Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

środa, 29 lipca 2020

Opis Drzewa Schronienia

Drzewo Schronienia lub Pole Nagromadzenia tyb. tsok szing, to symboliczne wizualne przedstawienie wszystkich aspektów buddyjskiego Schronienia. 

Wszystkie istoty w uwarunkowanym świecie poszukują bezpieczeństwa, lecz znajdują tylko to co przemija. Nic nie daje w życiu pewnego oparcia, trwałego schronienia. Budda nauczał, że jedynie urzeczywistnienie Przebudzenia może być źródłem trwałego szczęścia. Aby je osiągnąć potrzebujemy oprzeć się na źródłach Schronienia, którym moglibyśmy zaufać. W Buddyzmie są to tzw. Trzy Klejnoty: Budda - cel ścieżki, dharma - nauki, sangha - wszyscy ci, którzy pomagają nam na ścieżce. Ten kto chce podążać naprzód ścieżką tantr, potrzebuje otworzyć się na wewnętrzne schronienie, tj. Trzy Korzenie - Lama - źródło inspiracji, Jidam - korzeń urzeczywistnienia, Strażnik - źródło aktywności i ochrony. Wszyscy ci, którzy osiągnęli Przebudzenie otwierali się najpierw przed tym Schronieniem. Aby łatwiej zrozumieć, czym są obiekty Schronienia, przedstawia się je symbolicznie jako elementy Drzewa Schronienia. W tym przypadku wyobrażenie źródeł Schronienia na drzewie symbolizuje najwyższe pragnienie – osiągnięcie stanu Buddy. 
Ponadto Drzewo Schronienia przedstawia wszystkich mistrzów linii przekazu Karma Kagju, mistrzów innych linii, praktykujących, wszystkich tych, którzy znajdują się na ścieżce do Przebudzenia lub już je osiągnęli. 
Drzewo Schronienia Karma Kagju zostało opisane w tekstach IX Karmapy, Łangciuk Dordże. Ten rodzaj kompozycji stał się popularny dopiero po tym, jak I Dziamgon Kongtrul napisał tekst Pochodnia Pewności będący komentarzem do rdzennego tekstu krótkiej wersji nyndro mahamudry ułożonego przez IX Karmapę.  
Drzewo Schronienia przedstawiane jest na różne sposoby(wersje mniej lub bardziej złożone), jednak ich główne elementy i rozmieszczenie są takie same. Pomimo pewnych różnic wizualnych są tym samym. Tworzą one kompletne Drzewo Schronienia przy zachowaniu określonego układu kluczowych form i ich wzajemnych relacji.
Drzewo Schronienia Linii Karma Kagju
Schemat Drzewa Schronienia Linii Karma Kagju

OPIS DRZEWA SCHRONIENIA


Na przestronnej równinie rośnie las Nananematengnapar. Po środku bujnej, zielonej łąki pełnej kwiatów znajduje się promieniujące, świetliste jezioro, którego woda ma osiem wspaniałych właściwości:
1. Jest zimna
2. Słodka
3. Delikatna
4. Przejrzysta
5. Czysta
6. Działa łagodząco na żołądek
7. Oczyszcza gardło
Znajdują się tam niebiańskie ptaki, jezioro zamieszkują nagowie. Po środku jeziora rośnie Drzewo Schronienia, zwane też Drzewem Spełniającym Życzenia,  potężne wibrujące pole energii i światła. Jest tak wielkie, iż wydaje się wypełniać całe niebo. Ma złoty pień, który rozwidla się na pięć srebrnych gałęzi. Środkowa gałąź jest skierowana do góry, a pozostałe cztery skierowane są na zewnątrz w czterech kierunkach. Każda z pięciu potężnych gałęzi dzieli się na wiele mniejszych gałęzi ozdobionych liśćmi, owocami i klejnotami. W miejscu, z którego wyrasta pięć głównych gałęzi(w centrum drzewa) znajduje się lwi tron, ozdobiony klejnotami, na każdym z czterech boków namalowane są śnieżnobiałe lwy z turkusowymi grzywami. Tron pokrywają wspaniałe jedwabie, na których spoczywa tysiąc płatkowy kwiat lotosu, a na nim dysk księżyca. Na nich siedzi nasz rdzenny Lama w formie Buddy Wadżradhary. Ponad Lamą Wadżradhara znajdują się wszyscy mistrzowie linii mahamudry. Jest to tak zwany złoty różaniec linii Kagju. Znajdują się tam m.in. wszystkie wcześniejsze inkarnacje Karmapów, Szamarpów, Situpów, Dzialtsapów, Dziamgonów itd. 

LAMOWIE
1. Wielka Matka tyb. Jum Cienmo w żeńskiej formie Pradźniaparamity.
2. Budda Samantabhadra tyb. Kuntuzangpo pol. Wszechdobry.
3. Wadżrasattwa tyb. Dordże Sempa, pol. Wadżra Istota
4. Wadżradhara tyb. Dordże Czang, pol. Dzierżyciel Wadżry
5. Tilopa
6. Naropa
7. Lodro Rincien
8. Saraha
9. Nagardżuna
10. Siawaripa
11. Maitripa
12. Marpa
13. Milarepa
14. Gampopa
15. Dysum Khjenpa,  I Karmapa
16. Drogyn Recien
17. Pomdrakpa
18. Karma Pakszi, II Karmapa
19. Orgienpa
20. Rangdziung Dordże, III Karmapa
21. Jungtynpa
22. Rolpe Dordże, IV Karmapa
23. Khacie Łangpo, II Szamar Rinpocze
24 a. Deszin Sziekpa, V Karmapa
24 b. Ratnabhadra tyb. Rinczen Zangpo, III Szamar Rinpocze
25. Tongła Dynden, VI Karmapa
26. Dziampal Zangpo
27. Paldzior Dyndrub, I Dzialtsab Rinpocze
28. Ciedrak Gjamtso, VII Karmapa
29. Taszi Paldzior, I Sangdzie Nienpa Rinpocze
30. Mikjo Dordże, VIII Karmapa
31. Kynciok Jenlak, V Szamar Rinpocze
32. Łangciuk Dordże, IX Karmapa
33. Cieki Łangciuk, VI Szamar Rinpocze
34. Ciedzin Dordże, X Karmapa
35. Jeszie Njingpo, VII Szamar Rinpocze
36. Jeszie Dordże, XI Karmapa
37. Cieki Dyndrub, VIII Szamar Rinpocze
38. Dziangciub Dordże, XII Karmapa
39. Cieki Dziungne,  VIII Tai Situ Rinpocze
40.  Dudul Dordże, XIII Karmapa
41. Mipam Ciodrub Gjamtso, X Szamar Rinpocze
42. Pema Ningdzie Łangpo, IX Tai Situ Rinpocze
43. Tegczog Dordże, XIV Karmapa
44. Jonten Gjamtso, I Dziamgon Kongtrul Lodro Thaje
45. Khakjab Dordże, XV Karmapa
46. Pema Łangciuk, X Tai Situ Rinpocze
47. Khjentse Yzer, II Dziamgon Kongtrul Lodro Thaje
48. Rangdziung Rikpe Dordże, XVI Karmapa

JIDAMY
Na wschodniej gałęzi przed linią Lamów(skierowanej w naszą stronę) znajdują się wybrane jidamy linii Karma Kagju: 
49. Khorlo Demczok skt. Czakrasamwara pol. Krąg najwyższej błogości
50. Dordże Phagmo skt. Wadżrawarahi pol. Wadżra locha
51. Sangła Dupa skt. Guhjasamadża pol. Sekretne zgromadzenie
52. Gjalła Gjamtso skt. Dzinasagara pol. Ocean Zwycięzców
53. Dukji Khorlo skt. Kalaczakra pol. Koło czasu
54. Kje Dordże skt. Hewadżra pol. Radosna Wadżra
55. Dordże Dzigdzie skt. Wadżrabhajrawa pol. Przerażająca Wadżra
56. Drylkar skt. Sita Tara pol. Biała Wyzwolicielka
57. Drylma dziang skt. Sjama Tara pol. Zielona Wyzwolicielka
58. Maczik Labdryn

BUDDOWIE
I - nasz rdzenny Lama w formie Dordże Czang skt. Wadżradhara  pol. Dzierżyciel Wadżry 
Na południowej gałęzi, po prawej stronie linii Lamów(patrząc od strony Drzewa Schronienia, czyli po naszej lewej) znajdują się Buddowie m.in: 
II a. Budda Siakjamuni pol. Mędrzec z rodu Siakjów
II b. Opame skt. Amitabha pol. Nieograniczone światło
III c. Sangje Menla skt. Bhajsadżja  pol. Budda Uzdrawiania

DHARMA
Na zachodniej gałęzi, z tyłu, za linią Lamów, znajdują się teksty dharmy. Na obrazku z tyłu Drzewa Schronienia widać fragment skośnego dachu ozdobionego flagą zwycięstwa i ozdobnymi wstęgami. Jest to zbiór różnych tekstów dharmy.

BODHISATTWOWIE(SANGHA)
Na północnej gałęzi, po lewej stronie linii Lamów(patrząc od strony Drzewa Schronienia), znajduje się szlachetna sangha, reprezentowana przez zgromadzenie ośmiu wielkich bodhisattwów oraz dwóch głównych uczniów Buddy Siakjamuni m.in.
III a. Czenrezik skt. Awalokiteśwara pol. Pan spoglądający w dół, wokół niego znajdują się: Wadżrapani, Mańdziuśri itd.
III b.  Siariputra 
III c.  Maudgaljajana

STRAŻNICY
Poniżej Drzewa Schronienia znajdują się główni strażnicy linii Karma Kagju:
59. Mahakala Bernagcien skt. Mahakala Krisznaczola pol. Mahakala w czarnym okryciu
60. Palden Lhamo Randziung dzialmo skt. Śri Swajambhu Radżni Devi                        
      pol. Spontanicznie powstała  Królowa
61. Mahakala Czadrupa skt. Szadbhudża Mahakala pol. Sześcioramienny Mahakala
62. Gynkar  skt. Sita Natha pol. Biały Opiekun 
63. Mahakala Czakszipa skt. Czaturbhudża Mahakala  pol. Czteroramienny Mahakala
64. Dusolma skt. Dhumawati dewi  pol. Bogini okryta dymem
65. Namotse skt. Waiśrawana  pol. Wielka Sława
66. Damcien Dordże Legpa skt. Wadżrasadhu  pol. Związany samaja Doskonała Wadżra
67. Sin gyn pol. Władca rakszasów z girlandą czaszek, z partnerką 
68. Szing Cziong skt. Kszetrapala pol. Strażnik miejsca, z czerwoną partnerką 
      Dzakadza 
69. Kar Nag  pol. Wadżra król czarnego zamku
70. Taszi Tseringma skt. Mangala Dirgajusi  pol. Pani długiego życia Przynosząca 
       pomyślność
71.  Ralcikma  skt. Ekadżati  pol. Jeden kosmyk włosów
Przed centralną formą, tj. Mahakalą Bernagcien znajdują się wewnętrzne prezenty dla strażników. W trzech naczyniach kapala znajdują się: amrita(po naszej lewej stronie), w centrum - torma skt. bali, po prawej stronie - rakta. 

LAMOWIE INNYCH LINII PRZEKAZU
Powyżej Drzewa Schronienia znajdują się niczym obłoki urzeczywistnieni mistrzowie Indii i Tybetu. 
A. Guru Padmasambhawa 
B. Khenpo Bodhisattwa
C. Król Trisong Detsen
D. Padampa Sangje
E. Kunga Njingpo
F. Longcien Rabdziang
G. Tsongkhapa
H. Dolpopa
 I. Atisia 
J. Khjobpa Dzigten Sungon
K. Lingdzie Repa
L. Phagmo Drupa 
M. Dziamjang Khjentse
N. Saltong Czogjam
O. Trungpa Rinpocze
P. Khjungpo Naldzior
Po lewej i prawej stronie głównego konaru Drzewa Schronienia znajduje się osiem bogiń ofiar. Każda z nich trzyma jeden(z ośmiu) rodzaj ofiary.
Jezioro, z którego wyrasta Drzewa Schronienia, otoczone jest łąką wypełnioną mnóstwem zwierząt, ptaków, mnichów i świeckich praktykujących, którzy składają pokłony oraz liczne ofiary doskonałemu zgromadzeniu Drzewa Schronienia.  
Na chmurach znajduje się osiem symboli pomyślności(po lewej) i osiem pomyślnych substancji(po prawej).

Kiedy wyobrażamy sobie Drzewo Schronienia otwieramy się na Trzy Klejnoty i Trzy Korzenie oraz całą linię przekazu sięgającą aż do Buddy Wadżradhary w tej dowolnej postaci, w której mógł się przejawić dla udzielenia nauk. Czy to będzie Wadżradhara, czy Samantabhadra, którakolwiek postać – nie ma to znaczenia. Otwieramy się wtedy na całą linię mistrzów dochodzącą aż do naszego rdzennego Lamy, od którego otrzymaliśmy nauki, objaśnienia do medytacji, inicjacje itd. Daje to nam bardzo silne poczucie szacunku dla linii, że to jest coś autentycznego, co sięga bardzo daleko wstecz, co zostało sprawdzone przez czas i dostarcza nam ogromnej inspiracji – nie tylko ze strony naszego obecnego Lamy, lecz również od całej linii mistrzów. Im więcej wiemy o każdej z tych postaci składających się na Drzewo Schronienia, tym więcej inspiracji odczuwamy z jej strony, a nie jest to jedynie wyobrażanie sobie jakiś nieznanych egzotycznych postaci. Zatem samo tylko wyobrażanie sobie nieznanych postaci, recytowanie ich imion, bez jakiejkolwiek wiedzy o tych postaciach, nie będzie skuteczne i w gruncie rzeczy zazwyczaj szybko staje się bardzo nudne. Chcemy wtedy pospiesznie przechodzić przez tę część praktyki, bo to są tylko dla nas nic nieznaczące imiona. Jeśli więc chcielibyśmy, aby ta forma praktyki była skuteczna, to musimy dowiedzieć się czegoś przynajmniej o głównych postaciach przedstawionych na Drzewie Schronienia. Tutaj otwieramy się na błogosławieństwo Trzech Klejnotów i Trzech Korzeni, rdzennego Lamy i Lamów związanych z tradycją Karma Kagju. 

opracowanie: Paweł Włodarczyk
źródło: 
Centre d'Etudes Tibetaines - Karma Mingyur Ling - France
Dziamgon Kongtrul Rinpocze „Pochodnia pewności”
Kalu Rinpocze „Podstawy buddyzmu tybetańskiego”








3 komentarze:

  1. Czy dobrze rozumiem, że na jednej z gałęzi (ta która pnie się do góry) nic się nie znajduje?

    OdpowiedzUsuń
  2. Na jej tle znajdują się lamowie linii przekazu Kagju

    OdpowiedzUsuń