Symbolizm, ukryty w tantrycznej sztuce
sakralnej, ma za zadanie przedstawiać cenne mądrości duchowe, które są
niezastąpione. Doświadczenie jest cenniejsze niż jakiekolwiek pieniądze, czy
stanowisko - jak mówi Dalajlama XIV (Tenzin Gjatso): „Wewnętrzne klejnoty
przynoszą korzyść w tym życiu i w następnym.' [...] Te wewnętrzne klejnoty są
jakościami symbolizowanymi w naszych malowidłach, posągach, przyborach
rytualnych itp.” „Jakości takie jak wewnętrzna siła, miłość, współczucie,
mądrość i stabilna umysłowość uważamy za najwartościowsze skarby, jakie istota
ludzka może zebrać w okresie swojego życia. To jest prawdziwe bogactwo,
przynoszące nam i innym krótko - i długoterminowe korzyści."
Wadżra (tyb. dordzie) i dzwonek (skt.
wadżra ghanta, tyb. dordzie drilbu) są dwoma głównymi przedmiotami rytualnymi,
które wspierają praktykę buddyjskiej tantrycznej medytacji. Rytualny dzwonek reprezentuje
m.in. ciało i mowę, żeńską zasadę, pierwotną mądrość, pustość, aspekt mądrości.
Wadżra reprezentuje m.in. umysł, męską zasadę, współczucie, aspekt metody.
Kiedy
występują razem, wadżra znajduje się w prawej dłoni, a dzwonek w lewej i
reprezentują wtedy niepodzielną jedność metody i mądrości, pustości i współczucia,
pustości i błogości. Istnieją różne sposoby trzymania wadżry oraz grania rytualnym
dzwonkiem.
rytualny dzwonek |
W starożytnych Indiach
wierzono, że dźwięk dzwonka ma oczyszczającą moc. Jego dźwięk ma oddalać
wszelkie szkodliwe wpływy. W trakcie buddyjskiej tantrycznej medytacji jego
dźwięk ma powodować zanik myślenia egocentrycznego i wywołać właściwe stany
umysłu (przebudza jasność umysłu) osoby praktykującej. Dźwięk dzwonka wspiera pewne fazy medytacji. Wykorzystywany jest do „przywoływania”
aspektów pierwotnej mądrości skt. dźnianasattwa tyb. jeszie sempa, oddalania szkodliwych
wpływów, jako dźwięk ofiarny itd. Z tego powodu z dzwonka powinno się wydobywać
dźwięki zharmonizowane, od wysokich do niskich.
Symbolika dzwonka.
Rytualny zestaw składający się z
wadżry i dzwonka w swej esencji symbolizuje ciało, mowę i umysł. Dzwonek reprezentuje
ciało i mowę. Mowę, bo wydaje dźwięk. Dzwonek jest też symbolem ciała, ponieważ
jego kształt, rząd pionowych wadżr w jego dolnej części i zwisające girlandy przypominają
o skt. raksza czakrze tyb. sungkhor, czyli ochronnym kręgu, który zawsze otacza
mandalę jidama(w wielu medytacjach wyobraża się ochronny krąg), a więc jest
związany z wyobrażaniem ciała jidama i jego mandali.
- Podstawą dzwonka jest zwężająca się część – to właśnie z niej wyłania się, jako dźwięk, „brzmienie pustości”. Dlatego dzwonek jest opisywany jako „rozprzestrzeniający dźwięk pustości”, który wyłania się z pustości formy(dzwonka), promieniuje we wszystkich kierunkach i „rozpuszcza się” w pustość. Jego usta, czyli otwór symbolizują pustość, a tzw. „języczek” dzwonka symbolizuje formę.
- Wewnątrz dzwonka widnieje rysunek składający się z dwóch skrzyżowanych trójkątów, które symbolizują skt. dharmodaja tyb. ciedziung, czyli „źródło zjawisk”.
dharmodaja - "źródło zjawisk" |
- Krawędź dzwonka reprezentuje dysk przestrzeni, a nad nim widnieje pierścień wadżr umieszczony pomiędzy łańcuchami pereł, który symbolizuje ochronny krąg z wadżr otoczony pięciobarwnymi płomieniami. Pierścień ułożony z wadżr może składać się z 12, 16, 24 lub 32 tych symboli i tworzy tzw. wadżra-płot, ochronnego kręgu.
- Ponad dolnymi motywami znajduje się ozdobna przestrzeń, która symbolizuje w mandali dysk ziemi.
- Ponad nim widnieje osiem „głów makara” – symbolizujących osiem głów skrzyżowanej wadżry, na której spoczywa pałac mandali – symbolizują one również osiem cmentarzy.
- Powyżej głów umieszcza się osiem symboli ośmiu bodhisattwów. Te osiem symboli może także występować w formie ośmiu wadżr, kół lub kwiatów lotosu.
- Jeszcze wyżej znajdują się kolejne dwa rzędy pereł, zamykające w sobie 8 lub 16 poziomo ułożonych wadżr, które reprezentują wewnętrzne ściany i wewnętrzny ochronny krąg(w niektórych medytacjach mamy do czynienia z różnymi rodzajami ochronnego kręgu) mandali i symbolizują 8 lub 16 poziomów pustości.
- Na samej górze dzwonka znajduje się
ośmiopłatkowy lotos(symbol ośmiu bodhisattwów i ich żeńskich partnerek jako
ośmiu bogiń), na którym widnieją sylaby ośmiu żeńskich bodhisattwów. Układ płatków, widniejących na nich sylab oraz
układ bogiń ma określone znaczenie. Obracają się one kolejno, zaczynając od
wschodniego płatka, zgodnie z ruchem wskazówek zegara:
rytualny dzwonek - widok z góry
- Wschód – bodhisattwa Kszitigarbha i jego partnerka Lasja, bogini ofiarująca piękno; sylaba TAM.
- Południowy wschód – bodhisattwa Majtreja i jego partnerka Puszpa, bogini ofiarująca kwiaty; sylaba MAM.
- Południe – bodhisattwa Akasiagarbha i jego partnerka Mala, bogini ofiarująca girlandy; sylaba LAM.
- Południowy zachód – bodhisattwa Samantabhadra i jego partnerka Dhupa, bogini ofiarująca kadzidło; sylaba PAM.
- Zachód – bodhisattwa Awalokiteśwara i jego partnerka Gita, bogini ofiarująca pieśń; sylaba MAM.
- Północny zachód – bodhisattwa Mandziughosza i jego partnerka Aloka, bogini ofiarująca światło; sylaba CUM.
- Północ – bodhisattwa Wadżrapani i jego partnerka Nritja, bogini ofiarująca taniec; sylaba PAM.
- Północny wschód – bodhisattwa Sarwa-nirwana-viśkambhim i jego partnerka Gandha, bogini ofiarująca perfumy; sylaba BHRUM.
- Najpopularniejszy układ symboli bodhisattwy umieszczonych pomiędzy głowami (skt. kirtimukha) odpowiada ośmiu sylabom. I tak: na wschodzie znajduje się koło (Tam), na południowym wschodzie kwiat utpala (Mam), na południu klejnot (Lam), na południowym zachodzie koło (Pam), na zachodzie kwiat lotosu (Mam), na północnym zachodzie wadżra (Cum), na północy miecz (Pam), a na północnym wschodzie kwiat lotosu (Bhrum).
- Podstawę uchwytu dzwonka stanowią zazwyczaj trzy obręcze pereł - symboli sześciu paramit:
- Paramity szczodrości
- Paramity etyki
- Paramity cierpliwości
- Paramity pilności
- Paramity medytacji
- Paramity zrozumienia
- Powyżej jest kwadrat - symbol ziemi, okrągła podstawa wazy z amritą lub waza długiego życia z czterema łańcuchami w kształcie liści. Waza symbolizuje „nektar spełnienia” i reprezentuje wypełnione nektarem ciało żeńskiego aspektu Pradźniaparamity, której twarz znajduje się wyżej.
- W centrum uchwytu dzwonka znajduje się twarz żeńskiego aspektu buddhy Pradźniaparamity, która ucieleśnia najwyższe zrozumienie. Ktokolwiek został buddhą został nim dzięki zrozumieniu pierwotnej mądrości(skt. dźniana tyb. jeszie), z której rodzi się stan buddhy. Dlatego Pradźniaparamitę nazywa się „matką” wszystkich buddhów.
Pradźnia(tyb.
szierab) - zrozumienie.
Pra - wyższa,
wychodzące poza.
dźnia - wiedzieć
rozumieć,
Paramita - które
wykracza poza.
Para - wykraczający
poza (samsarę)
mita -
wykraczający (na drugi brzeg).
Jedna twarz Pradźniaparamity - symbolizuje Doskonałość Najwyższego
zrozumienia
Włosy związane w kok, swobodnie
opadające na plecy – symbolizują wiązanie wszystkich zjawisk w niedualną
rzeczywistość
Tiara z pięciu klejnotów - symbolizuje
pięć aspektów pierwotnej mądrości. Pierwotna mądrość tyb. jeszie skt. dźniana
jest jedna. Ale po to, by wyeliminować wątpliwości na temat tego, czym jest
pierwotna mądrość, opisuje się pięć aspektów, w których ona może się
przejawiać:
- mądrość podobna zwierciadłu
- mądrość równości
- mądrość rozróżniająca
- mądrość spełniająca potrzeby
- mądrość dharmadhatu
- Półwadżra stanowiąca uchwyt dzwonka symbolizuje niezniszczalność. Półwadżra składa się z pięciu szprych(czasem z dziewięciu), po jednej w każdym z czterech kierunków i jedna centralna biegnąca w górę od centrum. Jest to symbol pięciu aspektów pierwotnej mądrości skt. dźniana tyb. jeszie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz