Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

sobota, 11 lipca 2020

Cie Milam Lungten „Przepowiedziana we śnie”

Ogólnie mówiąc, linia Cie w Karma Kagju zaczyna się od III Karmapy, Rangdziung Dordże, który otrzymał przekazy wszystkich linii Czie jakie istniały w tamtych czasach. Od tamtego czasu aż do dzisiaj przekazywana jest razem z całym przekazem tradycji Karma Kagju. 

III Kramapa, Rangdziung Dordże

Historia linii przekazu Cie Milam Lungten
Ta szczególna odmiana praktyki Cie pochodzi od wybitnego mistrza Kagju Karma Czakme Rinpocze z czasów, gdy tworzył tormę podporę(tyb. tentor) Czteroramiennego Mahakali. Karma Czakme poświęcał taką tormę powtarzając mantrę Czteroramiennego Mahakali przez wiele miesięcy, będąc na odosobnieniu. 

Karma Czakme Rinpocze
Podczas tego odosobnienia miał sen, w którym otrzymał specjalną wizualizację oraz przepowiednię, że nawet osoba, która miałaby niechybnie umrzeć, ta forma praktyki Cie wydłuży jej życie o dwanaście lat.
Karma Czakme skomentował to: „Oczywiście sny są złudzeniami, więc nie można na nich polegać. Wizualizacja, jaką otrzymałem we śnie jest praktycznie taka sama jak ta, którą otrzymałem w ustnym przekazie mojej rodziny, pochodząca od mahasidhy Khacie Łangpo(II Szamar Rinpocze) w kontekście uczty strażników. Można ją również znaleźć w uczcie strażników w ustnej instrukcji dotyczącej odsuwania chorób, co jest jednym z zastosowań praktyki Cie.  Ponadto Karma Czakjme dodaje: 
„Praktykując tak, osobiście doświadczyłem tego, że to pomaga innym.” 





Znaczenie nazwy Cie Milam Lungten
Milam Lungten „Przepowiedziana we śnie” jest skróconą nazwą. Pełna nazwa tej praktyki brzmi:
„Przepowiedziana we śnie praktyka Cie zwana Niosąca Radość”
  • „Przepowiedziana we śnie…”  - ta część nazwy praktyki związana jest z przekazem, jaki Karma Czakme Rinpocze otrzymał podczas snu. Na jego podstawie ułożył rytuał omawianej tutaj praktyki Cie.
  • "praktyka Cie"  - słowo "Cie" znaczy po tybetańsku "odcięcie". Celem tej medytacji jest odcięcie podstawowej niewiedzy, polegającej na lgnięciu do złudnego poczucia "ja".
  • „Niosąca Radość” - oznacza, że błogosławieństwo tej praktyki prowadzi do zaniku cierpienia, chorób, przeszkód itp., oraz podstawowej przyczyny cierpienia: lgnięcia do „ja”.  
Praktyka Cie Milam Lungten
Cie Milam Lungten jest bardzo specyficzna w tradycji Kagju. W tej praktyce wśród obiektów schronienia, jako główną postać, wyobraża się Khaciepę (II Szamarpa), jako głównego jidama  - Khorlo Demczoka, jako głównego strażnika - Czteroramiennego Mahakalę.
Cie Milam Lungten jest całościową praktyką i może stać się główną osobistą medytacją. Zawiera w sobie wszystkie kluczowe aspekty praktyki dharmy jak: schronienie i  bodhicitta, praktyka jidama, praktyka strażnika, pradźniaparamita, mahamudra...Często stosowana jest jako element wzbogacający i pogłębiający praktykę dharmy – uzupełnienie wszystkich innych praktyk.
Uważa się, że  ten rodzaj praktyki Cie jest najlepszym sposobem pokonywania przeszkód, chorób jak również najlepszą metodą wzmacniania doświadczeń i realizacji. Wspiera i rozwija każdy aspekt naszej praktyki dharmy. Charakterystycznym elementem Cie Milam Lungten, którego nie ma w innych praktykach Cie, jest praktyka przyciągania chorób, szkodliwych wpływów, przeszkód, negatywnych emocji wszystkich istot(lub osoby, dla której wykonujemy Cie) i wtopienia ich w zawartość kapali. Przypomina to trochę tonglen. Ta część tekstu traktuje o zastosowaniu praktyki Cie  Milam Lungen by pomóc komuś , kto jest chory, doświadcza różne przeszkody, negatywne wpływy itp., czyli gdy praktykujący chce pomóc drugiej osobie.
Ponadto, jeśli nagle zachorujemy i nie mamy sił, by wykonywać rozbudowane praktyki wymagające recytacji i przygotowań, po prostu możemy powtarzać samą wizualizację wciąż i wciąż, wiele razy każdego dnia. Nie musimy niczego śpiewać, poza, od czasu do czasu, PHAT. Karma Czakme Rinpocze komentuje: 
„Osobiście widziałem wielokrotnie, że ludzie robiąc to już po pierwszym dniu wyzdrowieli, wprawiając w zdumienie zawodowych lekarzy.”
Na wykonanie pełnej praktyki Cie Milam Lungten potrzeba około 10 -15 minut w zależności od tego, jak szybko się śpiewa i ile razy powtarza się pewne rzeczy. Można ją robić bez instrumentów, tj. bębna damaru, dzwonka i trąbki z kości udowej. Można ją robić cicho, nawet bez tekstu, jedynie medytując wszystkie fazy praktyki. Z tego powodu jest ona łatwa do praktykowania w naszych zachodnich warunkach. Jest to doskonała praktyka dla tych, którzy mają niewiele wolnego czasu, a chcą do swoich codziennych aktywności dodać praktykę medytacji.

Na podstawie: Karma Chakme Rinpoche "Mountain Dharma" vol.2, ustne nauki Tengi Rinpocze i Lamy Rinczena.
opracowanie: Paweł Włodarczyk






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz