Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

wtorek, 12 marca 2019

Żółty Dzambala - pomnażacz wszystkiego, co pożyteczne...


Żółty Dzambala
O PRAKTYCE ŻÓŁTEGO DZAMBALI

Dzambala jest najbardziej znany z aktywności przynoszącej bogactwo i dobrobyt. Jest też niedulanym aspektem bogactwa i obfitości. Jego sanskryckie Imię Dzambala, prawdopodobnie pochodzi od Dżambhary (cytryna), którą trzyma w prawej ręce. Praktyka Dzambali pomaga się uwolnić od trudnych sytuacji materialnych i zdrowotnych, zwiększać długość życia, dobrobyt, i dawać finansową stabilność. Istnieje wiele aspektów Dzambali. Jednym z nich jest żółty Dzambala. Mówi się, że praktyka Żółtego Dzambali w krótkim czasie może przynieść nam materialne bogactwo i pomóc nam wyjść z ubóstwa, ale co ważniejsze, jego praktyka może również doprowadzić nas do duchowego bogactwa i osobistego rozwoju, aby stać się lepszym człowiekiem. Podobnie jak w przypadku wszystkich Buddów, jego praktyka może pomóc nam uzyskać najwyższe osiągnięcie - Przebudzenie.
Przy czym bogactwo jakim obdarza Żółty Dzambala to takie, które przyczynia się do wzrostu naszej duchowej praktyki. Ponieważ odnosi się ono do nagromadzenia dobrych wrażeń i rozwoju takich właściwości jak szczodrość, która jest prawdziwą przyczyną osiągania bogactwa. Praktyka Żółtego Dzambali pomaga nam rozwiać skąpstwo, chciwość, zazdrość, egoizm, które są przyczyną zewnętrznego(materialnego) i wewnętrznego(emocjonalnego, duchowego) ubóstwa. Kiedy rozwijamy szczodrość, wszystkie nasze trudności materialne, zdrowotne i emocjonalne topnieją, a obfitość będzie naturalnie spływać na nas. Znaczy to, że bogactwo jakie przynosi praktyka Żółtego Dzambali nie będzie utrudniało naszej praktyki dharmy lub spowoduje jej degenerację. Praktyka Żółtego Dzambali pomaga oczyścić nasze światowe pragnienia, a nie zwiększać je. Zatem, kiedy z właściwą motywacją zwracamy się do Dzambali, On pomoże nam wyzwolić potężną energię bogactwa na wielu poziomach - materialnym, emocjonalnym i duchowym.
Błogosławieństwa Żółtego Dzambali i znaczenie jego praktyki są szeroko znane w buddyjskim świecie. Uważa się, że umieszczenie jego wizerunku lub posągu w domu lub podarowanie obrazu lub posągu Dzambali jako prezentu jest niezwykle pomyślne.

KRÓTKI OPIS FORMY ŻÓŁTEGO DZAMBALI

Żółty kolor jego ciała symbolizuje aktywność pomnażającą, która polega na wzmacnianiu siły życiowej, a dzięki temu zwiększaniu długości życia; ponadto na pomnażaniu dobrych wrażeń, bogactwa, zalet, wglądów, pogłębianiu świadomości natury rzeczywistości, stymulowaniu rozwoju zdolności mentalnych – inteligencji i pamięci, powiększaniu sławy, a także ukazywaniu adeptowi bogactwa możliwości kryjącego się w każdej sytuacji.
Jego ciało jest niskie i grube, co pochodzi z czasów, kiedy powszechnie uważano, że otyłość jest synonimem bogactwa i luksusu.
Żółty Dzambala ma arogancki wyraz twarzy i siedzi w królewskiej pozycji: to jest ostrzeżenie, aby powiedzieć nam, jeśli nadal będziemy patrzeć i działać w arogancki sposób próbując zdobyć materialne bogactwa, w rzeczywistości uzyskamy zamiast tego ubóstwo. Królewska godność jego formy wskazuje, że Dzambala jest wolny od samsary - dzięki swojej praktyce i osiągnięciom zdobył także wszelką sławę i bogactwo wszechświata i przebywa w stanie, w którym nie doświadcza cierpienia. Może sobie pozwolić na swobodę - ma wszystko, czego potrzebuje! W ten sposób pokazuje nam, jak nasza praktyka może ostatecznie doprowadzić nas do Przebudzenia, gdzie w naturalny sposób cieszymy się wolnością od wszelkiego ubóstwa, a zarazem nieograniczonym bogactwem pozytywnych właściwości.
Dzambala, prawą stopą spoczywa na muszli, co oznacza, że ​​chociaż osiągnął wielkie bogactwo, jest ponad nim i nie będzie już pozwalał, by więzy samsary ponownie go ujarzmiły. Oznacza to, że wspomniany tutaj dobrobyt przeznaczony jest dla wyższych celów związanych z praktyką dharmy.
Żółty Dzambala nie służy do gromadzenia bogactwa w celu spełnienia samsarycznych pragnień. W istocie praktyka Żółtego Dzambali nie wiąże nas z samsarą, ale dostarcza niezbędnych warunków do owocnej praktyki Dharmy, aby całkowicie przekroczyć samsarę.
Żółty Dzambala trzyma w prawej ręce owoc(cytrynę), aby zaznaczyć, że jeśli będziemy postępować zgodnie z jego praktyką, możemy „uzyskać owoce” naszych wysiłków na rzecz osiągnięcia duchowych osiągnięć i Przebudzenia.
W lewej ręce trzyma mangustę, która w starożytnych Indiach stała się symbolem pomyślności i bogactwa. Mangusta pluje pięknymi drogocennymi klejnotami, które spełniają życzenia.

RDZENNA MANTRA ŻÓŁTEGO DZAMBALI

Podstawową mantrą dowolnego aspektu buddy jest tzw. rdzenna mantra skt. mula mantra. Każda sylaba mantry posiada znaczenie. Każda przynosi określony pożytek i błogosławieństwo. Ogólnie mówiąc mantry zawierają w sobie wszystkie właściwości i aktywności aspektów buddy. Mantry dowolnego aspektu buddy posiadają moc spełniania wszystkich dobrych zamierzeń i oczyszczania emocjonalnych splamień. Każda sylaba ma swoją moc, swoje znaczenie, dlatego powinno się mówić wyraźnie każdą sylabę mantry. W rdzennej tantrze Czakrasamwary jest powiedziane:

„Jeśli pragniesz najwyższych osiągnięć mantra i bóstwo [powinno być postrzegane] jako nierozłączne”.

Rdzenna mantra w bezpośredni sposób wyraża właściwości, zdolności i aktywności Żółtego Dzambali. Nie należy myśleć, że mantra przywołuje Dzambalę, albo przywołuje jego błogosławieństwo itp. Rdzenna mantra jest Dzambalą, jego wyrażeniem na poziomie dźwięku. Dlatego stanowi ona podstawową formę praktyki. Jeśli powtarzamy mantrę Żółtego Dzambali ze zrozumieniem, że mądrość Dzambali i sylaby mantry są tym samym, są nieoddzielne, urzeczywistnimy zarówno zwykłe jak i najwyższe siddhi. Tak więc mantra ma tę moc, która pozwala uzyskać wyniki podobnie jak silny lek może uzdrowić chorobę. Mantra jest Dzambalą, a Dzambala jest mantrą.

Opracowanie: Paweł Włodarczyk

5 komentarzy:

  1. Krotko mowiac, powyzszy wpis-tekst jest najlepszym jaki mozna znalesc na polskim i angielsko-jezycznym necie na temat Dzambali. Gratulacje.
    Dzigme Rinpocze wlasnie udzielil inicjacji Dzambali w Polsce.
    Lama Zopa Rinpoche udzielil kilka razy nauki o Dzambali jako wypromieniowaniu Czenrezika.
    Na stronie internetowej Rumteku jest
    informacja o wizji Szesnastego Karmapy zwiazanej z hinduskim bogiem
    bogactwa Ganesh, ktory pomagal Karmapie zbudowac Rumtek. I wg tej wizji postac Ganeshy zostala namalowana na scianach Rumteku, gdzies miedzy 8 Bodhisattwami a 16-stoma Arhatami.Przygladajac sie Ganeshy z Rumteku latwo zauwazyc ze posiada cialo w kolorowych zoltym,na
    glowie korone bodhisattwy, i stope prawa polozona pod lewa stopa na sposob hinduski.
    W linii Siakja jest duzo nauk i inicjacji zwiazanych z aktywnoscia pomnazajaca.Lama Jampa rowniez niedawno udzielil inicjacji Ganeshy w Bristolu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zasadniczo w każdej linii buddyzmu tybetańskiego znajdziesz dużo nauk i inicjacji związanych z aktywnością pomnażającą. Bardzo często aktywność uspokajająca i pomnażająca praktykowane są razem np. Biała Tara, Biały Mahakala itd. Poza tym, w każdej praktyce dowolnego jidama na pewnym poziomie zaawansowania ćwiczy się wszystkie cztery aktywności. Nie tylko tą, którą jidam reprezentuje czy ucieleśnia. Pochodzący z wizji XVI Karmapy Ganeś ma koronę bodhisattwy, ponieważ istnieje też buddyjski Ganeś zwany Ganapati, który jest emanacją Awalokiteśwary. Ale to już historia na inna opowieść.

    OdpowiedzUsuń
  3. Sprostowanie. Lama Jampa udzielil w Bristolu, inicjacji do Ganapati, nie do Ganeshy. W tej inicjacji Ganapati jest bialy, cztero-ramienny, I linia pochodzi od Atishy.Rowniez w tradycji Sakja jest inna, wazna forma medytacyjna, czerwonego, tanczacego Ganapati. W maju Lama Jampa bedzie w Warszawie I bedzie mozna dopytac o szczegoly.

    OdpowiedzUsuń
  4. Sprostowanie. Lama Jampa udzielil w Bristolu, inicjacji do Ganapati, nie do Ganeshy. W tej inicjacji Ganapati jest bialy, cztero-ramienny, I linia pochodzi od Atishy.Rowniez w tradycji Sakja jest inna, wazna forma medytacyjna, czerwonego, tanczacego Ganapati. W maju Lama Jampa bedzie w Warszawie I bedzie mozna dopytac o szczegoly.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ganapati, Ganeś, Winajaka itd. to są różne imiona tego samego bóstwa. W buddyzmie najczęściej używa się imion Ganapati i Winajaka. Istnieje też inne odrębne bóstwo Winjaka tyb. Binajaka.

    OdpowiedzUsuń