Ogólnie z Karmapą
związane są cztery rodzaje tzw. „Czarnej Korony":
1. Naturalnie Obecna Korona Mądrości tyb. Jeszie Rangnang gi Ciepen.
Wiele kalp temu żył król imieniem skr. Rasztrapati, miał on wielu synów, najmłodszy z nich nosił imię Dharmamati, był kimś wyjątkowym. Od Buddhy imieniem „Trzymający Maślaną Lampkę” otrzymał On ślubowania bodhisattwy oraz nauki o siamatha i wipasana. Dharmamati miał w sobie tak wiele miłości i współczucia. Widząc cierpienie istot, pragnął je wszystkie wyzwolić i doprowadzić do stanu Buddhy, w tym celu udał się na odosobnienie medytacyjne na szczyt góry Meru, gdzie w jednej z pieczar medytował przez sto tysięcy lat pozostając w nierozproszonym samadhi. Było to w czasach, kiedy ludzie żyli sto tysięcy lat, obecnie długość życia wynosi sto lat, a w przyszłości będzie wynosiła tylko dziesięć lat. Dharmamati po stu tysiącach lat oczyścił zasłony swojego umysłu i osiągnął pełne przebudzenie i uzyskał tak zwane wadżra-samadhi. Dzięki temu osiągnął wielką moc. Zrealizował dziesiąty poziom ścieżki bodhisattwy. Kiedy bodhisattwa urzeczywistnia ten poziom, Buddhowie gromadzą się wokół niego i wykonują specjalną ceremonię koronowania skr. abhiszeka. Podobnie było w przypadku Dharmamati. Wszyscy Buddhowie dziesięciu kierunków przybyli ze swych Czystych Krain, pojawili się przed nim i powiedzieli: „Nasz pełen oddania synu serca, od tej chwili będziesz wypełniał aktywność wszystkich Buddhów”. Mówiąc tak, nadali mu imię Karmapa („karma” znaczy „działanie, aktywność”), czyli „Ten, który ucieleśnia aktywność Buddhów”. We wszystkich niebach i czystych krainach dało się słyszeć: Karmapa, Karmapa, Karmapa... Ponadto, w chwili otrzymania abhiszeki, korona stała się nieoddzielna od jego osoby. Od tej chwili cały czas znajduje się ponad jego głową. Nazywana jest "Naturalnie Obecną Koroną Mądrości".
Przed pierwszym historycznym Karmapą, Dysum Cienpą, było
wcześniej wiele inkarnacji Karmapy. Na przykład w Indiach Karmapa pojawił się
między innymi jako mahasiddha Saraha, nad którego głową również znajdowała się
duchowa Czarna Korona. Tę duchową Czarną Koronę Karmapy mogą zobaczyć jedynie
te istoty, które osiągnęły pewne poziomy duchowego wglądu, pewne poziomy
Bodhisattwy, Karmapa ma ją zawsze nad głową. Znana jest historia jak młodego
XVI Karmapę przyprowadzono przed oblicze XIII Dalaj Lamy. Dalaj Lama
powiedział, że jest czymś niestosownym, niewłaściwym, by kłaniając się przed
Dalaj Lamą trzymać czapkę na głowie. Nikt poza Dalaj Lamą nie widziała nakrycia
głowy Karmapy. Karmapa odpowiedział, że tego nakrycia głowy nie da się zdjąć,
że ono zawsze jest obecne nad jego głową.
2. Korona, która wyzwala poprzez widzenie tyb. usza thong
dryl
Korona, która wyzwala poprzez widzenie tyb. usza thong dryl,
tak brzmi oficjalna nazwa Korony, którą Karmapowie używają podczas tzw.
ceremonii Wadżra(Czarnej) Korony. Została została zrobiona na życzenie
chińskiego cesarza Jung Lo, który dzięki swojemu oddaniu i duchowemu
urzeczywistnieniu mógł zobaczyć V Karmapę w formie sambhogakai jako Buddhę Wadżradhara(dzierżyciel
Wadżry) noszącego Czarną Koronę na głowie. Karmapa wyjaśnił cesarzowi, że to co
mógł zobaczyć to była Korona Wadżry pole energii mocy mądrości, które zawsze znajduje
się na głowie Karmapy. Cesarz pod wpływem tej wizji postanowił podarować
Karmapie fizyczną replikę Korony, aby również inni mogli ją zobaczyć i otrzymać
to błogosławieństwo. Znajdująca się ponad głową Karmapy Korona Wadżry nie posiada żadnych ozdób. Cesarz Jung Lo, aby nadać replice Korony Wadżry więcej splendoru kazał ozdobić ją klejnotami. Następnie podarował ją V Karmapie, dzięki czemu
każdy mógł ją zobaczyć podczas rytuału zwanego ceremonią Czarnej Korony. Koronę
tą nazywa się "Czarną Koroną", w rzeczywistości ma ona granatowy
kolor. Ale ze względu na to, że patrząc na nią z daleka, nabiera ona czarnego
odcienia, więc stała się znana jako "Czarna Korona"."
Korona, która wyzwala przez widzenie tzw. "Czarna Korona" |
3. Korona Działania tyb. Le sziu
Jest to trzeci rodzaj Korony używanej
przez Karmapę.
I Karmapa po otrzymaniu wstępnych
mnisich święceń miał wizję Buddhów ofiarowujących mu szczególne nakrycie głowy.
Po tej wizji I Karmapa wykonał fizyczną kopię tego nakrycia głowy, które
zaczęto nazywać tyb. le sziu "Korona Działania". Jest to rodzaj
Korony, którą Karmapowie zakładają "na co dzień" podczas różnych
ceremonii. Można ją zobaczyć na tankach przedstawiających I, II, III, IV i V
Karmapę, lub współcześnie na zdjęciach przedstawiających XVII Karmapę. Do dziś
zachowała się oryginalna Czarna Korona Le sziu, noszona przez II Karmapę.
Wygląda ona nieco inaczej od współcześnie używanej korony le sziu.
Korona Działania |
4. Korona uczyniona z włosów dakiń
Istnieje jeszcze czwarta korona
używana przez Karmapę. W przeszłości Karmapa otrzymał szczególną koronę
uczynioną z włosów dakiń, które mu ją podarowały. Ta świetlista czarna korona
była trzymana w ukryciu. Karmapowie nigdy nie pokazywali jej publicznie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz