Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

poniedziałek, 22 czerwca 2015

Praktyka Niungne

Na podstawie wykładu Tengi Rinpocze i Khenpo Khartara Rinpocze.

Praktyka Niungne jest bardzo głęboka i przynosi wiele pożytku i jeżeli oddaje się jej w pełni, doprowadza ona aż do Przebudzenia. Przekaz Niungne pochodzi z nieprzerwanej linii rozpoczętej w czasach wielkiej mniszki Gelongmy Palmo z Indii. Dzięki nieustannemu podtrzymywaniu tej linii przekazu można go dziś udzielać wszystkim zainteresowanym. Otrzymanie przekazu i wskazań zaczerpniętych z tej nieprzerwanej linii jest bardzo pożyteczne, bo dzięki temu praktyka jest wykonywana poprawnie i daje oczekiwane efekty.
Gelongma Palmo

Trochę historii
W Indiach żyła pewna księżniczka Lakmin Karcien, słynna z urody w całym królestwie. Wszyscy w kraju kochali ją i szanowali. Gdy miała około dwudziestu lat, zachorowała na trąd. Ci sami ludzie, którzy wcześniej okazywali jej tyle miłości i szacunku, nagle zaczęli omijać ją z daleka. Okazało się, że nie cenili jej wewnętrznego piękna, a tylko wygląd. Dlatego też zdecydowała się opuścić pałac i żyć samotnie. Została mniszką. Z powodu cierpienia(zachorowała na trąd), które przeżyła, wyrzekła się wszystkich światowych aktywności, poświęciła wyłącznie medytacji i rozwinęła głębokie oddanie dla Czenrezika. Pomimo wszystkiego, co ją spotkało nie uskarżała się na innych i skupiła się wyłącznie na oczyszczeniu własnej negatywnej karmy i na wewnętrznym rozwoju. Pewnego dnia ukazał się jej Czenrezik w swej tysiąc ramiennej formie. 
Otrzymała wówczas wszystkie wskazówki do praktyki Niungne, którą zaczęła od razu pilnie wykonywać. Dzięki tej praktyce została całkowicie uzdrowiona. Praktyka Niungne skutecznie oczyszcza wcześniejsze negatywne działania – możemy ją dzisiaj stosować dzięki owej wielkiej jogini, w pełni wyświęconej mniszce o imieniu Gelongma Palmo (skt. Bhikszuni Lakszmi lub Bhikszuni Śrimati).
tysiącramienna forma Awalokiteśwary
Niungne
Niungne jest postnym odosobnieniem medytacyjnym poświęconym praktyce Tysiącramiennego Awalokiteśwary. Medytuje się w czterech sesjach, w sumie około dziesięć godzin dziennie. Pierwszego dnia zjada się tylko jeden, ściśle wegetariański posiłek, a drugiego dnia nie wolno jeść ani pić absolutnie niczego. Obowiązuje również całkowity zakaz mówienia za wyjątkiem recytacji tekstu praktyki niungne, powtarzania mantr itp.
Przez cały czas dwudniowego odosobnienia obowiązuje ścisłe przestrzeganie ośmiu ślubowań:
1. Nie zabijać.
2. Nie kraść.
3. Nie kłamać.
4. Celibat.
5. Zakaz picia alkoholu, zażywania narkotyków, palenia papierosów.
6. Nie upiększać ciała (makijaż, perfumy, naszyjniki, kolczyki itp.), w tym zakaz śpiewania, grania muzyki, tańczenia i innych rozrywek.
7. Nie jeść o niewłaściwej porze.
8. Nie zajmować wywyższonych miejsc.

Medytacja 
W ośrodkach Karma Kagju na Zachodzie zwykle korzystamy z tekstu medytacji niungne zatytułowanego:


"Postna praktyka jedenastogłowego Czenrezika zwana Wszechprzenikająca Pomyślność"

Jest to skrócona wersja medytacji niungne przeznaczona dla świeckich praktykujących, którzy często nie mają możliwości przeprowadzenia rozbudowanej praktyki niungne. Tekst ułożył Taszi Yzercien.
Niungne jest praktyką jidama tysiącramiennego Awalokiteśwary z tradycji krija tantr pozwalającą w krótkim czasie oczyścić wiele negatywnej karmy. W medytacjach Krija tantry wyróżnia się "zwykły" i "szczególny rodzaj medytacji".
"Zwykła" medytacja polega na wyobrażaniu sobie aspektu buddhy w przestrzeni przed sobą,  ofiarowuje mu rożne dary, recytuje pochwały, powtarza mantry itd.
"Szczególny rodzaj medytacji" np. w omawianej tutaj medytacji niungne, polega na wyobrażaniu siebie jako jidama i tego samego jidama przed sobą, przy czym jidam przed nami jest "ważniejszy". Pozostałe części medytacji są takie same jak w "zwykłej" medytacji krija tantry.
Praktyka medytacji tysiącramiennego Awalokiteśwary  zawiera m.in. schronienie i wzbudzenie bodhicitty, składanie ślubowań sodziong, wyobrażanie tysiącramiennego Awalokiteśwary, powtarzanie różnych mantr i dharani, praktykę mudr, praktykę pokłonów. 
W tej praktyce medytacji rozbudowana jest ta część, w której składa się liczne ofiary takie jak: osiem zewnętrznych ofiar, podarowanie mandali, podarowanie torm. Ciałem wykonuje się mudry symbolizujące różne dary, mową powtarzamy mantry opisujące ofiary, umysłem wyobraża się niezliczone dary. To jest po to, żeby pokonać przywiązanie do zewnętrznych zjawisk, rozwinąć szczodrość i pomnożyć dwa nagromadzenia, tj. dobre wrażenia i zrozumienie. 
Medytację kończymy rozpuszczeniem jidama, spoczywamy w medytacji na naturę umysłu, dedykacja dobrych wrażeń.
Pożytki z praktyki Niungne
Pożytki płynące z praktyki Niungne są niezmierzone, ponieważ  opierając się na bodhicittcie każdy może wykonywać tę praktykę z motywacją wyzwolenia wszystkich istot, a zarazem czerpać z niej osobiste korzyści. Niezliczone pochwały pożytków płynących z tej praktyki można znaleźć w komentarzach do tej praktyki. 
Powiedziane jest, że czyste przepraktykowanie jednego niungne zamyka bramy do odrodzenia w niższych światach, a czyste ukończenie ośmiu niungne prowadzi do odrodzenia w czystej krainie Dełacien.
Praktyka ta wymaga bardzo dużego wysiłku i wielu wyrzeczeń. Jeśli uda nam się wytrzymać całe dwa dni i dwie noce, to możemy powiedzieć, że skompletowaliśmy jedno niungne.
Mówi się, że jest to tak skuteczne, jak trzy miesiące innych praktyk oczyszczających. Na przykład Lama Jeszie powiedział, że Niungne jest idealną praktyką dla Zachodu, i to jest rzeczywiście bardzo popularna forma medytacji wadżrajany na zachodzie, ze względu na jej natychmiastowe rezultaty! Jest niezwykle skuteczna dla uzdrowienia choroby, oczyszczenia przeszkód, negatywnej karmy, i otwiera serce na współczucie.
Matka mojego nauczyciela Tseczu Rinpocze wykonała w swoim życiu dwa tysiące Niungne. Zmarła mając dziewięćdziesiąt siedem lat. Do ostatnich dni chodziła o własnych siłach i odrosły jej nowe, malutkie, białe zęby. Rozwinęła wielkie współczucie i często pielęgnowała chorych na trąd, ale sama nigdy się nie zaraziła.
Praktyka Njene
Dla tych, którzy z powodu np. choroby albo podeszłego wieku nie mogą wykonać pełnej praktyki niungne, istnieje możliwość praktykowania jej skróconej formy zwanej tyb. Njene.
Njene oznacza przyjęcie na 24 godziny ośmiu ślubowań, tych samych, co w pierwszym dniu niungne. tak samo jemy do południa i to jedynie wegetariański posiłek, natomiast pić wolno przez cały dzień. W ciągu takiego dnia dobrze jest wykonywać dowolna praktykę 1000 ramiennego Czenrezika, ale jeśli ktoś nie jest w stanie tego robić, wówczas można robić praktykę dowolnego aspektu Czenrezika np. czteroramiennej formy lub po prostu wykonywać swoją indywidualną praktykę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz