mahasiddha Thangtong Gjalpo |
Poniższy
tekst jest zbiorem nauk udzielonych przez I Kalu Rinpocze, i streszcza
wyjaśnienia niezbędne do prawidłowego praktykowania sadhany Czenrezika zwanej: „Dla pożytku istot wypełniających przestrzeń”.
I Kalu Rinpocze |
W
przeszłości wielu z was otrzymało inicjację Czenrezika, czyli Awalokiteśwary i
jest wśród was wielu takich, którzy praktykują tę medytację od pewnego czasu.
Również jest wśród was wielu, którzy inicjację tej medytacji otrzymali dopiero
niedawno. Tak, więc dziś chcę powiedzieć o medytacji Czenrezika. Będzie to nie
tylko pomocne przypomnienie dla wszystkich, którzy praktykują tę medytację, ale
dostarczy to również niezbędnej podstawy dla praktyki tym, którzy jeszcze nie
otrzymali tych nauk, gdyż bez nich nie ma możliwości praktykowania tej
medytacji.
Schronienie i bodhicitta.
Medytację
rozpoczynamy od tego, co jest faktycznie źródłem wszystkich praktyk Buddyzmu,
jest to przyjęcie Schronienia. Równocześnie pobudzamy także to, co jest w
istocie korzeniem, podstawą nauk Mahajany, czyli Bodhicittę. Tak, więc
medytacja zaczyna się od przyjęcia Schronienia w
Buddzie, Dharmie i Sandze oraz rozwinięcia przebudzonej postawy. Te dwie
rzeczy są fundamentem, na którym opiera się pozostała część medytacji.
Schronienie.
Modlitwa
Schronienia, są to dwie linijki:
"W Buddzie, Dharmie i w Najwyższym Zgromadzeniu
przyjmuję Schronienie, póki nie będę Przebudzony”.
Słowo „Buddha” oznacza Przebudzony z niewiedzy podobnej snu i Przebudzenie, które przychodzi wraz z
rozwinięciem wszystkich aspektów poznania. Odnosi się to do wszystkich Buddhów,
najwspanialszych, znakomitych Zwycięzców.
Słowo
„Dharma” oznacza nauki przychodzące poprzez Przebudzenie, które zostało
osiągnięte i przekazane tak, aby wszystkie istoty otrzymały metody prowadzące do osiągnięcia pełnego Przebudzenia. Odnosi się zarówno do Hinajany jak
i Mahajany jak również do wszystkich tych z tysięcy nauk, które obecnie przychodzą
do nas.
„Najwyższe
Zgromadzenie” oznacza Sanghę, ponieważ nie jest to tylko zgromadzenie
najdoskonalszych, przebudzonych istot, ale również jest najdoskonalszym
obiektem odniesienia dla gromadzenia dobrych wrażeń i zrozumienia. Znaczy to, że okazuje się szacunek wobec Sanghi: wszystkich Zwycięzców, Bodhisattwów,
Arhatów itd. Nazywamy to Najdoskonalszym Zgromadzeniem w tych dwóch
znaczeniach.
„Ja”
odnosi się po prostu do praktykującego.
„Póki nie będę Przebudzony” oznacza, że dopóki nie dojdzie się do urzeczywistnienia natury umysłu albo nie osiągnie się pełnego stanu Buddhy, będzie się zawsze
przyjmować Schronienie. To jest postawa, z którą zwracamy się do Buddhy, Dharmy
i Sanghi przyjmując Schronienie.
Źródłem
Schronienia jest Przebudzenie, czyli stan Buddhy oraz wszystkie niezwykłe
przebudzone właściwości ciała, mowy i umysłu umysłu. W Przebudzeniu, do którego zwracamy się po Schronienie jest potężna aktywność, zdolność, siła, moc i dynamizm. Tymi, którzy aspirują do przyjęcia Schronienia jesteśmy my sami, jak również wszystkie istoty. My sami i wszystkie istoty mamy dość ograniczone fizyczne i mentalne możliwości. Z
powodu niewiedzy ograniczającej nasze możliwości, podlegamy samsarycznej
egzystencji, która jest synonimem strachu, męczarni, cierpienia i frustracji.
To z powodu tego cierpienia i uczucia niezadowolenia z tej egzystencji zwracamy
się do Przebudzenia o Schronienie. Myślimy o Przebudzeniu jako o źródle
Schronienia i przyjmujemy w nim Schronienie, aby być "ochronionym i obronionym" przed tym "oceanem cierpienia", który nazywamy samsaryczną egzystencją.
Bodhicitta.
Następna
część tej modlitwy dotyczy pobudzenia Bodhicitty, czyli ukierunkowania umysłu
ku Przebudzeniu. Brzmi to:
„Dzięki
zasłudze szczodrości i pozostałych paramit urzeczywistnię stan Buddhy dla dobra
wszystkich istot”.
Pierwszym
pojęciem jest „ja” to, że samemu wykonuje się tą pracę. Szczodrość i pozostałe paramity oznacza Sześć Doskonałości: szczodrość, etyczne postępowanie, cierpliwość, gorliwość, medytacja, najwyższe zrozumienie. Dzięki praktykowaniu tych Sześciu Doskonałości
gromadzone są dobre wrażenia. Postanawia się, użyć tego rodzaju pozytywnych aktywności, aby być zdolnym osiągnąć pełen stan Buddhy. Powód, dla
którego zmierzamy do pełnego stanu Buddhy jest taki, że wraz z osiągnięciem
wszystkich właściwości, mocy i zdolności pełnego Przebudzenia, zamierza się
skierować wszystkie te zdolności dla pomagania innym istotom. Tak,
więc ostateczną motywacją stosowania wszystkich praktyk, takich jak medytowanie
na formę Czenrezika, powtarzanie mantry lub utrzymywanie umysłu Samadhi jest
osiągnięcie Przebudzenia, aby pomóc innym. Ta część modlitwy nazwana jest skierowanie umysłu ku Przebudzeniu. Modlitwa złożona jest po pierwsze z
przyjęcia Schronienia, a następnie z pobudzenia Bodhicitty.
Proces stwarzania.
Następna
część medytacji zaczyna się od słów:
„Nad moją głową i głową
każdej z istot, …”
Oznacza
to, że myśli się o sobie i o wszystkich innych istotach. Ponad szczytem naszej głowy
i nad głowami wszystkich innych istot jest ośmiopłatkowy biały lotos a na nim
spoczywa płaski dysk księżyca.
„każdej z istot,…”
oznacza,
że nieskończoność przestrzeni odzwierciedla nieograniczoną ilość istot. Jeśli myśli się o wszystkich istotach, które istnieją, to jest
ich nieskończona ilość. Na szczycie głowy każdej z nich jest biały lotos i
księżyc jako siedzenie.
Następna
linijka mówi:
„Z HRI powstaje
szlachetny Wielki Wszystkowidzący”, co
jest tłumaczeniem imienia Czenrezik. Tak więc na lotosie i księżycu wyobrażamy
sobie sylabę HRI, która jest biała.
sylaba Hri |
czteroramienny Awalokiteśwara tyb. Czenrezik |
„Promieniuje pięciobarwnym światłem….”
Forma Czenrezika jest brylantowo
biała, najczystszą z możliwych bieli. Jego ciało jest tak białe i wspaniałe, że promieniuje z niego światło w pięciu kolorach: białym, zielonym, żółtym, czerwonym i
niebieskim. Promieniuje ono z Jego postaci we wszystkich kierunkach. Czenrezik jest uśmiechnięty i ma łagodny, spokojny wyraz twarzy wyrażający całkowite wyciszenie oraz harmonię w Jego sercu, wewnętrzne
zrozumienie i miłość, które przebywają w Nim. Ponadto miłująca dobroć w Jego
oczach pochodzi z głębokiego współczucia, z którym spogląda On na wszystkie istoty w samsarycznej egzystencji z wielkim oddaniem, z wielką
miłością tak, jak matka patrzy na swoje jedyne dziecko.
Następne linijki brzmią:
„Ma cztery ręce: dwie
pierwsze składa w modlitwie, a w dwóch pozostałych trzyma kryształową malę i biały lotos …”
Czenrezik
ma cztery ręce. Dwie pierwsze złożone są w modlitwie przy sercu, w prawej
zewnętrznej trzyma malę uczynioną z czystego kryształu, a w lewej
biały kwiat lotosu. Nosi On jedwabne szaty. Te jedwabie są różnych kolorów:
białe, złote i czerwone. Jest również przyozdobiony piękną biżuterią: koroną,
naszyjnikiem, kilkoma bransoletami, wszystko wykute z najczystszego złota i
wysadzane pięknymi klejnotami. Aby zobaczyć dokładnie jak te ozdoby są
rozmieszczone powinno się przyjrzeć dokładnie thance lub rysunkowi Czenrezika.
Następna
linijka w tłumaczeniu brzmi:
„…oraz narzutkę ze skóry
antylopy....”
Przez lewe ramię przerzucona jest skóra antylopy, ponad Jego głową spoczywa Buddha Amitabha – Buddha Nieograniczone Światło,
którego postać jest czerwona. W dłoniach trzyma żebraczą miskę i siedzi w
postawie medytacyjnej, Jego stopy są skrzyżowane w wadżra pozycji, nosi proste
szaty mnicha i jest ozdobiony trzydziestoma dwoma głównymi i osiemdziesięcioma
drugorzędnymi znakami doskonałości m.in. wypukłość na głowie, Koła Dharmy na Jego dłoniach i podeszwach stóp. Głowę Czenrezika wieńczy doskonały Buddha Amitabha.
Budda Amitabha "Nieograniczone Światło" |
„Ma dwie nogi, siedzi w wadżra pozycji..”
Oznacza
to, że Czenrezik siedzi z nogami skrzyżowanymi w wadżra pozycji, całkowicie
nieruchomy i spokojny. Jego plecy opierają się o dysk księżyca w pełni, wskazujący
na brak jakichkolwiek splamień i niedoskonałości, wyraża całkowitą
czystość Czenrezika.
„Jest
esencją wszystkich aspektów schronienia”.
Powinno
się myśleć o Czenreziku jako o jedności lub esencji wszystkich źródeł
Schronienia: Buddhy, Dharmy, Sanghi, Lamów, Jidamów i Opiekunów. W tym momencie
powinno się wyraźnie wyobrazić Czenrezika nad swoja głową i nad głowami wszystkich istot. Pobudza się tutaj niezwykle głębokie oddanie, wiarę i zaufanie
do Czenrezika i z tym zaufaniem i wiarą modli się do Niego. Ta modlitwa, po
tybetańsku zaczyna się od słów: „Dzio Ło”, które są bardzo uprzejmym
określeniem szacunku i często tłumaczy się wyrażeniem „O Panie”.
Pierwsza
linijka tej modlitwy brzmi:
„Niesplamiony
błędami, o białym ciele…”
Ta
modlitwa jest krótką pochwałą Czenrezika, wysławiającą Jego doskonałe właściwości.
Pierwszą i najznakomitszą cechą jest całkowita wolność od jakichkolwiek błędów.
Nie ma w Nim żadnych splamień, nie podlega On negatywnym emocjonalnym splamieniom ani też
dyskursywnemu, konceptualnemu sposobowi myślenia ani też nie ma w Nim nawet
odrobiny dualistycznego lgnięcia do przedmiotowej rzeczywistości i
subiektywnego istnienia. Jest wolny od wszelkich błędów, wszelkich niezdrowych
działań, od wszystkiego, co negatywne i wszelkich zaciemnień. Ta całkowita
wolność od wszelkich błędów jest skrótowo wyrażona Jego czystą, białą formą.
Następna
linijka brzmi:
„Którego głowę zdobi…”
Wyrażenie „dokonały Buddha” oznacza całkowite
oddzielenie lub wolność od wszelkich błędów i braków, kompletną doskonałość
wszystkich pozytywnych właściwości. „Buddha” oznacza przebudzenie z niewiedzy
podobnej do snu i przebudzenie we wszystkich formach poznania. Taki Budda,
Budda Amitabha, ozdabia głowę Czenrezika. Wyobraża się, że ponad głową Czenrezika siedzi Amitabha, jako ozdoba Czenrezika, stawiający pieczęć własnej
doskonałości na Czenreziku.
Modlitwa
kończy się słowami:
„który wzrokiem pełnym
współczucia ogarniasz wszystkie istoty…”
Wyrażenie
„współczujące oczy” odnosi się do całości współczucia, którego Czenrezik jest
uosobieniem. Znaczy to, że Czenrezik zawsze spogląda na każdą istotę z
głęboką miłością i współczującą troską robiąc wszystko, co może dla jej dobra.
Ta współczująca troska jest wyrażona przez Jego nieprzerwane
przyglądanie się, jako, że patrzy On na każda czującą istotę cały czas. Tak,
więc modlimy się do Czenrezika:
„Przed Tobą, Wszystkowidzący, kłaniam się”.
Ten zwrot w modlitwie wyraża uczucie oddania, jako, że jest wykonywany ciałem, mową i umysłem. To znaczy, modlitwa i wyobrażanie postaci Czenrezika jest aktem mentalnego oddania, powtarzanie tej modlitwy jest oddaniem werbalnym, a postawa, jaką się przy tym przyjmuje np. składając ręce itd., jest oddaniem fizycznym. Tak, więc składa się pokłon Czenrezikowi całą swoją istotą.
„Przed Tobą, Wszystkowidzący, kłaniam się”.
Ten zwrot w modlitwie wyraża uczucie oddania, jako, że jest wykonywany ciałem, mową i umysłem. To znaczy, modlitwa i wyobrażanie postaci Czenrezika jest aktem mentalnego oddania, powtarzanie tej modlitwy jest oddaniem werbalnym, a postawa, jaką się przy tym przyjmuje np. składając ręce itd., jest oddaniem fizycznym. Tak, więc składa się pokłon Czenrezikowi całą swoją istotą.
Dodatkowe modlitwy, które
nie stanowią części oryginalnego tekstu sadhany.
Siedmioczęściowa
modlitwa ułożona przez Gelongmę Palmo.
W
tekście sadhany Czenrezika jest fragment, który jest siedmioczęściową modlitwą.
Jeśli ma się czas, można włączyć tą siedmioczęściową modlitwę do medytacji
Czenrezika.
Pierwszą
częścią jest składanie pokłonu:
”Przed
tobą, szlachetny, pełen mocy Czenreziku, i przed wami, Zwycięzcy i synowie trzech
czasów i dziesięciu kierunków, kłaniam się w pełnym oddaniem”.
Znaczy
to, że składa się pokłon głównie Czenrezikowi, ale również wszystkim Buddom i Bodhisattwom.
Zwycięzcami są Buddowie, a ich synami Bodhisattwowie. „…dziesięciu kierunków…”,
oznacza całą przestrzeń, „…trzech czasów”, czyli w przeszłości, teraźniejszości
i przyszłości. Składa się Im pokłon z całkowitym, wyraźnym i jasnym oddaniem.
Drugą
częścią jest ofiarowanie.
„Kwiaty,
kadzidła, lampki, wonności, pożywienie, muzykę i inne dary…”.
Ofiarowuje
się kwiaty, kadzidła, lampki, perfumy, pożywienie, muzykę itd., zarówno
rzeczywiste, jako ofiary na ołtarzu jak również wyobrażone ofiary, wyobrażając
sobie przestrzeń napełniającą się tymi ofiarami. Ofiarowuje się te rzeczy
głównie Czenrezikowi, ale również wszystkim Buddom i Bodhisattwom. Modlimy się
do nich, aby przyjęli te ofiary po to, aby można było pomóc wszystkim istotom. Jest to ofiarowanie.
Trzecią
częścią jest wyznanie:
„Wszystkie
szkodliwe działania…”
Oznacza
to, że myśli się o całej negatywnej karmie, jaką zebrało się od niemającego
początku podlegania samsarycznej egzystencji. Myśląc o wszystkich tych
rzeczach, wzbudza się skruchę i niezadowolenie, że zostały one popelnione. Wyznaje się
szczerze, że zostało popełnionych wiele niezdrowych czynów i modli się do
wszystkich Buddów, Bodhisattwów i Czenrezika, aby wszystkie te rzeczy były
usunięte i oczyszczone. Ślubuje się również nie czynić ich więcej. Na koniec
tej części powinno się myśleć: „Wszystkie te niezdrowe działania zostały
oczyszczone i usunięte”.
„Cieszę
się z wszelkiej zasługi, którą Śrawakowie, Pratjekabuddhowie, Bodhisattwowie i
wszystkie istoty gromadzą w trzech czasach”.
Śrawakowie,
Pratjekabuddowie i Bodhisattwowie dążą do osiągnięcie wyzwolenia z
Samsary, chociaż różnią się realizacją. Zwykli ludzie również mają takie cele.
Wszystkie dobre działania, które zostały uczynione w przeszłości przez takie
istoty i przez zwykłych ludzi, przynoszą nam wielką radość i szczęście. To
nastawienie, aby radować się z dobrych działań innych, składa się na czwartą
część.
„Proszę,
obracajcie Kołem Wielkiej, Małej i Zwykłej drogi…”
Oznacza to, że modlimy się do Buddów, aby
obrócili Kołem Dharmy – co jest przenośnią dla nauczania Dharmy – aby nauczali
wszystkie istoty, używając tych nauk Dharmy, które są odpowiednie z uwagi na szczególne możliwości i skłonności poszczególnych istot, nauk Dharmy,
które będą bezpośrednio pomocne istotom w ich szczególnej sytuacji,
czy jest to Wielki Pojazd Dharmy Wadżrajany, czy też mniejszy Pojazd, czy
Zwykły Pojazd. Modlimy się, aby Dharma była nauczana tak, by każda istota mogła otrzymać dzięki niej pomoc.
Następną
częścią jest:
„Proszę,
nie odchodźcie na drugi brzeg…”
Oznacza
to, że modlimy się do Buddów, aby nie przechodzili w Ostateczną Nirwanę, ale
aby pozostali i pomagali istotom, dopóki ten cykl samsarycznej
egzystencji nie zostanie całkowicie opróżniony ze wszystkich istot.
Modlimy się do Buddów, aby okazali swoje współczucie, czyli pozostali, aby
pomagać istotom, które są ślepe i zagubione w tym oceanie cierpienia.
Siódmą
częścią jest dedykacja:
„Oby
cała nagromadzona przeze mnie zasługa…”
Tutaj modlimy się dedykując całą zasługę zgromadzoną poprzez praktykę, modlitwy, praktykę Dharmy i modlimy się, aby stała
się ona przyczyną Przebudzenia wszystkich istot. Znaczy to,
że pragnie się dzięki tej zasłudze szybko i bez przeszkód dojść do pełnego
Przebudzenia, stać się Buddą lub Bodhisattwą tak, żeby można było naprawdę
prowadzić c istoty do pełnego Przebudzenia i pomagać im w najbardziej pożyteczny i bezpośredni sposób. Jest to dedykacja.
Ta
siedmioczęściowa modlitwa jest bardzo pożyteczna dla naszej praktyki, gdy jest się
zaangażowanym w praktyki zarówno ścieżki Sutr jak i ścieżki Tantr. Jeśli ktoś
się nauczy tej siedmioczęściowej modlitwy i zrozumie dobrze jej znaczenie, a
następnie będzie medytować nad jej znaczeniem, wówczas może jej używać nie
tylko do medytacji Czenrezika, ale również, gdy robi się pokłony lub ofiarowanie
mandali oraz we wszystkich formach modlitwy i medytacji. Dołączenie
siedmioczęściowej modlitwy do wszelkich dedykacji przynosi bardzo dużo pożytku.
Modlitwa
do jidama Czenrezika.
Następnie
mamy modlitwę do Czenrezika. Przypisuje się ją mnichowi Mapalmo, co jest
błędem, gdyż w rzeczywistości była to mniszka Palmo. Palmo była tybetańską
mniszką, która od czasu, gdy była jeszcze bardzo młoda, modliła się do
Czenrezika. Żyła ponad sto lat i cały czas modliła się do Czenrezika. Jeśli
macie wystarczająco dużo czasu robiąc tą medytację, jeśli nie spieszycie się
bardzo, możecie wówczas załączyć modlitwę, którą ona cały czas używała. Podczas
letniego odosobnienia mniszka ta nic nie jadła i przeszła w ten sposób przez
całe odosobnienie. Przez pozostałe dni jadła tylko jeden posiłek dziennie.
Modliła się do Czenrezika przez całe życie i doszła do tego, że miała wiele
wizji Czenrezika. Jest to modlitwa, której używała Palmo, a więc niesie ona
wielkie błogosławieństwo, wielką inspirację.
Modlitwa
zaczyna się:
„Modlę
się do ciebie Lamo Czenrezik. Modlę się do ciebie, jidamie Czenrezik. Modlę się
do co ciebie, szlachetny, wzniosły Czenrezik”.
Oznacza to, że Czenrezik jest ucieleśnieniem wszystkich pozytywnych właściwości.
„Modlę się do ciebie, pełen miłości Czenrezik”,
co znaczy, że Czenrezik w pełni okazuje współczującą pomoc wszystkim istotom. „Niezliczone istoty, wędrujące bez końca…"
Modlimy się następnie dla siebie i wszystkich istot, które w ciągu niemającego początku czasu zgromadziły wielką ilość niezdrowej karmy, której moc, szczególnie związanej z gniewem, spowodowała, że niezliczone istoty odrodziły się jako piekielne istoty, gdzie doznają cierpienia dotkliwego gorąca lub zimna, aby odrodziły się w najdoskonalszych niebiańskich krainach.
Oznacza to, że Czenrezik jest ucieleśnieniem wszystkich pozytywnych właściwości.
„Modlę się do ciebie, pełen miłości Czenrezik”,
co znaczy, że Czenrezik w pełni okazuje współczującą pomoc wszystkim istotom. „Niezliczone istoty, wędrujące bez końca…"
Modlimy się następnie dla siebie i wszystkich istot, które w ciągu niemającego początku czasu zgromadziły wielką ilość niezdrowej karmy, której moc, szczególnie związanej z gniewem, spowodowała, że niezliczone istoty odrodziły się jako piekielne istoty, gdzie doznają cierpienia dotkliwego gorąca lub zimna, aby odrodziły się w najdoskonalszych niebiańskich krainach.
Następnie
mamy mantrę OM MANIPEME HUNG.
Dalej:
„Na skutek mocy złych
czynów…” – OM MANIPEME HUNG...
Następnie
modlimy się, abyśmy w tym życiu i we wszystkich żywotach następujących po nim,
ostatecznie dorównali Czenrezikowi zdolnościami i aktywnością, wyzwalając
wszystkie istoty z nieczystej egzystencji i rozprzestrzeniając doskonały dźwięk
sześciu sylab z taką mocą, aby przeniknął dziesięć kierunków spontanicznie wyzwalając istoty we wszystkich sferach.
Następnie
modlimy się, aby dzięki mocy tej modlitwy do Czenrezika wszystkie istoty, dla
których szukamy pomocy i które będą za nami postępować w przyszłości, poznały nauki o karmie, pracowały pilnie nad dobrą karmą i aby wszystkie istoty w
przyszłości zetknęły się z Dharmą.
Po
tych modlitwach kontynuuje się medytację.
Dalszy
ciąg rdzennego tekstu:
„Teraz,
kiedy skończyłem tę pełną skupienia modlitwę, promienie światła płyną ze
szlachetnego ciała…”
Powtarzanie mantry:
„Wszelkie
zjawiska, dźwięki i postrzeganie nie są różne od pustości”. Oznacza to, że
wszelkie zjawiska jednocześnie przejawiają się i są puste, przybierają boski
aspekt Czystej Krainy i formy Czenrezika. Wszystkie dźwięki stają się mantrą,
nierozdzielnością dźwięku i pustości. Wszelka mentalna aktywność staje się
nierozdzielnością świadomości i pustości. W tym medytacyjnym stanie powtarza się
mantrę OM MANIPEME HUNG.
om manipeme hung |
Znaczenie
mali.
Istnieje
wiele powodów, abyśmy używali mali, czyli "różańca". Odmawianie modlitwy liczy
się przesuwając paciorki do siebie, podążając dookoła mali a następnie
zawracając z powrotem. Nie przechodzi się centralnego paciorka. Przejście mali
tam i z powrotem liczy się jako dwieście. Jeśli mamy liczniki to przesuwamy
jeden na każdą setkę. Gdy przesunęło się dziesięć, to na liczniku oznaczającym
tysiące przesuwamy jeden na znak, że zrobiliśmy tysiąc. A kiedy zrobiliśmy
dziesięć tysięcy, to zaznaczamy następnym znacznikiem, który przesuwa się po
paciorkach mali. Gdy znacznik ten przesunie się po całej mali, znaczy to, że
zrobiło się milion. A jeśli mamy drugi zestaw liczników, to w ten sposób możemy
doliczyć się do stu milionów. To jest bardzo, bardzo dobre. Jeśli śledzicie
ilość mantr, które zrobiliście, to patrzycie: „Och, zrobiłem już dużo, ale mam
do zrobienia o wiele więcej.” W ten sposób będziecie robić dużo, bardzo dużo
mantr.
Medytacja
podczas powtarzania mantry.
Kiedy
powtarzacie mantrę OM MANIPEME HUNG wciąż i wciąż, możecie myśleć o wielu różnych rzeczach. Czasem wyobraża się Czenrezika nad swoją głową, wyraźnie
wyobrażając Jego brylantową formę, powtarza się mantrę OM MANIPEME HUNG.
Czasem powtarza się mantrę tak, jakby modliło się do Czenrezika, modląc się
żarliwie o takie błogosławieństwa, jak rozwinięcie współczucia, rozwinięcie
urzeczywistnienia, zrozumienie natury wszelkich zjawisk, zrozumienie pustki.
Modlimy się o błogosławieństwo oddalenia od samsarycznej egzystencji,
pogłębienia współczucia dla wszystkich istot, głębszej wiary w Trzy
Klejnoty. Modlimy się o te trzy rodzaje błogosławieństw. Czasem, powtarzając
mantrę, można myśleć o świetle promieniującym z ciała Czenrezika i, że ta
brylantowa wspaniałość przenika wszechświat, przeobrażając wszystkie istoty w formy Czenrezika i myśleć o całym wszechświecie, że zostaje
przekształcony w Czystą Krainę, a wszystkie istoty w Czerezika. Skupiając
swoją uwagę na tym, powtarza się mantrę OM MANIPEME HUNG wciąż i wciąż. Czasem
pozwólcie umysłowi spocząć bez żadnego myślenia czy wysiłku, w jego naturalnym
stanie i powtarzajcie mantrę. Czasem pomyślcie o wszystkich istotach
z głębokim współczuciem i troską, powtarzając mantrę tak jak poprzednio.
Ogólnie mówiąc, myślcie o każdej z tych rzeczy przez 5,10,15 minut, a następnie
myślcie o kolejnym aspekcie medytacji, cały czas powtarzając tak wiele jak
tylko możecie. A jeśli robicie wszystko to cały czas, regularnie, stopniowo, to
dojdzie do tego, że nie będziecie wiedzieli, co to zmęczenie, zechcecie pracować
intensywnie nad praktyką Dharmy, a głęboka wiara i współczucie, głębokie
zrozumienie powstanie wewnątrz was. Otrzymacie wiele pożytecznych
błogosławieństw takich jak te. Jeśli już praktykowaliście tego rodzaju medytację
przez kilka miesięcy lub rok, jeśli już jesteście w tym bardzo dobrzy i możecie
przeprowadzić proces wyobrażania właściwie, wtedy możecie myśleć o wszystkich istotach rozpuszczających się w Czenreziku nad waszą głową. Czenrezik
rozpuszcza się w światło i wasza własna postać staje się Czenrezikiem. Własne
ciało zostaje natychmiast przeobrażone w ciało Czenrezika. Wyobrażona forma
Czenrezika zostaje zjednoczona ze świadomością, czyli istotą Czenrezika i rzeczywiście
stajemy się Czenrezikiem. Powtarzamy mantrę kierując uwagę na swoją własną
postać jako formę Czenrezika. Podczas, gdy to robimy, możemy również myśleć, że
w naszym ośrodku serca jest sześciopłatkowy lotos, nad którym stoi sylaba HRI, wokół
której stoją sylaby mantry OM MA NI PE ME HUNG i na to kierujemy swoją uwagę.
Z
sylaby HRI z i sylab mantry, światło promieniuje na zewnątrz i przynosi ofiary wszystkim Buddhom we wszystkich kierunkach, następnie światło powraca wraz z ich
błogosławieństwami. Albo czasem, że z HRI światło promieniuje na zewnątrz,
oczyszczając cale cierpienie i ubóstwo wszystkich istot we wszystkich
sferach, doprowadzając każdą istotę do urzeczywistnienia Czenrezika
tak, że one również stają się Czenrezikami. Tę medytację robi się wciąż i
wciąż, tak jak poprzednią. Są to bardzo, bardzo głębokie medytacje i przynoszą
wiele głębokich błogosławieństw i pożytecznych rezultatów.
Z
powodu głównej roli, jaką odgrywa w medytacji, powinno się myśleć, że, podczas
gdy powtarza się mantrę, cały świat rozbrzmiewa wibracją mantry z ust
wszystkich istot. W ten sam sposób, za każdym razem, gdy powtarza się
mantrę OM MANIPEME HUNG, ma to taki sam skutek, jakby setki miliony istot
powtarzało tę mantrę. Takie totalne zaangażowanie całego wszechświata oczyszcza
zaciemnienia i niezdrową karmę ze znacznie większą mocą i jest bardzo ważnym
aspektem medytacji. Czasem, gdy stwierdzi się, że powtarzanie mantry jest
rozproszone, można zatrzymać to powtarzanie i skupić umysł wyłącznie na sylabie
HRI w sercu. Jeśli jest się zdolnym skupić umysł wyłącznie na tym, bez rozproszenia,
stopniowo rozwinie się to w osiągnięcie wyciszającej medytacji(szine).
Trzy
aspekty procesu stwarzania:
Dla
poprawnej praktyki procesu stwarzania, powinny być stosowane w praktyce trzy
rzeczy:
- Całkowicie czyste wyobrażenie
- Doskonałe pamiętanie o wszystkich aspektach formy Czenrezika
- Wsparcie na dumie – myśleniu, że samemu jest się bóstwem.
Czyste wyobrażenie oznacza, że gdy medytujemy na formę
Czenrezika, to nasze ciało jest ciałem Czenrezika, wszystkie aspekty ciała są
zupełnie wyraźne: biała forma bóstwa, cztery ręce, twarz, nogi skrzyżowane w wadżra pozycji, biały księżyc, jedwabne szaty, ozdoby z klejnotów, skóra z
antylopy – wszystkie te rzeczy powinno się wyobrażać(nie wizualizować) tak
wyraźnie, jakby patrzyło się na malowidło lub rysunek Czenrezika. Ta całkowita
wyrazistość wyobrażania sobie(formy Czenrezika) określana jest jako „całkowite czyste wyobrażenie”.
Następnym
aspektem poprawności procesu stwarzania jest w pełni Czyste pamiętanie, które oznacza zrozumienie, że forma Czenrezika
nie jest przypadkowa lub bez znaczenia, albo urojona, ale że jest w niej wiele
symbolizmu i znaczenia:, np. biały kolor postaci Czenrezika oznacza całkowitą
wolność od wszystkich rodzajów niezdrowej karmy, niewłaściwych działań, emocjonalnych
splamień, nieświadomości i instynktownego lgnięcia. Czenrezik jest zupełnie
wolny od tych rzeczy i jest to wyrażone przez Jego nieskazitelnie białą postać,
która jest wolna od wszelkich splamień i jakichkolwiek zanieczyszczeń. Dalej Czenrezik,
ma cztery ręce – te cztery ręce oznaczają niezmierzoności: miłującą dobroć,
współczucie, radość i bezstronność. Ręce złączone w modlitwie przy sercu
oznaczają, że Czenrezik modli się z oddaniem do wszystkich Buddhów, aby nie
przechodzili w Nirwanę(chodzi tu o pasywną nirwanę śrawaków), ale aby nauczali
Dharmy przez niezliczone eony tak, aby wszystkie istoty ostatecznie
osiągnęły wyzwolenie. Kryształowa mala, która trzyma w prawej ręce i przesuwa ją do siebie, symbolizuje, że Czenrezik wyciąga istoty z samsarycznej egzystencji. Biały kwiat lotosu, który trzyma w lewej
ręce, symbolizuje czystość Jego urzeczywistnienia, wolność od wszelkich splamień,
wszelkich szkodliwych emocji i wszelkiej niedoskonałości samsarycznej egzystencji.
To, że Czenrezik siedzi na lotosie oznacza, że chociaż kwiat lotosu wyrasta z
mułu i błota, to sam lotos nie ma na sobie ani drobiny brudu. Tak samo, Czenrezik
jest wolny od wszelkich zanieczyszczeń, samsarycznej egzystencji i takie jest
znaczenie tego, że Jego siedzeniem jest lotos. Nogi skrzyżowane w wadżra pozycji oznaczają, że Czenrezik nie jest oszołomiony samsaryczną egzystencją,
ani też nie spoczął w Nirwanie, ale działa dla pożytku istot zarówno
jako Bodhisattwa i również jako Jidam, czyli bóstwo medytacyjne. Ozdoby, które
nosi: tiara, naszyjnik i bransolety oznaczają doskonałość wszystkich
właściwości. Znaczy to, że Czenrezik rozwinął Sześć Doskonałości, spełnił 37
warunków Pełnego Przebudzenia, posiadł 32 główne i 80 drugorzędnych znaków doskonałości. Ten rodzaj spełnienia jest odzwierciedlony w Jego postaci
ozdobionej wszystkimi klejnotami. Dwa księżyce: ten, na którym siedzi i ten, o
który opierają się Jego plecy oznaczają pełnię Jego osiągnięcia. Czenrezik
osiągnął pełne urzeczywistnienie stanu Buddy, które jest
całkowitym zrozumieniem natury wszystkich zjawisk, natury wszelkiego istnienia.
Księżyc w pełni jest zupełnie okrągły, a gdy Czenrezik spoczywa na księżycu i
jest podparty przez księżyc, ilustruje to pełnię Jego urzeczywistnienia,
dorównującego urzeczywistnieniu Buddy.
Urzeczywistnienie
Pięciu Aspektów Pierwotnej Mądrości, które ucieleśnia Czenrezik, jest
symbolizowane przez pięć świateł emanujących z formy Czenrezika. Oto, co mamy
na myśli mówiąc o czystym pamiętaniu.
Następnie
jest poleganie na dumie(chodzi tutaj
o tzw. Wadżra dumę). Otóż duma oznacza coś takiego, jak myślenie: „Och, jestem
dobry”. Jest się bardzo dumnym z tego, czym się jest. Ten rodzaj dumy musi być
na chwilę odłożony na bok, a zamiast tego myśli się: „Jestem Czenrezikiem”. To
całkowite przekonanie, że faktycznie jest się Czenrezikiem podczas medytacji
jest bardzo ważne. Trzeba doskonalić tego rodzaju dumę. Dlaczego trzeba myśleć:
„Jestem Czenrezikiem”? Tym, co przejawia się w formie bóstwa jest umysł, i tym,
co lgnie do pojęcia „ja” jest również umysł. Umysł jest bóstwem, bóstwo jest
umysłem. Tak, więc trzeba myśleć: „Jestem Czenrezikiem” z powodu utożsamiania
się umysłu z formą bóstwa.
Dlaczego
praktykujemy medytację Czenrezika?
Dlaczego
w ogóle trzeba medytować na Czenrezika? Jeśli On naprawdę istnieje i pomaga
c istotom, dlaczego istnieje konieczność medytowania na Niego?
Osiągnięcie urzeczywistnienia opiera się na wzajemnym oddziaływaniu współczucia
Czenrezika i umysłu medytującego, który wyobraża siebie samego jako Czenrezik.
Bez myślenia osoby medytującej o Czenreziku nie ma pola oddziaływania Czenrezika.
Ta zależność jest najlepiej zilustrowana przez następujący przykład: czyjaś
własna postać stojąca przed lustrem wywołuje drugą postać pojawiająca się w
lustrze. Ta postać sama w sobie nie powoduje tego, że pojawia się druga. Lustro
samo w sobie nie może stworzyć drugiej postaci. Wymaga to wzajemnego
oddziaływania postaci i lustra, które razem powołują do życia drugą postać. W
ten sposób samemu sobie jest się ograniczonym w tym, co można zrobić. Bez
myślenia o Czenreziku nie ma dla niego przestrzeni do działania, lecz medytując na
Czenrezika i Jego wrodzone właściwości i błogosławieństwo, można dojść do
kompletnego urzeczywistnienia Czenrezika.
Jest
to głęboka i szybka ścieżka Wadżrajany, która używa inspiracji i
błogosławieństwa Czenrezika dla osiągnięcia Przebudzenia w bardzo krótkim
czasie. Weźmy na przykład osobę, która ma samochód. Może wsiąść do tego
samochodu i pojechać dokądkolwiek chce się udać. Samochód sam w sobie jest
prawie bezużyteczny, jeśli nie ma kogoś, kto by nim kierował; samochód nie
udaje się do donikąd. W ten sam sposób osoba sama w sobie jest ograniczona w
możliwości chodzenia i przejście dużej odległości zajmie jej dużo czasu. Ale
mając samochód i osobę, która nim kieruje, można poruszać się bardzo szybko. W
ten sam sposób, gdyby nie było Czenrezika, bylibyśmy ograniczeni do swoich
własnych możliwości. Nasza sytuacja byłaby skomplikowana. Z drugiej strony,
jeśli nie myślimy o Czenreziku i nie robimy z tego użytku, wówczas musimy
polegać na swojej własnej inicjatywie. Lecz jeśli medytujemy na Czenrezika, to
dzięki wzajemnemu oddziaływaniu błogosławieństwa Czenrezika i naszej własnej
wiary oraz medytacji, szybko osiągnie się Przebudzenie.
Na
początku tę medytację charakteryzuje biegunowość. Jest Czenrezik i jesteśmy my
sami. Dzięki procesowi medytacji i koncentracji na formie Czenrezika, umysł i
bóstwo łączą się razem. Umysł staje się bóstwem, bóstwo staje się umysłem,
stają się one identyczne. Wraz z połączeniem umysłu i bóstwa, stajemy się
Czenrezikiem. Tak, jakbyśmy wzięli dzbanek czarnej herbaty i dzbanek mleka.
Mieszając te dwie ciecze razem, otrzymujemy ponownie biały płyn. Tak więc,
kiedy ktoś, jako istota, połączy się z Czenrezikiem dzięki procesowi medytacji,
sam staje się Czenrezikiem. W Wadżrajanie jest bardzo ważne, aby praktykować
bez jakichkolwiek wątpliwości i wahania. Gdy robicie medytację na Czenrezika,
bądźcie przekonani o tym, że to rzeczywiście ma miejsce. Bądźcie przekonani, że
powtarzanie mantry przynosi korzyść. Jeśli praktykujecie to z całkowitym
przekonaniem i będąc wolnym od wszelkich wątpliwości przyniesie to bardzo, bardzo
wielki pożytek. W pismach wciąż opisywane jest dziwienie się: „No cóż, nie wiem
czy to rzeczywiście dziala, czy nie?”, albo: „nie jestem pewien, czy jest to
możliwe czy nie?” Tego rodzaju postawa nie jest bardzo korzystna. Z takiej
medytacji wyniesie się bardzo niewiele.
Trzy
przeszkody stojące na drodze do Przebudzenia.
Trzy podstawowe przeszkody do urzeczywistnienia Przebudzenia to:
- Niewiedza
- Błędne poglądy
- Wątpliwości
Niewiedza oznacza po prostu brak wiedzy o
zasadach praktyki Dharmy. Jak medytować, aby urzeczywistnić Przebudzenie.
Błędne poglądy - oznacza myślenie o tym, co mówi Lama, o instrukcjach dawanych przez niego, że są nieprawdziwe, nieskuteczne lub zawierają błędy.
Wątpliwości, to zastawienie się czy to, co mówi Lama jest prawdziwe czy nie, pomocne czy nie i zupełny brak wiary w to.
Są to trzy zasadnicze przeszkody do osiągnięcia Przebudzenia.
Błędne poglądy - oznacza myślenie o tym, co mówi Lama, o instrukcjach dawanych przez niego, że są nieprawdziwe, nieskuteczne lub zawierają błędy.
Wątpliwości, to zastawienie się czy to, co mówi Lama jest prawdziwe czy nie, pomocne czy nie i zupełny brak wiary w to.
Są to trzy zasadnicze przeszkody do osiągnięcia Przebudzenia.
Wiara w Wadżrajanie jest
najważniejsza, decydująca.
Dawno temu w Indiach byli sobie mąż i żona. Mąż
był bardzo prosty i miał tępy umysł. Jego żona była Dakinią. On był głupawy,
ale za to miał wielką wiarę – wierzył we wszystko, co żona mówiła i robił to
z całkowitym przekonaniem i pewnością. Żona próbowała wymyślić jakiś sposób,
aby mu pomóc, ponieważ był on bardzo naprawdę tępy. Powiedziała: „Musisz modlić
się do Bodhisattwy Mądrości Mandziuśrego i powtarzać wciąż jego mantrę, tak
wiele razy jak możesz”. Każdego dnia modlił się on do Mandziuśrego i powtarzał
mantrę OM AH RA PA TSA NA DHI wciąż i wciąż. W końcu żona powiedziała: „Jutro musisz
iść do kaplicy i pokłonić się przed Mandziuśrim, modlić się o inicjację i
wyciągnąć rękę. Musisz trzymać oczy zamknięte, wziąć cokolwiek on ci włoży do
ręki i to zjeść. W ten sposób da ci on błogosławieństwo, dzięki któremu
będziesz niesłychanie mądry, wykształcony i inteligentny”. Jej mąż nie miał
żadnych wątpliwości, co do tego. Następnego ranka żona schowała się za posągiem
Mandziuśrego. Kiedy mąż wszedł pokłonił się przed posągiem, modlił z bardzo
wielkim oddaniem i wyciągnął rękę. Ona wyjęła z ust kawałek owocu, który żuła i
włożyła mu do ręki. Zjadł to i natychmiast otrzymał wszystkie błogosławieństwa
Mandziuśrego, a wkrótce potem stał się wielkim uczonym i Mahapanditą słynnym w
całych Indiach. W ten sposób jest bardzo ważne dla wszystkich, aby praktykować
bez wątpliwości i z pełnym przekonaniem.
Proces urzeczywistniania.
Pod
koniec sesji medytacyjnej medytujemy, że światło wychodzi z ośrodka serca naszej formy
Czenrezika i cały świat, wszystkie istoty będące Czenrezikiem,
rozpuszczają się w światło, które zostaje wchłonięte do naszej własnej formy
Czenrezika. Nasza własna forma Czenrezika rozpuszcza się w światło, które
zostaje wchłonięte do sylaby HRI i mantry w sercu. Lotos i mantra roztapiają
się w HRI i sylaba HRI rozpuszcza się stopniowo. Najpierw roztapiają się dwie
kropki z prawej, następnie „A” u dołu rozpuszcza się w „R”. To „R” zostaje
wchłonięte do głównej części litery. Główna część litery zostaje wchłonięta do
haczyka na szczycie. Haczyk stopniowo się rozpuszcza aż do małego punktu światła,
który staje się coraz mniejszy, aż w końcu znika.
rozpuszczanie sylaby Hri |
W
ten sposób pozwalamy umysłowi spocząć bez jakiegokolwiek wysiłku w jego własnym,
naturalnym stanie. Pozostajemy w tym stanie tak długo jak możemy. Potem
wyobrażamy sobie, że samoistnie pojawiamy się w formie Czenrezika i cały świat jest Czystą Krainą. Wszystko rozbrzmiewa wibracją mantry OM MANIPEME HUNG. Umysł spoczywa w
głębokim samadhi. Słowa tekstu sadhany w tym miejscu brzmią:
„Moje ciało i ciała wszystkich istot przybierają formę Szlachetnego…”
Te dwie części medytacji nazywane są Ściąganiem i Czystą Manifestacją. Ściąganie to roztopienie się wszystkiego i wchłonięcie do sylaby HRI w sercu, która rozpuszcza się również. Czysta manifestacja to podobne do tęczy pojawianie się wszystkiego ponownie.
„Moje ciało i ciała wszystkich istot przybierają formę Szlachetnego…”
Te dwie części medytacji nazywane są Ściąganiem i Czystą Manifestacją. Ściąganie to roztopienie się wszystkiego i wchłonięcie do sylaby HRI w sercu, która rozpuszcza się również. Czysta manifestacja to podobne do tęczy pojawianie się wszystkiego ponownie.
Dedykacja.
Medytację
kończymy modlitwą dedykacji:
„Dzięki
zasłudze tej praktyki, obym szybko osiągnął stan pełnego mocy
Wszystkowiedzącego i wszystkie istoty, bez wyjątku, doprowadził do tego samego
poziomu”.
Recytujemy również krótką modlitwę o odrodzenie w Czystej Krainie Amitabhy.
Recytujemy również krótką modlitwę o odrodzenie w Czystej Krainie Amitabhy.
Pytania i odpowiedzi.
Pytanie:
Kiedy wyobrażamy sobie Czenrezika ponad naszą głową, czy powinniśmy myśleć, że
On powtarza mantrę?
Odp.
Nie, samemu powtarza się mantrę. Nie jest konieczne wyobrażać sobie, że Czenrezik
powtarza mantrę.
Pytanie:
Czy lepiej mówić HUNG czy HUM, PEME czy PADME?
Odp.
Nie jest Ważne, czy faktycznie dźwięk, który mówisz to PADME czy PEME, obie
formy są poprawne.
Nauki
Czcigodnego Kalu Rinpocze wygłoszone w Kagju Kunhhjab Czoling
Vancouver, Kanada 1974 rok.
Vancouver, Kanada 1974 rok.
Kalu
Rinpocze (1905 – 1989) – wybitny nauczyciel wywodzący się z tybetańskiej szkoły
Karma Kagju. Jest dzierżycielem nauk szkoły Szangpa Kagju. Pierwsze nauki
pobierał od swojego ojca Karma Legsze Drajang, ucznia Lodro Thaje, Mipama
Rinpocze i Dziamjang Cientse Łangpo. W wieku 15 lat udał się na 10 lat do głównego
klasztoru szkoły Karma Kagju w Palpung na intensywne studia. Podczas tego czasu
skończył tradycyjne trzyletnie odosobnienie. Pobierał nauki od 15 Karmapy i
innych wielkich nauczycie ruchu Rime. Od 26 roku życia przez kolejne 15 lat
praktykował jogiczne praktyki w górskich jaskiniach wschodniego Tybetu. Po
powrocie do Palpung otrzymał cały przekaz szkoły Szangpa Kagju od Drupon Norbu
Dondrub. Został nauczycielem medytacji 16 Karmapy, który rozpoznał go jako
emanację aktywności Dziamgona Kongtrula Lodro Thaje. Po agresji chińskiej na
Tybet osiedlił się w Sonadzie obok Dardżelingu. Od 1971 na życzenie 16 Karmapy
jeździł na Zachód zakładając ośrodki i budując stupy. Przez wielu uważany za
współczesnego Milarepę.
Tłumaczenie:
Gdańsk 1983
Korekta
tekstu: Częstochowa 2015
Ciekawy artykuł. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńCieszę się :)
OdpowiedzUsuń