Wiele rodzajów rytualnych przedmiotów zawiera
element w formie ciusina skt. makara np. zakrzywiony nóż tyb. drigug, wadżra, phurba itd. Ciusin
jest to mitologiczne zwierze o niezwykłej mocy. Ktokolwiek dostanie się w jego
paszczę nieodwracalnie musi zginąć.
ozdobiony wizerunkiem ciusina zakrzywiony nóż tyb. drigug skt. kartrika |
ramiona wadżry wychodzą z ust ciusina |
Ciusin skt. makara symbolizuje wielką moc, jaką te
przedmioty potencjalnie posiadają. W praktyce oznacza to, że jeśli jogin,
dysponujący siłą jednoupunktowionej koncentracji skt. samadhi, zastosuje taki
przedmiot wobec jakiegokolwiek obiektu, to efekt takiego działania nie może
się równać z żadnym innym. Jest nieodwracalny i nie do pokonania. To, że np. Mahakala ma przedmioty z symbolem ciusina oznacza jego wielką moc,
moc działania, moc spełniania swoich aktywności.
Przykładem tego, co to oznacza
móc wydobyć taką moc, jest historia żyjącego w XIX w. Mipama Rinpocze, który
był emanacją Mandziuśri. Kiedy Mipam Rinpocze był początkującym praktykującym
udał się na odosobnienie medytacyjne we wschodnim Tybecie. Wybrał, jako swojego
jidama, groźną formę Mandziuśri zwaną Jamantaka. Trzynaście lat praktykował w odosobnieniu. Powtórzył wielką ilość niezwykle długich mantr. W czasie odosobnienia
Jamantaki nie wolno obcinać włosów i paznokci. Dlatego po ukończeniu tego
odosobnienie miał bardzo długie włosy. Kiedy je ściął uważano je za wyjątkowo
potężną relikwię. Wierzono, że jeśli ktoś np. owinie wokół szyi taki włos,
wówczas żaden rodzaj demona, czy czarnej magii nie był w stanie go tknąć. Po
ukończeniu odosobnienia Jamantaki Mipam Rinpocze udał się na spotkanie z
najbardziej znanym, największym lamą tamtych czasów Dziamjangiem Cientse Łangpo
Rinpocze.
Dziamjang Cientse Łangpo zapytał go:
Dziamjang Cientse Łangpo zapytał go:
Słyszałem, że
osiągnąłeś jakieś znaki powodzenia w praktyce, że osiągnąłeś jakieś
urzeczywistnienie. Czy to
prawda, że masz oznaki powodzenia?
Mipam Rinpocze odpowiedział:
Tak.
Czy
w takim razie mógłbyś zademonstrować jedną z czterech rodzajów aktywności?
Mógłbym, odpowiedział
Mipam Rinpocze.
W takim razie zademonstruj gniewną aktywność.
Mipam Rinpocze wyjął z zapasa swoją phurbę skierował ją w
stronę pobliskiej pagórka. Po chwili pagórek wybuchł. Na to
Cientse Łangpo odpowiedział: Już nie
trzeba. Wiem, że osiągnąłeś urzeczywistnienie.
Tego typu historia jest przykładem jak wielka moc może być ukryta w takich rytualnych przedmiotach, jeśli potrafi się to odpowiednio zastosować.
Tego typu historia jest przykładem jak wielka moc może być ukryta w takich rytualnych przedmiotach, jeśli potrafi się to odpowiednio zastosować.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz