Na podstawie ustnych wyjaśnień Thrangu Rinpocze.
W tradycji Karma Kagju istnieją
obszerne objaśnienia na temat pozycji medytacyjnej. Istnieją różne pozycje
medytacyjne np. pozycja wadżry, pozycja półwadżry, pozycja bodhisattwy, pozycja
marpy itd. I nie ma znaczenia jaką praktykę wykonujemy: czy będzie to proces
stwarzania w praktyce jidama, czy medytacja szine, medytacja wglądu –
lhagthong, czy choćby recytacja modlitw, życzeń itp. Poprawna pozycja ciała
jest bardzo ważna przy każdym rodzaju buddyjskiej praktyki. Wynika to z prostej
zależności: nasze ciało i umysł w ciągu całego życia są ze sobą niezwykle
silnie powiązane. Tak więc kiedy prostujemy nasze ciało nasz umysł łatwiej się
uspokaja. Jako podstawę medytacji zwykle
wykorzystuje się pozycję zwaną „siedmioma dharmami Wajroczany”.
Pozycja siedmiu dharm Wajroczany.
postawa medytacyjna "siedem dharm Wajroczany" |
Zgodnie z naukami tantr, umysł i
wiatry energii, są nierozdzielne. Jeżeli wiatry energii mogą swobodnie się
poruszać, wówczas umysł jest rozluźniony i skupiony. Kiedy jednak wiatry
energii napotykają na różnego rodzaju napięcia i blokady, wtedy również umysł
staje się napięty, pojawia się dużo pomieszanych myśli itp. Kiedy ciało
fizyczne jest wyprostowane i znajduje się w prawidłowej pozycji, wówczas kanały
energii są rozluźnione, a wiatry energii mogą się nimi swobodnie przemieszczać.
W ten sposób w naturalny sposób uzyskamy właściwy stan umysłu – wolny od napięć
i chaotycznych myśli i emocji. Z tego powodu fizyczna pozycja „siedmiu dharm
Wajroczany” ma istotne znaczenie. Jest
to postawa fizyczna, która była praktykowana przez wszystkich ojców linii
Kagju, zwana jest „siedmioma dharmami Wajroczany”, albo w skrócie „postawa
Wajroczany”. Wajroczana jest imieniem szczególnego Buddhy, dosłownie znaczy
„Promieniujący”. Są dwa powody, dla których postawa ma tę nazwę.
Siedem punktów:
1.Po pierwsze, postawa jest zwana
siedmioma dharmami Promieniującego, ponieważ jeśli przyjmiemy tę postawę, w
naturalny sposób zostanie zwiększona lub uzewnętrzniona naturalna czystość
naszego umysłu. Dzięki tej postawie ciała łatwiej jest doświadczyć czystej
natury naszego umysłu.
2.Po drugie, jest pięć rodzin buddhy.
Do jednej z nich należy Buddha Wajroczana. Pięć skandh w swej prawdziwej
naturze są pięcioma buddhami Pięciu Rodzin Buddy. Buddha Wajroczana jest czystą,
prawdziwą naturą skandhy formy. Ponieważ skandha formy zostaje oczyszczona w
doświadczenie jej czystej natury jako Buddhy Wajroczany, postawa jest zwana
„siedmioma dharmami Wajroczany”.
Pozycja Wajroczany składa się z
siedmiu elementów:
1. Usiąść
na miękkiej i wygodnej poduszce. Nogi krzyżujemy w pozycji wadżry skt. wadżraasana.
Ale jeśli ktoś nie potrafi siedzieć w ten sposób, wcale nie jest to konieczne.
Można zwyczajnie usiąść, że skrzyżowanymi nogami, a gdyby i to okazało się zbyt
kłopotliwe, można usiąść na krześle itp.
2. Oczy nie powinny być ani szeroko otwarte ani
zamknięte(w tradycji karma kagju podczas medytacji oczy są otwarte). Jeśli
podczas medytacji mamy zamknięte oczy, to w ciemności, która nas wtedy otacza,
umysł staje się ociężały, nieprzejrzysty. Pamiętam jak pewien rinpocze
skomentował to w ten sposób: „jeśli na co dzień wszystko robisz z zamkniętymi
oczami, wówczas możesz też zamykać je podczas medytacji”. Kiedy podczas medytacji mamy otwarte oczy, powinniśmy
wiedzieć, w którą stronę skierować spojrzenie. Istnieją różne sposoby „ułożenia
oczu” np. można je skierować w dół, inny sposób, np. w medytacji lhagthong,
polega na skierowaniu oczu lekko do góry. Najczęściej stosowane jest tzw.
wadżra – spojrzenie, to znaczy patrzeć wprost przed siebie. Oznacza to, też, że
wzrok powinien być nieruchomy. Wówczas to co widzimy, nie będzie nas
rozpraszać.
3. Ciało należy utrzymywać wyprostowane, ale nienapięte,
z kręgosłupem „jak stos monet”. Kiedy ciało jest wyprostowane, to i subtelne
kanały energii wewnątrz niego są proste, wówczas wiatry energii mogą w nich
swobodnie przepływać. A to sprawia, że umysł staje się przejrzysty i stabilny.
Obie te cechy powinno się rozwijać w jednakowym stopniu. Jeśli umysł jest tylko przejrzysty, ale brak mu
stabilności, to nie ma z tego zbyt wielkiego pożytku. Jeśli umysł jest stabilny, ale mało
przejrzysty, to też nie zda się to na wiele.
4. Ramiona równomiernie wyprostowane. Na co dzień używamy rąk do pracy, co wytwarza
silny nawyk podążania umysłu za tym, co robią ręce. Dlatego jeśli potrafimy je kontrolować,
utrzymywać w odpowiedni sposób, możemy wpłynąć na nasz umysł. Na tej zasadzie działają
mudry będące jednym z trzech podstawowych elementów medytacji Wadżrajany. W
przypadku postawy Wajroczany - dhjani mudra „mudra równowagi”: lewa dłoń
spoczywa na podołku, na niej zaś prawa; obie skierowane wnętrzem do góry.
Uwaga! W tradycji Karma Kagju istnieje
szczególny sposób ułożenia dłoni, do którego można zastosować tę samą nazwę.
Obie dłonie spoczywają wówczas na kolanach, wnętrzem dłoni do dołu, zaś czubki
palców lekko dotykają ziemi.
5. Głowa nie powinna być ani uniesiona ani
opuszczona i pozostawać nieruchomo. Chodzi oto, aby lekko ją cofnąć, a
podbródek nieznacznie przyciągnąć w kierunku szyi. W ten sposób lekko uciskamy
kanały energii w okolicy szyi, przez co w naszym umyśle będzie pojawiało się
mniej myśli. Z łatwością będziemy utrzymywali przytomność umysłu i przejrzystą
świadomość. Jeśli głowa będzie zadarta do góry, w naszym umyśle będzie się
pojawiać wiele rozpraszających myśli.
6.Zęby i wargi ułożone naturalnie, język
dotyka górne podniebienie. Wydaje się, że jest to niewielki ruch, ale daje
naprawdę znaczący efekt. Jeśli język nie
jest ułożony w ten sposób, to w trakcie medytacji w naszych ustach będzie się
zbierać wiele śliny. Ta ślina z pewnością będzie nam przeszkadzać, a jej
przełykanie rozpraszać.
7. klatka piersiowa powinna być lekko
wysunięta do przodu, dzięki czemu umysł stanie się bardziej zrelaksowany.
Jest to siedem dharm postawy
Wajroczany. Gdy je wprowadzimy w praktykę, nasze ciało powinno przyjąć wygodną
postawę, co znaczy, że ciało nie powinno być ani napięte ani sztywne i że nie
powinno się czuć niewygody. Znaczy to, że jeśli którykolwiek szczególny punkt
postawy jest bolesny lub niewygodny dla nas - powoduje ból ramion lub w nogach,
ból w kręgosłupie czy w plecach - wtedy nie powinniśmy zmuszać się do jej
utrzymywania. Nie ma reguły mówiącej, że aby medytować, musimy wprowadzić
wszystkie siedem punktów. Istotą postawy jest pozwolenie, aby nasze kanały, a
przez to nasze wiatry, zostały w naturalny sposób uspokojone przez przyjęcie
pewnej postawy fizycznej. Lecz jeśli jej przyjęcie powoduje zbytnie napięcie
lub ból, wtedy nie należy się do niej zmuszać i nie powinniśmy myśleć, że
wszystkie punkty tej postawy są absolutnie istotne dla praktyki medytacji.
Pozycja medytacyjna powinna być przede wszystkim łatwa i wygodna, tak, żebyśmy siedzieli
naprawdę zrelaksowani. Na przykład IX Karmapa, Łangciuk Dordzie wyraźnie podkreśla
ten fakt. Jeżeli męczymy się forsujemy, by przyjąć poprawna pozycję
medytacyjną, to mogą pojawić się różne problemy np. ze stawami, problemy z
kręgosłupem, a gdy staniemy się zbyt napięci, wiatry energii nie będą mogły przepływać
swobodnie w kanałach i nie będziemy w stanie poprawnie medytować. Wszelki
wysiłek i przymuszanie się, by usiąść poprawnie, nie sprzyja medytacji.
Wiatry energii
Istnieje pięć podstawowych wiatrów
energii:
1. Wiatr zstępujący, idący w dół - związany
jest on m.in. z wydalaniem, menstruacją u kobiet, z uwalnianiem nasienia u
mężczyzn. Przebywa głównie w środku czakry w sekretnym miejscu.
2. Wiatr przebywający w ogniu -
odpowiada m.in. za funkcje trawienne, oddziela oczyszczone i nieoczyszczone części
pokarmu, roznieca wewnętrzny ogień. Przebywa głównie w środku czakry emanacji
skt. nirmana czakra.
3. Wiatr podtrzymujący życie - przebywa
głównie w środku czakry serca skt. dharma czakra. Powoduje ruch wiatrów energii
wewnątrz i na zewnątrz władz zmysłowych.
Ma też funkcję podtrzymywania życia.
4. Wiatr poruszający się ku górze -
przebywa głównie w środku czakry przyjemności (w gardle). Odpowiada za funkcje
smakowe pokarmu, mówienia itd.
5. Wiatr wszechprzenikający - przebywa
głównie w stawach, odpowiada za funkcje powodujące ruch i spoczynek itd.
Tych pięć podstawowych wiatrów energii w esencji odpowiada pięciu
wiatrom żywiołów: ziemi(stałości), wody(płynności), ognia(ciepła),
powietrza(ruchu) i przestrzeni(otwartość).
W wielu tekstach mówi się osobno o
wiatrach energii żywiołów i wtedy razem mówimy o dziesięciu podstawowych
wiatrach energii. Istnieją różne sposoby przedstawienia tego samego. W
kontekście pozycji Wajroczany obydwa systemy są połączone i różne części
pozycji Wajroczany pracują z odpowiadającymi im wiatrami energii. I tak:
1. Skrzyżowane nogi kontrolują
kierującą się w dół energię, nogi powinny być skrzyżowane w pozycji wadżry, lub swobodnie skrzyżowane jak to robią zwykłe istoty.
2. Aby wprowadzić do kanału centralnego wiatry
energii elementu ziemi, kręgosłup powinien być prosty, ale nie napięty.
3. Ułożenie dłoni w zrównoważonej
pozycji z wyprostowanymi ramionami ,tj. ramiona wyprostowane z dłońmi ułożonymi na
podołku(poniżej pępka), sprowadza do kanału centralnego wiatry energii elementu wody.
4. Lekkie zgięcie szyi, tj.
przyciągnięcie podbródka do szyi, sprowadza do kanału centralnego wiatry
energii elementu ognia.
5. Półprzymknięte oczy, tak, aby nie
były zupełnie zamknięte, ani otwarte zbyt szeroko, sprowadza do kanału
centralnego wiatry elementu powietrza.
Podsumowanie
Z ułożenia ciała w tej kluczowej pozycji
płynie wiele korzyści. Nawet, jeśli tylko utrzymujemy ciało w tej esencjonalnej
pozycji, wówczas ciało i umysł w naturalny sposób osiągną błogość i spokój.
Jeśli przyjęcie pozycji Wajroczany
sprawia nam kłopoty, można przyjąć dowolną inną wygodną pozycję np. można
usiąść na krześle. Najważniejsze jest, aby pozycja była wygodna, plecy proste,
ale nienapięte. Spoczywając w naturalnej pozycji ciała, dobrze jest na początku
praktykować trochę świadomości oddechu, a potem, kiedy jesteśmy uspokojeni, nie
ma potrzeby, aby dłużej skupiać się na oddechu, tylko np. podążamy za tekstem
praktyki.
Super!
OdpowiedzUsuńDziękuję :) Pozdrawiam,
UsuńPolecam! Medytacja jest świetna i bardzo pomaga w ciężkich chwilach. Nie tylk rozluźnia ale pomaga znaleźć odpowiedź na zadawane pytania. Jeżeli ktoś jest zainteresowany tematem rozwoju duchowego to polecam Tantra Serca równie przydatna sprawa!
OdpowiedzUsuńFaktycznie fajna strona. Pozdrawiam,
Usuń