Cik Szie Kyn Drol – jest to cykl pełnych
głębokiego znaczenia czterdziestu czterech abhiszek* łagodnych i gniewnych
aspektów buddy zebrany przez IX Karmapę, Łangciuk Dordzie.
Sama nazwa Cik Szie Kyn Drol oznacza:
„Zrozumieć jedno – wszystko jest wyzwolone”. Oznacza to tyle, że wykonywanie
jednej praktyki jest utrzymywaniem czystej więzi ze wszystkim innymi.
Ogromne trudności związane z
uzyskaniem wielu abhiszek sprawiły, że zaczęły powstawać ich zbiory. Z Indii
pochodzi na przykład słynne „Sto abhiszek Mitry” wielkiego mahasiddhy Mitry. Podobne zbiory, jak na przykład Cik Szie Kyn
Drol, spisywano również w Tybecie.
Wydaje się, że cykl abhiszek IX
Karmapy był w Tybecie unikatem. Dlaczego?
IX Karmapa |
Cykl abhiszek
zebranych przez IX Karmapę różni się od pozostałych, w których każdy aspekt
buddhy ma specyficzną abhiszekę. Tutaj wszystkich ich udziela się tak samo – według
tego samego schematu zmieniają się tylko nazwy aspektów Buddhy i historia linii
przekazu danej abhiszeki, które wstawia się w odpowiednim miejscu tekstu
abhiszeki. Niemniej poszczególne medytacje (sadhany) różnią się od siebie.
We wstępie do „Kompendium klas tantr”
Loter Łangpo wyjaśnia, że zebranie wielu abhiszek i wyodrębnienie z nich
jednego schematu wymaga bardzo szczególnego lamy, który po pierwsze musi
posiadać głębokie urzeczywistnienie, a po wtóre uzyskać zgodę jidamów.
Dziewiąty Karmapa pozostawił te
przekazy w trzech wariantach: długim, średnim i krótkim. Właściwy tekst abhiszek
zbioru IX Karmapy podzielony jest na trzy części:
- "Girlandę Łagodnych" bóstw i ich praktyk
- "Girlandę Groźnych" bóstw
- Praktyki Opiekunów, nazywane „Girlandą Piorunów”
Abhiszeki zawarte w tym cyklu nazywa się
ogólnie inicjacjami czy też błogosławieństwami „pozwolenia”, ponieważ niosą
zgodę i błogosławieństwo Lamy do praktykowania medytacji, powtarzania mantry i
pozostawania w samadhi określonego aspektu buddhy, a także do pomagania w ten
sposób innym. Dzięki praktyce i urzeczywistnieniu można także osiągnąć poziom
pozwalający na przekazywanie abhiszek samemu, wymaga to jednak rzecz jasna
spełnienia wielu szczególnych warunków.
Lista abhiszek zawartych w zbiorze Cik
Szie Kyn Drol:
Aspekty Łagodne
1. Dolkar, Biała Tara
2. Biała Tara z tradycji VI Karmapy
Thongły Dondena
3. Seng Deng Nag Kji Dolma, Zielona
Tara z Akacjowego Lasu, według tradycji Nagardżuny, jidam I Karmapy
4. Tara Wstrząsająca Światem, według
pochodzącej od Czandragomina tradycji „Stu Tar”
5. Kurukulle
6. Przynosząca Pomyślność Tara
Spełniająca Potrzeby – ze „Stu Sadhan”
7. Jum Cienmo [sanskr.
Pradżniaparamita]
8. Tsuktor Nampargjalma [sanskr.
Usznisza Widziaja], obok Białej Tary i Amitajusa jeden z trzech aspektów Długiego Życia
9. Tsuktor Duk Karmo, Biały Parasol
[sanskr. Usznisza Sitatapatra]
10. Tsuktor Barła, Płomienna Usznisza
11. Rikpej Gjalmo Nga, Pięć Królowych
Wiedzy – mandala Żeńskich Buddhów Pięciu Rodzin
12. Ritry Loma Cien [sanskr. Parna
Sziawari]
13.
Yzer Cien [sanskr. Marici]
14.
Gjaltsen Tsemo [sanskr. Dhwadzia
Grakejura]
15. Jangcien Lhamo, partnerka
Mandziuśriego [sanskr. Saraswati]
16. Dziamjang Marser Jab-Jum,
Pomarańczowy Mandziuśri z żeńskim orszakiem
17. Dziamjang Karpo, Biały Mandziuśri
18. Dziamjang Tsendzie [sanskr.
Mandziuśri Nama Samgiti]
19. Dziampal Maseng, Mandziuśri Lew
Mowy
20. Dziampal Arapatsa [sanskr.
Mandziuśri Arapatsa]
21. Dziampal Senge Dra, Mandziuśri Lwi
Ryk
22. Tsepame [sanskr. Amitajus]
23. Czenrezik Dzikten Łangciuk
[sanskr. Lokeśwara]
24. Pakpa Dziampa [sanskr. Arja
Majtreja]
Aspekty Gniewne
1. Ciakna Dordże Tumpo, Wściekły
Wadżrapani [sanskr. Cianda Wadżrapani]
2. Pakpa Ciakna Dordże, Szlachetny
Wadżrapani [sanskr. Arja Wadżrapani]
3. Ciakna Dordże Dziung Dyl,
Wadżrapani Ujarzmiający Duchy
4. Dordże Namdziom [sanskr.
Wadżrawidarani]
5. Dordże Namdziom Karpo, Biała
Wadżrawidarani
6. Mijoła Karpo, Biały Aciala
7. Tumcien Mijoła Ngynpo, Niebieski
Wielki Rozwścieczony Aciala [sanskr. Mahacianda Aciala]
8. Troło Metsek, Gniewny Bhurkumkuta
9. Troło Metsek Dziang Nak,
Ciemnozielony Gniewny Bhurkumkuta
10. Tob Po Cie [sanskr. Mahabala]
11. Gniewny Dytsi Kjil Ła [sanskr.
Amrita Kundali]
12. Gek Thardzie
13. Tamdin Marpo Lha Nga, Mandala Pięciu
Bóstw Czerwonego Hajagriwy, jidam I Karmapy
14. Tamdin Nakpo, Czarny Hajagriwa
15. Tamdin Marpo, Czerwony Hajagriwa
16. Tamdin Sang Drub, sekretna sadhana
Hajagriwy z tradycji Kjergangpy
17. Tamdin Nakpo Ciak Ral Cien, Czarny
Hajagriwa o Żelaznych Włosach
18. Szindzie Nakpo, Czarny Jamantaka
19. Szindzie Sziemar, Czerwony
Jamantaka
20. Seng Dongma [sanskr. Simhamukha],
Dakini o Lwiej Twarzy
*sanskr. Abhiszeka "namaszczenie, pokropienie", tyb. łang kurła "przekaz mocy". Na Zachodzie tłumaczone pod nieco mylącą nazwą "inicjacja". Jest to ceremonia upoważniająca do wykonywania praktyki wadżrajany związanej z tym aspektem Buddhy, któremu poświęcona była abhiszeka. Ciałem: wykonuje się w czasie takiej ceremonii symboliczne gesty (mudry) i inne rytualne czynności. Zwykle jest się też dotykanym symbolicznymi przedmiotami i spożywa pobłogosławione substancje. Mową: powtarza się za prowadzącym lamą modlitwy i mantry. Umysłem: medytuje się zgodnie z podanymi instrukcjami. Po otrzymaniu abhiszeki można się poświęcić praktykowaniu sadhany określonego aspektu Buddhy. "Przekaz mocy" oznacza, że nie chodzi tutaj oto, że wcześniej nie
mieliśmy żadnej mocy i teraz ktoś z zewnątrz daje nam jakąś moc. Mamy w sobie tę moc,
potencjał - niesplamioną naturę umysłu, tylko, że ona nie jest w tej chwili
„dojrzała”. Dlatego nie przejawia się. W
tekstach mówi się - „abhiszeka prowadząca do dojrzałości” lub „abhiszeka
przynosząca dojrzałość”. To znaczy, kiedy lama udziela abhiszekę, to stwarza przez to warunki, żeby tę „moc”, którą już mamy w sobie,
doprowadzić do dojrzałości, żeby mogła się ona zamanifestować.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz