Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

wtorek, 30 grudnia 2014

Niezwykła historia Jutoka Jonten Gynpo


http://www.tiibetimeditsiin.ee/1-2-1_Yuthog%20vanem%201-2-1.jpg
Jutok Jonten Gynpo

Kiedy Budda Siakjamuni przekazał nauki znane jako „Samadhi Radża Sutra”, wówczas zapytał kto podjął by się w przyszłości utrzymywać i przekazywać dalej te nauki. Wówczas człowiek o imieniu Wiecznie Młody Posiadający Zdolność Podtrzymywania Życia Innych skr. Dżiwaka Kumara złożył ślubowanie, że będzie w przyszłości przekazywać te nauki, głównie przedstawiające pogląd Mahamudry.
W jednej ze swoich kolejnych inkarnacji pojawił się jako Guru Rinpocze w Tybecie. W tym czasie nie tylko rozprzestrzeniał nauki Dharmy, ale także pomagał ludziom jako lekarz i stał się jak lekarstwo dla innych, wniósł wielki wkład nie tylko w rozwój Dharmy, ale także pomagał w rozkwicie nauk medycznych.
Potem odrodził się jako Padampa Sandzie – indyjski mistrz, który miał 150 nauczycieli od których otrzymał przekaz nauk i błogosławieństw. Dzięki praktyce osiągnął w tym życiu Przebudzenie.
Nauki, które Padampa Sandzie przekazał w Tybecie znane są jako linia Sidzie /uspokajanie/, ponieważ te nauki prowadziły do wygaśnięcia cierpienia innych. Inna gałąź nauk jaką przekazał Padampa Sandzie znana jest obecnie jako Czod, praktyka odcięcia lgnięcia i przywiązania. Kolejną z emanacji był mahasiddha Wirupa. Inną inkarnacją był król Songtsen Gampo żyjący około VII w. Wprowadził nauki buddy w Tybecie. Następną inkarnacją był Gampopa. Ponownie odrodził się w Tybecie jako Jutok Jonten Gynpo, który w młodości studiował wszystkie podstawowe nauki buddyjskie: nauki sutr, winaji, pradżniaparamity, różne aspekty filozofii madhjamaki. Był uczonym znanym w całym buddyjskim świecie. Praktykował wyrzeczenie a dzięki kontemplowaniu nietrwałości i cierpień samsary, byłczłowiekiem, który w pełni wyrzekł się światowych celów i znany był, jako wielki medytujący. Jutok Jonten Gynpo miał wizję dakini znanej jako Palden Czengma. W tych wizjach otrzymał przepowiednie, że będzie przynosić wielki pożytek czującym istotom poprzez uwalnianie ich od chorób. Dzięki tym wizjom nabrał też zdolności do usuwania cierpienia i chorób. Po to żeby usuwać cierpienie chorób, przedłużać istotom ich życie, Jutok Jonten Gynpo poświęcił wiele uwagi i czasu na studiowanie nauk medycznych. W końcu stał się niezwykle wykształconym i biegłym w praktyce lekarskiej.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhWAk15GdjgdZrSViK_SoYg-bmN2WrHgIr0IUe0d80CejpfI5i64gZJ9m7TrRBC5gXJff7a8u3GQdS2Fg1hUWdoi-Xcd_hXwlwVhHwyWkWNxXvZ2eYx-WE7pDyfk0gFT9MPj3ngOKrpxyQj/s1600/thanka+171.jpg
Ośmiu Buddów Medycyny
Jedną ze szczególnych właściwości jaką rozwinął Jutok Jonten Gynpo była bezstronność w podejściu do wszystkich, niezależnie od tego jaki posiadali status społeczny. Po to żeby przynieść pożytek innym przekazał cykl nauk Jutok Njingthig – Kropla Serca Jutok. Są to praktyki, które pozwalają odrodzić się każdemu w Czystej Krainie Buddy Medycyny i osiągnąć błogosławieństwo Buddy Medycyny już teraz za życia. Jutok Jonten Gynpo zewnętrznie praktykował jako świecka osoba utrzymująca celibat, wewnętrznie utrzymywał praktykę swoich jidamów w szczególności medytował na Buddę Medycyny i nieustannie miał wizję Ośmiu Buddów Medycyny otrzymywał od nich inicjacje i błogosławieństwa. Na sekretnym poziomie był ucieleśnieniem jidamów ze wszystkich niepoliczalnych mandali i był tym, który przejawiał aktywność ciała, mowy, umysłu, zdolności i aktywności wszystkich buddów. Jutok Jonten Gynpo powiedział w tekście objaśniającym praktykę Kropla Serca Jutok, że jego umysł osiągnął pełne urzeczywistnienie Mahamudry, że jest on nieróżny od wszystkich buddów i bodhisattwów, toteż ktokolwiek widzi jego ciało, słyszy jego imię, ktokolwiek myśli o nim, czy dotyka go, osiągnie dzięki temu błogosławieństwo, które doprowadzi go do stanu Buddy.
Po swojej śmierci nie pozostawił ciała, ponieważ dzięki praktyce Buddy Medycyny osiągnął Tęczowe Ciało.

8 komentarzy:

  1. Ośmiu Buddów Medycyny - czy mógłbyś proszę wyjaśnić kim oni są?

    OdpowiedzUsuń
  2. W Buddyzmie mamy ośmiu Buddów Medycyny. Istnieje też żeńska forma Buddy Medycyny zwana Bhajszadżja dewi "Bogini Uzdrawiania". Nauki o Buddzie Medycyny, a właściwie Buddzie Uzdrawiania, Budda Siakjamuni przekazał w dwóch sutrach. W jednej z nich mówi się o siedmiu braciach Buddy Medycyny oraz o dharani siedmiu Buddów Medycyny. Pierwszy z nich "główny aspekt", często przedstawiany na thankach nazywa się Bhajszadżja guru Waiduriaprabharadża Mistrz Uzdrawiania król światła lapis lazuli. W wielu praktykach medytuje się na mandalę Buddy Medycyny, w której siedmiu Buddów Medycyny tworzy wewnętrzny krąg orszaku głównej formy. Pierwszym z siedmiu Buddów Medycyny jest Budda Siakjamuni, który tutaj nazywa się Dzina Simhanada "Zwycięzca Lwi głos". Więcej napiszę przy kolejnej okazji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za odpowiedź! W takim razie czekam z niecierpliwością na następną okazję, bo chętnie dowiem się więcje. Dzięki

      Usuń
  3. Czy w takim razie osmym Buddą Medycyny jest ta żeńska forma Buddy Medycyny zwana Bhajszadżja dewi? Bo piszesz, że "Pierwszym z siedmiu Buddów Medycyny jest Budda Siakjamuni", więc coś się do tych ośmiu doliczyć nie mogę. Z góry dzięki

    OdpowiedzUsuń
  4. Mandziuśri poprosił Guru Buddę Siakjamuni i siedmiu Tathagatów, aby ujawnili wyjątkową mantrę, która sprawiłaby, że wyrażone przez nich w przeszłości życzenia, szybko się spełniły, szczególnie dla pożytku istot urodzonych w czasie pięciu degeneracji, które miały niewiele zasługi i które są przytłoczone różnymi chorobami lub opętane przez szkodliwe duchy. W odpowiedzi wszyscy Tathagatowie jednym głosem udzielili nauki o mantrze Bhajszadżja guru (Buddy Medycyny). Stali się oni znani jako siedmiu braci Bhajszadżja guru.
    Zgodnie z naukami Buddy Siakjamuniego istnieje osiem aspektów Buddy Medycyny. Oprócz głównej formy zwanej Bhajszadżja guru tyb. Mendzi lama „Mistrz Uzdrawiania”, istnieje tzw. siedmiu braci Buddy Medycyny. Każdy z nich posiada inny kolor np. złoty, żółty, biały z czerwoną poświatą, czerwony. Każdy z siedmiu braci Buddy Medycyny posiada swoją Czystą Krainę o nazwach takich jak np. Niepokonana, Wypełniona klejnotami i Nie mająca cierpień. Wszystkie znajdują się w kierunku wschodnim. Jeden z ośmiu Buddów Medycyny, który jest koloru złotego, to Budda Siakjamuni, a jego Czysta Kraina, zwana „Nierozdzielna”, to ten świat.
    Każdy z „siedmiu braci” wyraża szczególną aktywność uzdrawiania różnego rodzaju dolegliwości i problemów - emocjonalnych, fizycznych, umysłowych, duchowych, a nawet finansowych. W jednym z tekstów praktyki Buddy Medycyny znajdziemy listę pochwał siedmiu braci Buddy Medycyny. Każda z nich poświęcona jest jednemu z „siedmiu braci”, wymienia jego szczególne aktywności. Istnieje wiele różnych pochwał siedmiu braci Buddy Medycyny, ale nie spotkałem się z poszczególnymi mantrami siedmiu braci. Jedynie z dharani siedmiu braci Buddy Medycyny.
    Ta nauka stała się bardzo popularna w Indiach i dotarła do Tybetu w VIII wieku. Mistrz Sziantarakszita, który był znany z pięknych pochwał i sadhan, które skomponował dla wszystkich Buddów Medycyny, jako pierwszy wprowadził nauczanie Buddy Medycyny w Tybecie. Jego nauki o Buddzie Medycyny były przekazywane w nieprzerwanej linii. Jedyny tekst, który opisuje jak wygląda siedmiu braci Buddy Medycyny to tekst długiej sadhany ułożonej przez Szantarakszitę.
    Zgromadzenie znane jako „Ośmiu Buddów Medycyny” oznacza główną formę Bhajszadżja guru, „mistrz Uzdrawiania”, na Zachodzie znany jako Budda Medycyny, oraz zgromadzenie „siedmiu Braci”, pozostałe aspekty Buddy Medycyny. Wszystkie osiem postaci nosi potrójne mnisie szaty, ponieważ są to aspekty buddy na poziomie nirmanakai, i siedzą w pozycji wadżry na dysku księżyca i lotosie, różnią się jedynie kolorem ciała i gestami dłoni.
    Główna forma Bhajszadżja guru, jest również znany jako Waidurjaprabharadża, „Król Światła Waidurja”, z powodu jasnoniebieskich promieni, które emanują z jego ciała. Promienie te rozpraszają ciemność niewiedzy, pożądania i niechęci, które są przyczyną braku równowagi w trzech odpowiadających im humorach (skt.) flegmy, żółci i wiatru. Budda Medycyny ma głęboki niebieski kolor, w mudrze szczodrości trzyma łodygę leczniczej rośliny arura. Lewa ręka spoczywa na podołku w mudrze wchłonięcia medytacyjnego, trzyma miskę jałmużny wykonaną z niebieskiego berylu (skt. vaidurja), która zawiera trzy owoce myrobalanu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Poniżej przedstawiam opis siedmiu braci Buddy Medycyny według kolejności w jakiej pojawiają się w krótkiej sadhanie Buddy Medycyny zwanej „światło lapis lazuli”. Jest to jedna z trzech głównych praktyk Buddy Medycyny w szkole Karma Kagju i jest najczęściej praktykowaną medytacją tego aspektu buddy.
    Siedmiu Braci Buddy Medycyny :
    1. Budda Siakjamuni, złoty kolor, lewa ręka w pozycji medytacyjnej skt. dhjani mudra, prawa czubkami palców dotyka ziemi, odziany jest w szaty dharmy, nogi w pozycji wadżry.
    2. Budda Tsenlek „Dobre imię”, złoty kolor, lewa ręka w pozycji medytacyjnej skt. dhjani mudra, prawa w geście ochrony skt. abhaja mudra, odziany jest w szaty dharmy, nogi w pozycji wadżry.
    3. Budda Rincien Dała „Drogocenny księżyc”, złoty kolor, ręce w geście obracania kołem Dharmy skt. dharmaczakra mudra, odziany jest w szaty dharmy, nogi w pozycji wadżry.
    4. Budda Serzang „Dobre złoto”, pomarańczowy kolor, lewa ręka w pozycji medytacyjnej skt. dhjani mudra, prawa w geście szczodrości skt. warada mudra, odziany jest w szaty dharmy, nogi w pozycji wadżry.
    5. Budda Niangenme „Poza cierpieniem”, biały kolor, ręce w geście obracania kołem Dharmy skt. dharmaczakra mudra, odziany jest w szaty dharmy, nogi w pozycji wadżry.
    6. Budda Ciedrak Dziamtso „Ocean dźwięku dharmy”, czerwony kolor, ręce w geście medytacji skt. dhjani mudra, odziany jest w szaty dharmy, nogi w pozycji wadżry.
    7. Budda Cieki Lodro „Umysł dharmy”, pomarańczowy kolor, lewa ręka w pozycji medytacyjnej skt. dhjani mudra, prawa w geście szczodrości skt. warada mudra, odziany jest w szaty dharmy, nogi w pozycji wadżry.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardo serdecznie dziękuję za wyjaśnienie tych kwestii. Nie jestem adeptką buddyzmu, ale zetknęłam się z mantrą Buddy Medycyny ...

      Usuń