Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

piątek, 19 czerwca 2020

Milarepa - Pieśń o trzech gwoździach

Milarepa 

Wadżra pieśń – doha zaśpiewana przez Wielkiego Repę
Przejawienie, pustość i ich nierozdzielność
– w tych trzech zawiera się pogląd.
Jasność, niemyślenie i pozostawanie bez rozproszenia
– w tych trzech zawiera się medytacja.
Brak pragnień, brak lgnięcia i odprężenie
– w tych trzech zawiera się postępowanie.
Dharmakaja, Sambhogakaja i Nirmanakaja
– w tych trzech zawiera się owoc.

Istotą poglądu jest niedualność.
Istotą medytacji jest nierozproszenie.
Istotą postępowania jest współistnienie (zung dziuk).
Istotą owocu jest nierozdzielność tych trzech.

Pogląd utrzymuje się trzema gwoździami.
Medytację utrzymuje się trzema gwoździami.
Postępowanie utrzymuje się trzema gwoździami.
Owoc utrzymuje się trzema gwoździami.

Trzy gwoździe poglądu to:
– wszystko, co się przejawia, jest umysłem,
– umysł sam w sobie jest naturalną jasnością,
– nie jest to realnym bytem.
Pogląd utrzymuj tymi trzema gwoździami.

Trzy gwoździe medytacji to:
– ujrzyj wszystkie myśli jako przejaw Dharmakaji,
– ujrzyj bycie świadomym jako jasność,
– spocznij odprężony w stanie niesztuczności.
Medytację utrzymuj tymi trzema gwoździami.

Trzy gwoździe postępowania to:
– nie angażuj się w dziesięć prawości,
– nie porzucaj dziesięciu nieprawości,
– nie porzucaj antidotum.
Postępowanie utrzymuj tymi trzema gwoździami.

Trzy gwoździe owocu to:
– samsara nie jest porzucana,
– nirwana nie jest osiągana,
– własny umysł jest Buddą.
Owoc utrzymuj tymi trzema gwoździami.

Tych dwanaście gwoździ wbija się jako jeden.
Jest to gwóźdź pustki Dharmaty.
Wbija go drogocenny Lama,
lecz dopóki nie osiągniesz urzeczywistnienia, gwóźdź nie jest faktycznie wbity.
Gdy urzeczywistnisz współpowstające (lhen cik), wtedy został wbity.

2 komentarze:

  1. Chciałbym się upewnić, że przy opisie gwoździ postępowania nie ma pomyłki:
    "– nie angażuj się w dziesięć prawości,
    – nie porzucaj dziesięciu nieprawości".
    Pytam w komentarzu, bo może to zastanowić również innych czytających.
    Rav

    OdpowiedzUsuń
  2. Zadałeś świetne pytanie. Nie, nie ma pomyłki. Traktowanie tego w sposób dosłowny, mam tu na myśli kogoś, kto nie praktykuje mahamudry lub ma niewielkie doświadczenie i osiągnięcia w mahamudrze, brzmi to jak "herezja". Oczywiście, że praktycy mahamudry powinni zwracać uwagę na dziesięć pozytywnych czynów, oraz unikać dziesięć negatywnych itd. W innych pieśniach Milarepa nauczał, że dopóki nie urzeczywistnisz nierozdzielności dwóch prawd, utrzymuj etyczną samodyscyplinę itd. Ale nawet, kiedy to osiągniesz nie powinno się zaniedbywać pomnażania dwóch nagromadzeń itd. Kiedy utrzymujemy poprawny pogląd, poprawnie medytujemy, kiedy umysł jest wolny od dualistycznego nastawienia "tamto jest dobre, więc chcę tego, a tamto jest złe, więc będę tego unikał", wówczas nie ma potrzeby angażowania się w jakiekolwiek pozytywne czyny, nie ma potrzeby porzucania jakichkolwiek szkodliwych nawyków, postaw itp., ponieważ wszelkie nasze aktywności są w naturalny sposób czyste, pozytywne, wolne od jakichkolwiek splamień, przynoszą jedynie pożytek innym istotom. Więc nie ma potrzeby czynienia czegoś pozytywnego i nie ma nic do porzucenia. Ale trzeba to dobrze zrozumieć. W przeciwnym razie... łatwo tutaj pobłądzić. To tak w wielkim skrócie.

    OdpowiedzUsuń