Ogólnie
mówiąc, linia Cie w Karma Kagju zaczyna się od III Karmapy, Rangdziung Dordże,
który otrzymał przekazy wszystkich linii Czie jakie istniały w tamtych czasach.
Od tamtego czasu aż do dzisiaj przekazywana jest razem z całym przekazem
tradycji Karma Kagju.
Historia linii przekazu Cie Milam Lungten
III Kramapa, Rangdziung Dordże |
Historia linii przekazu Cie Milam Lungten
Ta
szczególna odmiana praktyki Cie pochodzi od wybitnego mistrza Kagju Karma
Czakme Rinpocze z czasów, gdy tworzył tormę podporę(tyb. tentor)
Czteroramiennego Mahakali. Karma Czakme poświęcał taką tormę powtarzając mantrę
Czteroramiennego Mahakali przez wiele miesięcy, będąc na odosobnieniu.
Karma Czakme Rinpocze |
Podczas
tego odosobnienia miał sen, w którym otrzymał specjalną wizualizację oraz przepowiednię,
że nawet osoba, która miałaby niechybnie umrzeć, ta forma praktyki Cie wydłuży
jej życie o dwanaście lat.
Karma
Czakme skomentował to: „Oczywiście sny są złudzeniami, więc nie można na nich
polegać. Wizualizacja, jaką otrzymałem we śnie jest praktycznie taka sama jak
ta, którą otrzymałem w ustnym przekazie mojej rodziny, pochodząca od mahasidhy
Khacie Łangpo(II Szamar Rinpocze) w kontekście uczty strażników. Można ją
również znaleźć w uczcie strażników w ustnej instrukcji dotyczącej odsuwania
chorób, co jest jednym z zastosowań praktyki Cie.” Ponadto Karma Czakjme dodaje:
„Praktykując
tak, osobiście doświadczyłem tego, że to pomaga innym.”
Znaczenie nazwy Cie Milam Lungten
Milam
Lungten „Przepowiedziana we śnie” jest skróconą nazwą. Pełna nazwa tej praktyki
brzmi:
„Przepowiedziana
we śnie praktyka Cie zwana Niosąca Radość”
- „Przepowiedziana we śnie…” - ta część nazwy praktyki związana jest z przekazem, jaki Karma Czakme Rinpocze otrzymał podczas snu. Na jego podstawie ułożył rytuał omawianej tutaj praktyki Cie.
- "praktyka Cie" - słowo "Cie" znaczy po tybetańsku "odcięcie". Celem tej medytacji jest odcięcie podstawowej niewiedzy, polegającej na lgnięciu do złudnego poczucia "ja".
- „Niosąca Radość” - oznacza, że błogosławieństwo tej praktyki prowadzi do zaniku cierpienia, chorób, przeszkód itp., oraz podstawowej przyczyny cierpienia: lgnięcia do „ja”.
Praktyka Cie Milam Lungten
Cie Milam Lungten jest bardzo specyficzna w tradycji Kagju. W tej praktyce
wśród obiektów schronienia, jako główną postać, wyobraża się Khaciepę (II
Szamarpa), jako głównego jidama - Khorlo
Demczoka, jako głównego strażnika - Czteroramiennego Mahakalę.
Cie Milam
Lungten jest całościową praktyką i może stać się główną osobistą medytacją. Zawiera w sobie wszystkie kluczowe aspekty praktyki dharmy jak: schronienie i bodhicitta, praktyka jidama, praktyka strażnika, pradźniaparamita, mahamudra...Często stosowana jest jako element wzbogacający i pogłębiający praktykę dharmy – uzupełnienie wszystkich innych praktyk.
Uważa się, że ten rodzaj praktyki Cie jest najlepszym sposobem pokonywania przeszkód, chorób jak również najlepszą metodą wzmacniania doświadczeń i realizacji. Wspiera i rozwija każdy aspekt naszej praktyki dharmy. Charakterystycznym elementem Cie Milam Lungten, którego nie ma w innych praktykach Cie, jest praktyka przyciągania chorób, szkodliwych wpływów, przeszkód, negatywnych emocji wszystkich istot(lub osoby, dla której wykonujemy Cie) i wtopienia ich w zawartość kapali. Przypomina to trochę tonglen. Ta część tekstu traktuje o zastosowaniu praktyki Cie Milam Lungen by pomóc komuś , kto jest chory, doświadcza różne przeszkody, negatywne wpływy itp., czyli gdy praktykujący chce pomóc drugiej osobie.
Ponadto, jeśli nagle zachorujemy i nie mamy sił, by wykonywać rozbudowane praktyki wymagające recytacji i przygotowań, po prostu możemy powtarzać samą wizualizację wciąż i wciąż, wiele razy każdego dnia. Nie musimy niczego śpiewać, poza, od czasu do czasu, PHAT. Karma Czakme Rinpocze komentuje:
Uważa się, że ten rodzaj praktyki Cie jest najlepszym sposobem pokonywania przeszkód, chorób jak również najlepszą metodą wzmacniania doświadczeń i realizacji. Wspiera i rozwija każdy aspekt naszej praktyki dharmy. Charakterystycznym elementem Cie Milam Lungten, którego nie ma w innych praktykach Cie, jest praktyka przyciągania chorób, szkodliwych wpływów, przeszkód, negatywnych emocji wszystkich istot(lub osoby, dla której wykonujemy Cie) i wtopienia ich w zawartość kapali. Przypomina to trochę tonglen. Ta część tekstu traktuje o zastosowaniu praktyki Cie Milam Lungen by pomóc komuś , kto jest chory, doświadcza różne przeszkody, negatywne wpływy itp., czyli gdy praktykujący chce pomóc drugiej osobie.
Ponadto, jeśli nagle zachorujemy i nie mamy sił, by wykonywać rozbudowane praktyki wymagające recytacji i przygotowań, po prostu możemy powtarzać samą wizualizację wciąż i wciąż, wiele razy każdego dnia. Nie musimy niczego śpiewać, poza, od czasu do czasu, PHAT. Karma Czakme Rinpocze komentuje:
„Osobiście widziałem wielokrotnie, że ludzie robiąc to już po pierwszym dniu wyzdrowieli, wprawiając w zdumienie zawodowych lekarzy.”
Na wykonanie pełnej praktyki Cie Milam Lungten potrzeba około 10 -15 minut w zależności od tego, jak szybko się śpiewa i ile razy powtarza się pewne rzeczy. Można ją robić bez instrumentów, tj. bębna damaru, dzwonka i trąbki z kości udowej. Można ją robić cicho, nawet bez tekstu, jedynie medytując wszystkie fazy praktyki. Z tego powodu jest ona łatwa do praktykowania w naszych zachodnich warunkach. Jest to doskonała praktyka dla tych, którzy mają niewiele wolnego czasu, a chcą do swoich codziennych aktywności dodać praktykę medytacji.
Na podstawie: Karma Chakme Rinpoche "Mountain Dharma" vol.2, ustne nauki Tengi Rinpocze i Lamy Rinczena.
opracowanie: Paweł Włodarczyk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz