Na przestronnej równinie rośnie las Nananematengnapar. Po środku bujnej,
zielonej łąki pełnej kwiatów znajduje się promieniujące, świetliste jezioro,
którego woda ma osiem wspaniałych właściwości:
1. Jest zimna
2. Słodka
3. Delikatna
4. Przejrzysta
5. Czysta
6. Działa łagodząco na żołądek
7. Oczyszcza gardło
Znajdują się tam niebiańskie ptaki, jezioro zamieszkują nagowie. Po środku jeziora rośnie Drzewo Schronienia, zwane też
Drzewem Spełniającym Życzenia, potężne wibrujące pole energii i
światła. Jest tak wielkie, iż wydaje się wypełniać całe niebo. Ma złoty pień,
który rozwidla się na pięć srebrnych gałęzi. Środkowa gałąź jest skierowana
do góry, a pozostałe cztery skierowane są na zewnątrz w czterech kierunkach.
Każda z pięciu potężnych gałęzi dzieli się na wiele mniejszych gałęzi
ozdobionych liśćmi, owocami i klejnotami. W miejscu, z którego wyrasta pięć
głównych gałęzi(w centrum drzewa) znajduje się lwi tron, ozdobiony
klejnotami, na każdym z czterech boków namalowane są śnieżnobiałe lwy z turkusowymi
grzywami. Tron pokrywają wspaniałe jedwabie, na których spoczywa tysiąc płatkowy kwiat lotosu, a na nim dysk księżyca. Na nich siedzi nasz rdzenny
Lama w formie Buddy Wadżradhary. Ponad Lamą Wadżradhara znajdują się
wszyscy mistrzowie linii mahamudry. Jest to tak zwany złoty różaniec linii
Kagju. Znajdują się tam m.in. wszystkie wcześniejsze inkarnacje Karmapów,
Szamarpów, Situpów, Dzialtsapów, Dziamgonów itd.
LAMOWIE
1. Wielka
Matka tyb. Jum Cienmo w żeńskiej formie Pradźniaparamity.
2. Budda
Samantabhadra tyb. Kuntuzangpo pol. Wszechdobry.
3.
Wadżrasattwa tyb. Dordże Sempa, pol. Wadżra Istota
4.
Wadżradhara tyb. Dordże Czang, pol. Dzierżyciel Wadżry
5. Tilopa
6. Naropa
7. Lodro
Rincien
8. Saraha
9.
Nagardżuna
10.
Siawaripa
11.
Maitripa
12. Marpa
13.
Milarepa
14.
Gampopa
15. Dysum
Khjenpa, I Karmapa
16. Drogyn
Recien
17.
Pomdrakpa
18. Karma
Pakszi, II Karmapa
19.
Orgienpa
20.
Rangdziung Dordże, III Karmapa
21.
Jungtynpa
22. Rolpe
Dordże, IV Karmapa
23. Khacie
Łangpo, II Szamar Rinpocze
24 a.
Deszin Sziekpa, V Karmapa
24 b.
Ratnabhadra tyb. Rinczen Zangpo, III Szamar Rinpocze
25. Tongła
Dynden, VI Karmapa
26.
Dziampal Zangpo
27.
Paldzior Dyndrub, I Dzialtsab Rinpocze
28.
Ciedrak Gjamtso, VII Karmapa
29. Taszi
Paldzior, I Sangdzie Nienpa Rinpocze
30. Mikjo
Dordże, VIII Karmapa
31.
Kynciok Jenlak, V Szamar Rinpocze
32.
Łangciuk Dordże, IX Karmapa
33. Cieki
Łangciuk, VI Szamar Rinpocze
34.
Ciedzin Dordże, X Karmapa
35. Jeszie
Njingpo, VII Szamar Rinpocze
36. Jeszie
Dordże, XI Karmapa
37. Cieki
Dyndrub, VIII Szamar Rinpocze
38.
Dziangciub Dordże, XII Karmapa
39. Cieki
Dziungne, VIII Tai Situ Rinpocze
40.
Dudul Dordże, XIII Karmapa
41. Mipam
Ciodrub Gjamtso, X Szamar Rinpocze
42. Pema
Ningdzie Łangpo, IX Tai Situ Rinpocze
43.
Tegczog Dordże, XIV Karmapa
44. Jonten
Gjamtso, I Dziamgon Kongtrul Lodro Thaje
45.
Khakjab Dordże, XV Karmapa
46. Pema
Łangciuk, X Tai Situ Rinpocze
47.
Khjentse Yzer, II Dziamgon Kongtrul Lodro Thaje
48.
Rangdziung Rikpe Dordże, XVI Karmapa
JIDAMY
Na wschodniej gałęzi przed linią Lamów(skierowanej w naszą stronę)
znajdują się wybrane jidamy linii Karma Kagju:
49. Khorlo
Demczok skt. Czakrasamwara pol. Krąg najwyższej błogości
50. Dordże
Phagmo skt. Wadżrawarahi pol. Wadżra locha
51. Sangła
Dupa skt. Guhjasamadża pol. Sekretne zgromadzenie
52. Gjalła
Gjamtso skt. Dzinasagara pol. Ocean Zwycięzców
53. Dukji
Khorlo skt. Kalaczakra pol. Koło czasu
54. Kje
Dordże skt. Hewadżra pol. Radosna Wadżra
55. Dordże
Dzigdzie skt. Wadżrabhajrawa pol. Przerażająca Wadżra
56. Drylkar
skt. Sita Tara pol. Biała Wyzwolicielka
57. Drylma
dziang skt. Sjama Tara pol. Zielona Wyzwolicielka
58. Maczik
Labdryn
BUDDOWIE
I - nasz
rdzenny Lama w formie Dordże Czang skt. Wadżradhara pol. Dzierżyciel
Wadżry
Na południowej gałęzi, po prawej stronie linii Lamów(patrząc od strony
Drzewa Schronienia, czyli po naszej lewej) znajdują się Buddowie m.in:
II a.
Budda Siakjamuni pol. Mędrzec z rodu Siakjów
II b.
Opame skt. Amitabha pol. Nieograniczone światło
III c. Sangje
Menla skt. Bhajsadżja pol. Budda Uzdrawiania
DHARMA
Na zachodniej gałęzi, z tyłu, za linią Lamów, znajdują się teksty dharmy.
Na obrazku z tyłu Drzewa Schronienia widać fragment skośnego dachu
ozdobionego flagą zwycięstwa i ozdobnymi wstęgami. Jest to zbiór różnych
tekstów dharmy.
BODHISATTWOWIE(SANGHA)
Na północnej gałęzi, po lewej stronie linii Lamów(patrząc od strony
Drzewa Schronienia), znajduje się szlachetna sangha, reprezentowana przez
zgromadzenie ośmiu wielkich bodhisattwów oraz dwóch głównych uczniów Buddy
Siakjamuni m.in.
III a.
Czenrezik skt. Awalokiteśwara pol. Pan spoglądający w dół, wokół niego
znajdują się: Wadżrapani, Mańdziuśri itd.
III
b. Siariputra
III
c. Maudgaljajana
STRAŻNICY
Poniżej Drzewa Schronienia znajdują się główni strażnicy linii Karma
Kagju:
59.
Mahakala Bernagcien skt. Mahakala Krisznaczola pol. Mahakala w czarnym
okryciu
60. Palden
Lhamo Randziung dzialmo skt. Śri Swajambhu
Radżni Devi
pol. Spontanicznie powstała Królowa
61.
Mahakala Czadrupa skt. Szadbhudża Mahakala pol. Sześcioramienny Mahakala
62.
Gynkar skt. Sita Natha pol. Biały Opiekun
63.
Mahakala Czakszipa skt. Czaturbhudża Mahakala pol. Czteroramienny
Mahakala
64.
Dusolma skt. Dhumawati dewi pol. Bogini okryta dymem
65.
Namotse skt. Waiśrawana pol. Wielka Sława
66.
Damcien Dordże Legpa skt. Wadżrasadhu pol. Związany samaja Doskonała
Wadżra
67. Sin
gyn pol. Władca rakszasów z girlandą czaszek, z partnerką
68. Szing
Cziong skt. Kszetrapala pol. Strażnik miejsca, z czerwoną partnerką
Dzakadza
69. Kar
Nag pol. Wadżra król czarnego zamku
70. Taszi Tseringma skt. Mangala Dirgajusi pol. Pani długiego życia Przynosząca
pomyślność
71.
Ralcikma skt. Ekadżati pol. Jeden kosmyk włosów
Przed centralną formą, tj. Mahakalą Bernagcien znajdują się wewnętrzne
prezenty dla strażników. W trzech naczyniach kapala znajdują się: amrita(po
naszej lewej stronie), w centrum - torma skt. bali, po prawej stronie -
rakta.
LAMOWIE
INNYCH LINII PRZEKAZU
Powyżej Drzewa Schronienia znajdują się niczym obłoki urzeczywistnieni
mistrzowie Indii i Tybetu.
A. Guru
Padmasambhawa
B. Khenpo
Bodhisattwa
C. Król Trisong Detsen
D. Padampa Sangje
E. Kunga Njingpo
F. Longcien Rabdziang
G. Tsongkhapa
H. Dolpopa
I. Atisia
J. Khjobpa Dzigten Sungon
K.
Lingdzie Repa
L. Phagmo
Drupa
M. Dziamjang Khjentse
N. Saltong Czogjam
O. Trungpa Rinpocze
P. Khjungpo Naldzior
Po lewej i prawej stronie głównego konaru Drzewa Schronienia znajduje się
osiem bogiń ofiar. Każda z nich trzyma jeden(z ośmiu) rodzaj ofiary.
Jezioro, z którego wyrasta Drzewa Schronienia, otoczone jest łąką
wypełnioną mnóstwem zwierząt, ptaków, mnichów i świeckich praktykujących,
którzy składają pokłony oraz liczne ofiary doskonałemu zgromadzeniu Drzewa
Schronienia.
Na chmurach
znajduje się osiem symboli pomyślności(po lewej) i osiem pomyślnych
substancji(po prawej).
Kiedy
wyobrażamy sobie Drzewo Schronienia otwieramy się na Trzy Klejnoty i Trzy
Korzenie oraz całą linię przekazu sięgającą aż do Buddy Wadżradhary w tej
dowolnej postaci, w której mógł się przejawić dla udzielenia nauk. Czy to
będzie Wadżradhara, czy Samantabhadra, którakolwiek postać – nie ma to
znaczenia. Otwieramy się wtedy na całą linię mistrzów dochodzącą aż do
naszego rdzennego Lamy, od którego otrzymaliśmy nauki, objaśnienia do
medytacji, inicjacje itd. Daje to nam bardzo silne poczucie szacunku dla
linii, że to jest coś autentycznego, co sięga bardzo daleko wstecz, co
zostało sprawdzone przez czas i dostarcza nam ogromnej inspiracji – nie tylko
ze strony naszego obecnego Lamy, lecz również od całej linii mistrzów. Im
więcej wiemy o każdej z tych postaci składających się na Drzewo Schronienia,
tym więcej inspiracji odczuwamy z jej strony, a nie jest to jedynie
wyobrażanie sobie jakiś nieznanych egzotycznych postaci. Zatem samo
tylko wyobrażanie sobie nieznanych postaci, recytowanie ich imion, bez jakiejkolwiek
wiedzy o tych postaciach, nie będzie skuteczne i w gruncie rzeczy zazwyczaj
szybko staje się bardzo nudne. Chcemy wtedy pospiesznie przechodzić przez tę
część praktyki, bo to są tylko dla nas nic nieznaczące imiona. Jeśli więc
chcielibyśmy, aby ta forma praktyki była skuteczna, to musimy dowiedzieć się
czegoś przynajmniej o głównych postaciach przedstawionych na Drzewie
Schronienia. Tutaj otwieramy się na błogosławieństwo Trzech Klejnotów i
Trzech Korzeni, rdzennego Lamy i Lamów związanych z tradycją Karma
Kagju.
opracowanie:
Paweł Włodarczyk
źródło:
Centre
d'Etudes Tibetaines - Karma Mingyur Ling - France
Dziamgon
Kongtrul Rinpocze „Pochodnia pewności”
Kalu
Rinpocze „Podstawy buddyzmu tybetańskiego”
|
Czy dobrze rozumiem, że na jednej z gałęzi (ta która pnie się do góry) nic się nie znajduje?
OdpowiedzUsuńNa jej tle znajdują się lamowie linii przekazu Kagju
OdpowiedzUsuńDziękuję
Usuń