Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

sobota, 30 stycznia 2016

XV Karmapa - Znaczenie mantry Om manipeme hung


XV Karmapa, Khakjab Dordże 
om manipeme hung

Jest to sekretna mantra sześciu sylab, która ucieleśnia moc współczucia i aktywności Czenrezika, który sam jest ucieleśnieniem współczucia i mądrości wszystkich Buddhów. Każda z tych sześciu sylab ma swoje znaczenie:
OM
Sylaba jest biała, jest samoprzejawieniem /powstającym samym z siebie/ pięciu aspektów pierwotnej mądrości Buddhy. Jest sylabą, która ucieleśnia właściwości paramity medytacji.
Spośród sześciu emocjonalnych splamień oczyszcza pychę jak również skutki pychy, czyli spadku do niższych sfer egzystencji /oczyszcza cierpienia świata bogów/.
Jest to również nasienna sylaba Buddhy Siatakratu ze sfery bogów.
Sylaba jest przejawem mądrości równości. Błogosławieństwo tej sylaby pozwala odrodzić się w południowej czystej krainie i osiągnąć stan Buddhy Ratnasambhavy.

MA
Sylaba jest zielona, jest przejawem nieograniczonej miłującej dobroci. Jest sylabą aktywności i ma naturę paramity cierpliwości. Oczyszcza zazdrość oraz skutki zazdrości, czyli cierpienie świata asurów. Jest to również nasienna sylaba Buddhy Weciamitra ze sfery półbogów. Ucieleśnia mądrość spełniającą potrzeby. Pozwala odrodzić się w północnej czystej krainie iurzeczywistnić stan Buddhy Amoghasiddhi.

NI
Żółta sylaba NI jest przejawem wszechprzenikającego bezwysiłkowego współczucia. Jest to sylaba, która przemienia samsarę w nirwanę i ucieleśnia wadżra mądrość, czyli nierozdzielność wszystkich pięciu aspektów pierwotnej mądrości. Spośród sześciu paramit ma naturę paramity etyki. Oczyszcza niewiedzę i dualistyczne lgnięcie razem z ich skutkami, czyli cierpienia świata ludzkiego. Ucieleśnia ciało i aktywność Buddhy Siakjamuniego. Ta sylaba prowadzi czujące istoty do krainy Akanisztha /tyb.Ogmin/ i przez to pozwala osiągnąć stan szóstego Buddhy Dordże Czang(Dzierżyciel Wadżry).

PE
Jest niebieskie, jest przejawem nieograniczonej bezstronność. Jest sylabą doskonałości zrozumienia – pradżnia paramity. Oczyszcza głupotę/otępienie i wynikające z tego cierpienie świata zwierząt. Jest nasienną sylabą Buddhy Dhruwasimha. Spośród pięciu aspektów pierwotnej mądrości odpowiada mądrości dharmadhatu. Prowadzi istoty do odrodzenia się w środkowej czystej krainie i do urzeczywistnienia stanu Wairoczany.

ME
Jest czerwona, jest przejawem nieograniczonej radości spośród czterech nieograniczoności. Jest sylabą paramity szczodrości. Oczyszcza przywiązanie i chciwość oraz ich skutki, czyli cierpienie świata pretów. Ucieleśnia ciało i aktywność buddhy Dźwalamukha i mądrość rozróżniającą. Prowadzi wszystkie istoty do odrodzenia się w zachodniej czystej krainie Dełaczien i pozwala osiągnąć stan Buddhy Amitabhy.

HUNG
Sylaba jest czarna i jest przejawem nieograniczonego współczucia. Jest sylabą umysłu i ma również naturę paramity pradżnia paramity /według wyjaśnień Tengi R. paramity cierpliwości/. Oczyszcza gniew i jego skutki, czyli cierpienia świata piekielnego. Jest to nasienna sylaba Buddhy świata piekielnego Dharmaradża. Ucieleśnia mądrość podobną zwierciadłu. Prowadzi istoty do odrodzenia się we wschodniej czystej krainie i pozwala osiągnąć stan Buddhy Akszobhji. Ucieleśnia aktywności wszystkich Buddhów, która potrząsa całą samsarą, czyli wyzwala istoty aż z najgłębszych otchłani samsary.

Mantra sześciu sylab jest królem mantr, dlatego powtarzaj ją tak wiele razy jak tylko jesteś w stanie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz