Nauki linii mahamudry były przekazywane od Buddy Dordże Czanga przez Tilopę, Naropę, Marpę, Milarepę do Gampopy, a od Gampopy do Dysum Cienpy, I Karmapy. Mimo, że istnieje jedna linia przekazu mahamudry, jest wiele sposobów jej praktykowania. Spośród wielu metod stymulowania i pogłębiania
doświadczeń na ścieżce mahamudry Ciak Cien Nga Den, czyli "Pięć punktów
mahamudry" nauczanych przez wielkiego Dzie Drikunga Rinpoczego, praojca
Linii Drikung Kagju, należy do najbardziej efektywnych metod. Dlatego
współcześnie tych pięć punktów mahamudry nauczane i praktykowane jest we
wszystkich tradycjach Kagju. Na przykład I Karmapa, Dysum Cienpa praktykował w ten sposób.
"Pięć punktów mahamudry" odnosi się do pięciu etapów praktyki mahamudry:
1. schronienie i bodhicitta
2. praktyka jidama
3. wzbudzanie oddania dla lamy, praktyka guru jogi
4. mamahudra sama w sobie, czyli praktyka szine/lhagthong
5. dedykacja zasługi
Pieśń urzeczywistnienia Kjobpy Dzigtena Sumgyna, przedstawia esencjonalne pouczenia dotyczące praktyki pięciu punktów mahamudry.
„Mahamudra w pięciu strofach”
Pokłon składam wielkiemu Phagmo Drupie.
1. Dopóki na rumaku współczucia
nie wygrasz wyścigu w niesieniu innym pomocy,
dopóty nie uradujesz ani jednego z bogów czy ludzi.
Włóż więc całe serce w przygotowania do tego biegu.
nie wygrasz wyścigu w niesieniu innym pomocy,
dopóty nie uradujesz ani jednego z bogów czy ludzi.
Włóż więc całe serce w przygotowania do tego biegu.
2. Dopóki twe ciało – w królewskiej formie Przebudzenia –
nie zasiądzie na tronie królestwa Niezmiennej Podstawy,
dopóty zamieszkujące ją matki-Dakinie się nie pojawią.
Włóż więc całe serce w postrzeganie siebie jako Jidama.
nie zasiądzie na tronie królestwa Niezmiennej Podstawy,
dopóty zamieszkujące ją matki-Dakinie się nie pojawią.
Włóż więc całe serce w postrzeganie siebie jako Jidama.
3. Dopóki gorące promienie twego oddania nie sięgną
śnieżnobiałej góry czterech kai Lamy,
dopóty nie tryska źródło błogosławieństw.
Włóż więc całe serce w rozwijanie oddania.
śnieżnobiałej góry czterech kai Lamy,
dopóty nie tryska źródło błogosławieństw.
Włóż więc całe serce w rozwijanie oddania.
4. Dopóki nieboskłon natury umysłu
przesłonięty będzie chmurami pojęciowego myślenia,
dopóty dwie gwiazdy mądrości nie rozbłysną w pełni.
Włóż więc całe serce w uwalnianie się od pojęć.
przesłonięty będzie chmurami pojęciowego myślenia,
dopóty dwie gwiazdy mądrości nie rozbłysną w pełni.
Włóż więc całe serce w uwalnianie się od pojęć.
5. Dopóki szlachetnymi dążeniami nie oszlifujesz
spełniającego życzenia klejnotu zasługi i mądrości,
dopóty nie otrzymasz tego, czego pragniesz i potrzebujesz.
Włóż więc całe serce w dedykowanie zasługi.
spełniającego życzenia klejnotu zasługi i mądrości,
dopóty nie otrzymasz tego, czego pragniesz i potrzebujesz.
Włóż więc całe serce w dedykowanie zasługi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz