"Im więcej wie się o mantrze, tym większy ślad odciska się w umyśle; ale w tym wszystkim najważniejsze jest prawdziwe zainteresowanie i oddanie”
Lama Ole Nydahl
Wadżrasattwa jest jednym z moich ulubionych aspektów buddhy, dlatego chciałbym podzielić się kilkoma ciekawostkami na temat związanej z nim tzw. stusylabowej mantry.
stusylabowa mantra |
Stusylabowa mantra jest niezwykle
prostym a zarazem wszechstronnym i skutecznym narzędziem do pracy z umysłem…, ale
zacznijmy od początku.
Wadżrasattwa
tyb. Dordże Sempa jest w Wadżrajanie uważany za główny aspekt buddhy, ponieważ
skupia on w sobie wszystkie inne aspekty buddhy. Tak więc, kiedy medytujemy na
niego, to są w nim zawarte wszystkie jidamy. W przypadku czterech tradycji Wadżrajany
(ningma, kagju, gelug i sakja) najbardziej powszechnym jidamem jest właśnie Wadżrasattwa.
Występuje on w każdej z tych tradycji. Nie jest on jakimś bóstwem, które istnieje
na zewnątrz nas. Niemniej poprzez abhiszekę i medytację używamy Wadżrasattwę
jako metodę, która pomoże nam urzeczywistnić prawdziwą naturę umysłu. Stusylabowa
mantra jest mantrą wszystkich groźnych i łagodnych aspektów buddhy. Wyróżnia
się 42 łagodne i 58 groźnych aspektów buddhy. Mantry wszystkich aspektów
buddhy, łagodnych, gniewnych i w zjednoczeniu dają stusylabową mantrę, jest ona
w ten sposób esencją wszystkich aspektów buddhy. Ale uwaga! Wciąż można spotkać
się z nieprawdziwą informacją, że sto sylab mantry oznacza sylaby nasienne stu
aspektów buddhy. Tenga Rinpocze podsumował to w następujący sposób: „to jest nieprawda”.
Owszem stusylabowa mantra jest esencją wszystkich aspektów buddhy, ale w tym
znaczeniu, iż są one wyrazem właściwości natury naszego umysłu, która wyrażona
jest w esencjonalnej formie Wadżrasattwy, a na poziomie dźwięku jako
stusylabowa mantra. Natomiast sylaby tejże mantry tworzą konkretny sanskrycki tekst,
którym zawiera jedynie trzy sylaby nasienne, ale o tym w dalszej części rozważań….
Znaczenie
imienia Wadżrasattwa.
Sanskryckie
imię Wadżrasattwa znaczy - Niezniszczalna Istota.
- Słowo Wadżra jest zawsze używane w miejscu czegoś niezniszczalnego(a nie diamentu). W całej tantrze wadżra jako przedrostek jest niemal wszechobecny. Rzeczywiście, jako symbol w obrębie buddyjskich tantr, wadżra jest obciążona znaczeniem samych tekstów. Charakteryzowany jako „niezniszczalny” (skt. abhedja) i „niepodzielny” (skt. acczedja).
- Sattwa - istnienie, byt, rzeczywistość. W wolnym tłumaczeniu - istota.
Sanskryckie imię Wadżrasattwa przetłumaczono na tybetański jako Dordże Sempa.
Dokładne
znaczenie tybetańskiego imienia Dordże Sempa:
- Do - kamień, skala, główny punkt, waga
- Dzie - mistrz, pan, wódz, coś najwyższego, majestat, coś(ktoś)kto nad wszystkim panuje
- Sem - umysł
- Pa - nieustraszony
- Dordże - król kamieni(nie chodzi tutaj o diament tyb. palam)
- Sempa - nieustraszony umysł
Wadżrasattwa, oznacza wadżrę umysłu, czyli ostateczną
naturę naszego umysłu, samą istotę, esencję naszego umysłu. Niezależnie od tego
ile byśmy popełnili negatywnych czynów, ostateczna natura umysłu pozostaje
niesplamiona. Urzeczywistniając stan Buddhy nie sprawiamy, że natura umysłu
staje się lepsza. Ona zawsze jest doskonała. Kiedy oczyści wszystkie
zaciemnienia umysłu, które sprawiają, że natura umysłu teraz nie przejawia się,
wówczas pojawiają się takie zdolności jak np. moc długiego życia. Mahasiddhowie
dzięki urzeczywistnieniu ostatecznej natury umysłu potrafili demonstrować wiele
zadziwiających czynów. Niekiedy naturę umysłu porównuje się do klejnotu, który
jest źródłem spełnienia wszystkich życzeń. Stąd tybetański termin „Dordże”,
czyli „Pan Kamieni(klejnotów)”. „Pan
Kamieni”, ponieważ urzeczywistnienie natury umysłu, jest najwspanialszym,
najpotężniejszym klejnotem spośród wszystkich klejnotów. Bowiem jest ona
źródłem trwałego szczęścia i pożytku dla wszystkich istot. Dlatego „Pan Kamieni”
tyb. Dordże stanowi tutaj metaforę oczyszczonego umysłu, dla którego nie ma
przeszkód i w którym wszystko może się pojawić. Jest źródłem spełnienia
wszystkich życzeń. Buddyzm głosi, że gdy natura umysłu jest rozpoznana, wówczas
możliwe się staje osiągnięcie dowolnego celu czy spełnianie życzeń – zgodnie z
naturą rzeczywistości i w ramach karmicznego potencjału danej istoty, która
jest objęta pomocą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz