Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

sobota, 8 października 2016

Dakini Niguma


Dakini Niguma
Niguma jest uważana za jedną z najważniejszych i najbardziej wpływowych joginek i nauczycieli wadżrajany  z X. lub XI. wieku w Indiach. Jej prawdziwe nazwisko to Śridźniana.  Była nazywana Jogini Wimalaśri lub Wadżradhara Niguma lub Dźniana Dakini Nosząca Ozdoby z Kości, lub Siostra Naropy. Była również nazywane Nigupta.  Taranatha tłumaczy je w następujący sposób: „…mówi się, że oznacza to „naprawdę sekretne” lub „dobrze ukryte”.  W rzeczywistości, jest to kod języka dakiń ponadczasowej świadomości.
Niguma urodziła się w Kaszmirze, w regionie zwanym Ziemią Wielkiej Magii. W czasach poprzedniego Buddhy ziemia ta zalana była wodą i należała do króla Nagów. Arhat, który był uczniem owego Buddhy, zapragnął postawić tam świątynię, więc poszedł prosić króla Nagów o stały kawałek ziemi. Król zgodził się na jeden kawałek ziemi, ale tylko taki duży, jaki arhat będzie mógł pokryć swoim ciałem gdy będzie siedział w medytacji. Arhat z wdzięcznością przyjął to, co zostało mu ofiarowane i kiedy nadszedł czas objęcia ziemi w posiadanie dokonał cudu i jego ciało pokryło całą ziemię. Król Nagów dotrzymał słowa i całą ziemię ofiarował arhatowi, którego imię brzmiało Njimaj Gung.  Za pomocą swych cudownych mocy arhat sprawił, że cała woda znikła i wkrótce została wybudowana tam wspaniała świątynia i klasztor. Ludzie z sąsiednich regionów przyglądali się nowemu krajobrazowi z podziwem, a najbardziej nowej świątyni. Zaczęli się zastanawiać, w jaki sposób mogliby się tam osiedlić. W końcu postanowili zaprosić potężnego maga, aby ten stworzył miasto wokół świątyni. Mag spełnił ich prośbę i zanim zdążył rozpuścić magiczny twór, zniszczyli go. W ten sposób miasto pozostało i wkrótce nabrało reputacji ziemi wspaniałości wielkiej magii. Ziemia ta stała się później miejscem narodzin wielu Mahasidhów, między innymi Naropy. Tutaj także narodził się wielki żeński bodhisattwa Niguma, która przez pomyślny zbieg okoliczności urodziła się jako starsza siostra Naropy w bogatej bramińskiej rodzinie w mieście Peme. Jej ojciec nazywał się Siantiwarman, matka nazywała się Śrimati. Niguma w poprzednich żywotach osiągnęła Przebudzenie i podążała ścieżką bodhisattwów, teraz odradzając się jako kobieta, która przynosi korzyść innym i uwalnia ich z niewiedzy. W czasie, gdy żyła jako Niguma, jej doświadczenie i głębokie zrozumienie nauk z poprzednich żywotów zostało poszerzone. Doświadczenia głębokiego stanu ostatecznego przebudzenia umysłu. Niguma otrzymała bezpośrednio od Dordże Czanga (Wadżradhary) wszystkie poziomy nauk sutry, tantry i abhidharmy. 
Wadżradhara "Dzierżyciel Wadżry"
Rezultatem tego było osiągnięcie dziesiątego stopnia bodhisattwy (stanu Buddhy) i Trzech Ciał Doskonałego Przebudzenia (Dharmakaji, Sambhogakaji i Nirmanakaji). Do dziś kontynuuje manifestowanie się w subtelnej i materialnej formie, by pomagać istotom poza ograniczeniami czasu i przestrzeni.          
Jej głównym uczniem był tybetański jogin Khjungpo Naldzior(założyciel tradycji Szangpa Kagyu), który podróżował do Indii, aby otrzymać od niej pełen przekaz. Niguma obiecała mu, że zarówno jemu jak i jego następcom oraz zwolennikom w przyszłości, dopisywać będzie szczęście, spotykać będą przebudzone istoty i osiągną Doskonałą Wolność.
Khjungpo Naldzior
Khjungpo Naldzior spotyka Nigumę

Kiedy jogin Khjungpo Naldzior udał się do Indii, postawił sobie za cel spotkanie mistrza, który posiadał bezpośrednią wizję Dharmakaji Wadżradhary (tyb. Dordże Czang). Wędrował wszędzie, nieustannie wyrażając zyczenia o powodzenie swej misji. Podczas tych wędrówek spotkał licznych guru, którzy powiedzieli mu, że znajdzie to, czego szuka w osobie Dakini Mądrości Nigumy, która przebywa w lesie drzew sandałowych. Ona rzeczywiście osiągnęła wizję dharmakaji - zapewniali - być może uda ci się ją spotkać.  Po przezwyciężeniu wielu trudności, Khjungpo Naldzior w końcu odkrył las drzew sandałowych. Gdy przechodził przez niego, Niguma pojawiła się przed nim w przestrzeni. Miała ciemną skórę, nosiła wiele ozdób i tańczyła na niebie, trzymając w ręku damaru i niewielką kapalę. Jej wygląd budził grozę. Khjungpo Naldzior zrobił pokłon i poprosił o inicjację i wyjaśnienia. Jako ofiarę przyniósł jej złoto. Dakini wzięła złoto, ale natychmiast wyrzuciła je do lasu. Khjungpo Naldzior zawahał się. Czy to naprawdę była Niguma? A może była to żywiąca się mięsem dakini? Uważał, że znalazł się w niebezpieczeństwie. Wówczas w przestrzeni pojawiła się góra otoczona przez czeredę dakiń. Ze szczytu, w czterech kierunkach spływały rzeki o złotych falach. „Cóż to za góra?” zaczął się zastanawiać. Czy ona naprawdę stoi gdzieś w Indiach, czy może tylko mi się tak wydaje?" Jeżeli posiada się czysty pogląd, wszystko staje się złotem - odparła Dakini. Bez czystego poglądu nigdzie nie ma złota. Po czym otwarła rękę i zwróciła mu całe złoto, które wcześniej wyrzuciła. Khjungpo Naldzior zrozumiał, że naprawdę ma do czynienia z Nigumą i ponownie się kłaniając, poprosił o inicjację. Po wyemanowaniu z siebie Czakrasamwary i jego mandali, Niguma przekazała mu pełen cykl inicjacji, a w szczególności Sześć Dharm Nigumy, a także wyjaśnienia na temat mahamudry znane pod nazwą Relikwiarz Mahamudry. Otrzymał go najpierw na jawie, a następnie we śnie.

Spuścizna nauk i praktyk duchowych dakini Nigumy jest nadal dostępna w tradycji Szangpa Kagju, która jest jedną z dwóch pierwotnych linii kagju przeniesionych z Indii do Tybetu. Cykl nauk i praktyk dakini Nigumy zawiera m.in. pieśni i modlitwy (w tym modlitwy aspiracji), zwięzłą, zawierającą słowa – klucze dakiń, praktykę nyndro tzw. Nyndro Nigumy, Sześć Dharm Nigumy(odpowiednik Sześciu Dharm Naropy), praktykę mahamudry, czy np. unikalne cykle praktyk sadhany Czakrasamwary i Hewadżry.
Fragment nauk dakini Nigumy:
Nie czyń czegokolwiek z umysłem, spoczywaj w prawdziwym, naturalnym stanie.
To własny umysł, niewzruszony, jest rzeczywistością.
Medytowanie w ten sposób, bez wahania, jest kluczem,
Dzięki niemu doświadczysz wielkiej rzeczywistości poza skrajnościami.
W przejrzystym oceanie bańki powietrza pojawiają się i pękają.
Tak samo myśli nie są różne od najwyższej rzeczywistości.
Nie kwestionuj więc niczego, pozostań rozluźniony.
Cokolwiek by się nie pojawiało, cokolwiek się wydarza, nie chwytaj się tego,
Puść to wolno, w tej samej chwili.
Zjawiska, dźwięki i przedmioty są własnym umysłem, nic nie istnieje poza nim.
Umysł wykracza poza narodziny i śmierć.
Jego natura, czysta przytomność, wykorzystuje co prawda przedmioty pięciu zmysłów,
Nie odbiega jednak nigdy od tego, co rzeczywiste.
W stanie kosmicznej równowagi nie ma ani odrzucania, ani dążenia,
Ani medytacji, ani po – medytacji".


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz