XV Karmapa, Khakjab Dordże |
om manipeme hung |
Jest to sekretna mantra sześciu sylab, która ucieleśnia moc współczucia i aktywności Czenrezika, który sam jest ucieleśnieniem współczucia i mądrości wszystkich Buddhów. Każda z tych sześciu sylab ma swoje znaczenie:
OM
Sylaba
jest biała, jest samoprzejawieniem /powstającym samym z siebie/ pięciu aspektów
pierwotnej mądrości Buddhy. Jest sylabą, która ucieleśnia właściwości paramity
medytacji.
Spośród
sześciu emocjonalnych splamień oczyszcza pychę jak również skutki pychy, czyli
spadku do niższych sfer egzystencji /oczyszcza cierpienia świata bogów/.
Jest
to również nasienna sylaba Buddhy Siatakratu ze sfery bogów.
Sylaba
jest przejawem mądrości równości. Błogosławieństwo tej sylaby pozwala odrodzić
się w południowej czystej krainie i osiągnąć stan Buddhy Ratnasambhavy.
MA
Sylaba
jest zielona, jest przejawem nieograniczonej miłującej dobroci. Jest sylabą
aktywności i ma naturę paramity cierpliwości. Oczyszcza zazdrość oraz skutki
zazdrości, czyli cierpienie świata asurów. Jest
to również nasienna sylaba Buddhy Weciamitra ze sfery półbogów. Ucieleśnia
mądrość spełniającą potrzeby. Pozwala odrodzić się w północnej czystej krainie
iurzeczywistnić stan Buddhy Amoghasiddhi.
NI
Żółta
sylaba NI jest przejawem wszechprzenikającego bezwysiłkowego współczucia. Jest
to sylaba, która przemienia samsarę w nirwanę i ucieleśnia wadżra mądrość,
czyli nierozdzielność wszystkich pięciu aspektów pierwotnej mądrości. Spośród
sześciu paramit ma naturę paramity etyki. Oczyszcza niewiedzę i dualistyczne
lgnięcie razem z ich skutkami, czyli cierpienia świata ludzkiego. Ucieleśnia
ciało i aktywność Buddhy Siakjamuniego. Ta sylaba prowadzi czujące istoty do
krainy Akanisztha /tyb.Ogmin/ i przez to pozwala osiągnąć stan szóstego Buddhy
Dordże Czang(Dzierżyciel Wadżry).
PE
Jest
niebieskie, jest przejawem nieograniczonej bezstronność. Jest sylabą
doskonałości zrozumienia – pradżnia paramity. Oczyszcza głupotę/otępienie i
wynikające z tego cierpienie świata zwierząt. Jest
nasienną sylabą Buddhy Dhruwasimha. Spośród pięciu aspektów pierwotnej mądrości
odpowiada mądrości dharmadhatu. Prowadzi istoty do odrodzenia się w środkowej
czystej krainie i do urzeczywistnienia stanu Wairoczany.
ME
Jest
czerwona, jest przejawem nieograniczonej radości spośród czterech
nieograniczoności. Jest sylabą paramity szczodrości. Oczyszcza przywiązanie i
chciwość oraz ich skutki, czyli cierpienie świata pretów. Ucieleśnia ciało i
aktywność buddhy Dźwalamukha i mądrość rozróżniającą. Prowadzi
wszystkie istoty do odrodzenia się w zachodniej czystej krainie Dełaczien i
pozwala osiągnąć
stan Buddhy Amitabhy.
HUNG
Sylaba
jest czarna i jest przejawem nieograniczonego współczucia. Jest sylabą umysłu i
ma również naturę paramity pradżnia paramity /według wyjaśnień Tengi R. paramity
cierpliwości/. Oczyszcza gniew i jego skutki, czyli cierpienia świata
piekielnego. Jest to nasienna sylaba Buddhy świata piekielnego Dharmaradża.
Ucieleśnia mądrość podobną zwierciadłu. Prowadzi istoty do odrodzenia się we
wschodniej czystej krainie i pozwala osiągnąć stan Buddhy Akszobhji. Ucieleśnia
aktywności wszystkich Buddhów, która potrząsa całą samsarą, czyli wyzwala istoty
aż z najgłębszych otchłani samsary.
Mantra
sześciu sylab jest królem mantr, dlatego powtarzaj ją tak wiele razy jak tylko
jesteś w stanie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz