniej i opiekował się tamtejszymi ośrodkami Karma Kagju.
Jednocześnie do tamtejszych ośrodków przesłał listy mówiące, że Tenga Rinpocze
będzie od teraz ich przewodnikiem. Z powodu trwającego leczenia oraz
wzrastającej liczby uczniów na Zachodzie, Rinpocze nie mógł od razu pojechać do
Południowo-Wschodniej Azji, ani zamieszkać tam na stałe. Jednak zgodnie z
obietnicą daną Karmapie, Tenga Rinpocze odwiedza regularnie Malezję, Tajwan i
Hong Kong, przynosząc pożytek wielu uczniom i wspierając istniejące tam ośrodki
Karma Kagju.
Od
1979 roku Rinpocze regularnie odwiedzał ośrodki Kagju na Zachodzie. Jego
głęboka wiedza obejmująca wszystkie dziedziny buddyzmu, jego doświadczenie jako
mistrza medytacji, wieloletnia znajomość naszego stylu życia i niestrudzona
gotowość wspierania miłością każdej istoty sprawiły, że wielu zachodnich
uczniów obrało go sobie za duchowego nauczyciela. Mimo zaawansowanych lat
Kjabdzie Tenga Rinpocze, wciąż niestrudzenie kontynuował podróże. Jego jedyna
motywacją było przynoszenie pożytku swoim licznym uczniom na całym świecie.
Cierpiał na przewlekłe choroby, które w ogóle nie powstrzymały jego aktywności
dla pożytku istot, którą kontynuował do ostatniej chwili swojego życia.
Tenga
Rinpocze zmarł w wieku lat 81. 30 marca 2012 roku o godzinie 3:24 rano Tenga
Rinpocze odszedł w parinirwanę, pozostając przez cztery i pół dnia w
pośmiertnej medytacji, zwanej Thugdam.
e |
Tenga Rinpocze w pośmiertnej medytacji tyb. thugdam |
Po czterech i pół dnia, 3 kwietnia o 15.15 czasu
nepalskiego, Tenga Rinpocze postanowił zakończyć Thugdam –
stan głębokiego medytacyjnego spokoju, w który wchodzą niektórzy wielcy
Mistrzowie po śmierci fizycznego ciała. Towarzyszyły temu zupełnie
niezwykłe zjawiska.
W Katmandu zerwała się potężna nawałnica, rzecz
niespotykana o tej porze roku. Około trzeciej po południu nagle zrobiło
się bardzo ciemno, zaczął wyć wiatr i padać ulewny deszcz. Biły pioruny,
które wstrząsnęły klasztorem. Kiedy się uspokoiło, niektórzy widzieli
tęcze. O podobnych anomaliach pogodowych donoszono również z innych
miejsc, zwłaszcza z Rumteku, siedziby Karmapów na wychodźstwie, gdzie Tenga Rinpocze wiele lat pełnił funkcję wadżra mistrza XVI
Karmapy. Tam bliźniaczo podobna burza zerwała się dokładnie w tym samym
czasie. Deszcz, błyskawice i powoli oddalające się grzmoty trwały całą
noc.
Uroczysta ceremonia kremacji rozpoczęła się 23 maja o godz. 7 rano czasu nepalskiego (w Polsce wypada to około godz. 3 w nocy).
Pod koniec ceremonii w popiele na dnie purkhangu można było wyraźnie zobaczyć kapalę (górną część czaszki) Tengi Rinpocze, która przetrwała pogorzelisko, co jest podobno bardzo dobrze wróżącym znakiem.
Ostatni rytuał zakończył się o godz. 14 czasu nepalskiego, a następnie purkhang został zasłonięty ze wszystkich stron i pozostanie nienaruszony przez najbliższy tydzień, aby popioły mogły w pełni wystygnąć. phurkang
31 maja 2012 otwarto purkhang, w którym znaleziono zaskakująco wiele odłamków kości – przede wszystkim duże fragmenty czaszki, kręgosłupa oraz kończyn. Ponadto w popiołach znaleziono m.in. trzydzieści siedem pigułek-relikwii tyb. ringsele o różnych barwach: jedne są lśniąco złoto-żółte, inne lśniąco miedziano-czerwone, srebrno-białe, szare i kilka czarnych. Ich widok sprawił nam ogromną radość. Ring sel, powstają w popiołach samoistnie i pojawiają się tylko w przypadku wybitnych mistrzów, którzy osiągnęli głębokie urzeczywistnienie.
Wszyscy możemy być dumni z tego, że znaliśmy takiego wielkiego Mistrza!
Niebo nad Katmandu w chwili, kiedy T. Rinpocze zakończył pośmiertną medytację |
Uroczysta ceremonia kremacji rozpoczęła się 23 maja o godz. 7 rano czasu nepalskiego (w Polsce wypada to około godz. 3 w nocy).
Pod koniec ceremonii w popiele na dnie purkhangu można było wyraźnie zobaczyć kapalę (górną część czaszki) Tengi Rinpocze, która przetrwała pogorzelisko, co jest podobno bardzo dobrze wróżącym znakiem.
Ostatni rytuał zakończył się o godz. 14 czasu nepalskiego, a następnie purkhang został zasłonięty ze wszystkich stron i pozostanie nienaruszony przez najbliższy tydzień, aby popioły mogły w pełni wystygnąć. phurkang
31 maja 2012 otwarto purkhang, w którym znaleziono zaskakująco wiele odłamków kości – przede wszystkim duże fragmenty czaszki, kręgosłupa oraz kończyn. Ponadto w popiołach znaleziono m.in. trzydzieści siedem pigułek-relikwii tyb. ringsele o różnych barwach: jedne są lśniąco złoto-żółte, inne lśniąco miedziano-czerwone, srebrno-białe, szare i kilka czarnych. Ich widok sprawił nam ogromną radość. Ring sel, powstają w popiołach samoistnie i pojawiają się tylko w przypadku wybitnych mistrzów, którzy osiągnęli głębokie urzeczywistnienie.
Wszyscy możemy być dumni z tego, że znaliśmy takiego wielkiego Mistrza!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz