Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

niedziela, 2 października 2016

Symbolika Ciusina skt. makara

Wiele rodzajów rytualnych przedmiotów zawiera element w formie ciusina skt. makara np. zakrzywiony nóż tyb. drigug, wadżra, phurba itd. Ciusin jest to mitologiczne zwierze o niezwykłej mocy. Ktokolwiek dostanie się w jego paszczę nieodwracalnie musi zginąć.
ozdobiony wizerunkiem ciusina zakrzywiony nóż tyb. drigug skt. kartrika

 ramiona wadżry wychodzą z ust ciusina
Ciusin skt. makara symbolizuje wielką moc, jaką te przedmioty potencjalnie posiadają. W praktyce oznacza to, że jeśli jogin, dysponujący siłą jednoupunktowionej koncentracji skt. samadhi, zastosuje taki przedmiot wobec jakiegokolwiek obiektu, to efekt takiego działania nie może się równać z żadnym innym. Jest nieodwracalny i nie do pokonania. To, że np. Mahakala ma przedmioty z symbolem ciusina oznacza jego wielką moc, moc działania, moc spełniania swoich aktywności. 
Przykładem tego, co to oznacza móc wydobyć taką moc, jest historia żyjącego w XIX w. Mipama Rinpocze, który był emanacją Mandziuśri. Kiedy Mipam Rinpocze był początkującym praktykującym udał się na odosobnienie medytacyjne we wschodnim Tybecie. Wybrał, jako swojego jidama, groźną formę Mandziuśri zwaną Jamantaka. Trzynaście lat praktykował w odosobnieniu. Powtórzył wielką ilość niezwykle długich mantr. W czasie odosobnienia Jamantaki nie wolno obcinać włosów i paznokci. Dlatego po ukończeniu tego odosobnienie miał bardzo długie włosy. Kiedy je ściął uważano je za wyjątkowo potężną relikwię. Wierzono, że jeśli ktoś np. owinie wokół szyi taki włos, wówczas żaden rodzaj demona, czy czarnej magii nie był w stanie go tknąć. Po ukończeniu odosobnienia Jamantaki Mipam Rinpocze udał się na spotkanie z najbardziej znanym, największym lamą tamtych czasów Dziamjangiem Cientse Łangpo Rinpocze. 
Dziamjang Cientse Łangpo zapytał go: 
Słyszałem, że osiągnąłeś jakieś znaki powodzenia w praktyce, że osiągnąłeś jakieś urzeczywistnienie. Czy to prawda, że masz oznaki powodzenia? 
Mipam Rinpocze odpowiedział: 
Tak. 
Czy w takim razie mógłbyś zademonstrować jedną z czterech rodzajów aktywności? 
Mógłbym, odpowiedział Mipam Rinpocze. 
W takim razie zademonstruj  gniewną aktywność. 
Mipam Rinpocze wyjął z zapasa swoją phurbę skierował ją w stronę pobliskiej pagórka. Po chwili pagórek wybuchł. Na to Cientse Łangpo odpowiedział: Już nie trzeba. Wiem, że osiągnąłeś urzeczywistnienie. 
Tego typu historia jest przykładem jak wielka moc może być ukryta w takich rytualnych przedmiotach, jeśli potrafi się to odpowiednio zastosować.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz