Wielu z nas widziało na żywo lub na filmie niezwykle porywające rytualne tańce w wykonaniu lamów. Aby przybliżyć ich sens i znaczenie podzielę się kilkoma ogólnymi informacjami na ten temat. W tradycji Wadżrajany tzw. „tańce lamów” stanowią jedną z form tantrycznej medytacji, w której zaangażowane są wszystkie aspekty naszej osobowości.
Jest wiele rodzajów tańców powiązanych z różnymi cyklami nauk Wadżrajany np. z
praktyką Czod, z czteroramiennym Mahakalą, czy słynny taniec związany z
praktyką Ośmiu Aspektów Guru Padmasambhawy, niezwykle ważny dla tradycji Karma
Kagju. Rytualny taniec może stanowić część naszej codziennej praktyki, ale
najczęściej (w rozbudowanej formie) pojawia się podczas szczególnych
aktywności dharmy np. świąt, intensywnej rozbudowanej praktyki medytacji tyb.
drubpa itp.
Znaczenie wadżra tańca
Wadżra taniec ma bardzo długą historię i głębokie
znaczenie, w niczym też nie przypomina żadnego z tańców, które się zazwyczaj
wykonuje. Ogólnie rzecz biorąc, w Wadżrajanie istnieje zewnętrzna i wewnętrzna
joga. Tańce należą do jogi zewnętrznej. Jego istotą, czy też naturą jest
rozpoznanie natury zjawisk – jedności przejawiania się i pustości. Ciało, mowa
i umysł tańczącego przestają być zwyczajne, tańczący wyobraża siebie w formie
jidama, a jego taniec staje się środkiem, za pomocą którego naturę zjawisk
ukazuje on innym ludziom.
Cel wykonywania wadżra tańca
Są dwa rodzaje pożytków, jakie płyną z praktyki
wadżra tańców: doczesne i ostateczne. Doczesne biorą się stąd, że jogin, który
wykonuje wadżra taniec, utrzymując dumę bóstwa, porusza się tak jak dany aspekt
buddy, dzięki temu oczyszcza kanały, wiatry i thigle, oczyszcza choroby, brak
równowagi elementów, wiatrów, wszelkie szkodliwe czyny itp. Nie koniec na
tym.
Taniec w wykonaniu pełnego mocy jogina, który w
doskonały sposób utrzymuje dumę bóstwa, jest w stanie bezpośrednio wpłynąć na
ciało, mowę i umysł przyglądających się jego tańcowi istot. Wszystkie one
posiadają naturę buddy, przesłaniają ją jednak splamienia. Dzięki „samadhi trzech
wadżr” – ciała, mowy i umysłu – jidam oczyszcza umysł tańczącego. Jeśli
widzowie również wyobrażają sobie jidama i medytują, postrzegając taniec jako
wyraz jego aktywności, otrzymają błogosławieństwo mądrości równe temu, które
otrzymaliby bezpośrednio od jidama. Oglądanie tańca staje się w ten sposób w
umysłach widzów zalążkiem wyzwolenia, oczyszcza ich splamienia, przeszkody
związane z ciałem, daje dłuższe życie i lepsze zdrowie. Pożytkiem ostatecznym z
praktyki wadżra tańca jest to, że jeśli utrzymywaliśmy dumę bóstwa wykonując
wiele wadżra tańców w swoim życiu, wówczas po śmierci, w jednej chwili
przyjmiemy formę jidama w sambhogakaji.
W tantrze Hewadżry czytamy, że wadżra taniec usuwa
zewnętrzne i wewnętrzne przeszkody zarówno tańczących, jak i widzów. Tancerz
jest w stanie wpływać na otaczający go świat, gdyż cokolwiek się w świecie
przejawia, nosi „pieczęć jidama”. Mówi się również, że wadżra taniec pozwala
łatwo osiągnąć rezultat powtarzania mantr danego jidama.
Opracowanie: Paweł Włodarczyk
Taniec towarzyszy ludziom od początku naszego istnienia, ewoluował na przełomie tych wielu lat. Dlatego bardzo fajnie czyta się takie ciekawe historyczne watki, które opisują i tłumacza inne odmiany tańca.
OdpowiedzUsuń