Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

wtorek, 25 października 2016

Medytacja Zielonej Tary zwana "Esencją dwóch nagromadzeń"

Na podstawie nauk udzielonych przez Tengę Rinpocze i Bokara Rinpocze.

Sadhana Zielonej Tary zwana „Esencją dwóch nagromadzeń”  jest wykonywana co rano w prawie wszystkich ośrodkach i klasztorach Karma Kagju. Jest jedną z najczęściej praktykowanych medytacji Zielonej Tary w zachodnich ośrodkach Kagju. Wielu lamów udziela inicjacji i wyjaśnień do tej praktyki.
Tara(dosł. Gwiazda), po tybetańsku Dylma(Wyzwolicielka), uważana jest za emanację Bodhisattwy Współczucia, Awalokiteśwary. Ucieleśnia ona ochronny i opiekuńczy aspekt współczucia wszystkich Buddhów. Mówi się, że Tara ochrania przed wszelkiego rodzaju niebezpieczeństwami i lękami. Znana jest także jako „Ta, która spełnia wszelkie życzenia”. Zarówno w przeszłości, jak i współcześnie, wielu wielkich mistrzów uważało Zieloną Tarę za swojego jidama. Była jidamem np. I Karmapy, Dysum Czienpy.

Historia 
Sadhana„Esencją dwóch nagromadzeń” pochodzi z tradycji Nowych Term Ciokgjura Lingpy (Ciokling Tersar). Należy ona do kategorii term zwanych gongter, czyli term umysłu.

terton Czokjur Lingpa
Kiedy Czokjur Lingpa mieszkał w jaskini Pema Szelphuk „Jaskini kryształowego lotosu”. O świcie, miał wizję Tary, która powiedziała „lekso, lekso, lekso”, czyli „to jest dobre, to jest dobre, to jest dobre”. W ten sposób, Tara udzieliła mu błogosławieństwa, które otworzyło jego umysł. W wyniku tego, z jego umysłu wyłoniła się terma Tary. Ciokjur Lingpa odczytał tekst Dziamgonowi Kongtrulowi Lodro Thaje, który spisał ją i utworzył tekst sadhany. Odkryta przez tertona Ciokjura Lingpę terma Tary składa się z kilku tekstów odpowiadających różnym etapom zewnętrznej, wewnętrznej i sekretnej praktyki. Ostatnie dwa etapy wymagają praktyki na odosobnieniu.

Sadhana Zielonej Tary zwana „Esencja dwóch nagromadzeń”
Pełna nazwa tej sadhany brzmi:
„Oto pochodzący z termy umysłu Zab Tik Tary rytuał mandali zwany „esencją dwóch nagromadzeń”
Sadhana „esencja dwóch nagromadzeń” jest najczęściej praktykowaną medytacją Tary. Ze względu na swoją niezwykłą skuteczność, szybko rozprzestrzeniła się do wszystkich szkół buddyzmu tybetańskiego. Jest to kompletna praktyka prowadząca do urzeczywistnienia stanu Buddhy. Kompletny cykl nauk związanych z tą medytacją Zielonej Tary obejmuje zzewnętrzną, wewnętrzną i sekretną fazy praktyki.
Zielona Tara otoczona 20 aspektami wg. przekazu tertona Ciokjura Lingpy 
Większość praktykujących, jako codzienną praktykę Tary(lub okazjonalnie np., kiedy pojawią się życiowe przeszkody, w celu pobłogosławienia np. nowego domu, usunięcia negatywnych wpływów itp. itd.) wykonuje jedynie podstawową tzw. zewnętrzną formę sadhany, którą można praktykować na dwa sposoby: w krótkiej lub pełnej formie. Podstawowa forma tej sadhany składa się z dwóch faz, tj. procesu stwarzania i fazy doskonałości. Podobnie jak wszystkie inne praktyki pochodzące z term Zab Tik, również ta sadhana jest stosunkowo prostą formą medytacji. Podczas praktyki m.in. czterokrotnie ofiarowuje się mandalę Zielonej Tarze, wielokrotnie recytuje się pochwały 21 aspektów Tary, powtarza rdzenną mantrę Tary itd. Szczególnie rozbudowana jest ta część praktyki, w której składa się osiem zewnętrznych ofiar.

rdzenna mantra Zielonej Tary

Ponieważ jest to praktyka w stylu krija i czarja tantry, dlatego nie wolno przed nią spożywać mięsa, cebuli, czosnku i porów ani pić alkoholu. Z tego powodu jest ona praktykowana wcześnie rano, przed śniadaniem. Oczywiście, można ją praktykować o dowolnej porze dnia, ale do tego czasu należy powstrzymać się od spożywania mięsa i alkoholu. Ci, którzy chcą w pełni zrealizować zewnętrzną fazę tej praktyki powinni powtórzyć 1000 000 razy rdzenną mantrę Zielonej Tary. Podczas zwykłej, codziennej praktyki nie ma potrzeby liczenia i gromadzenia mantr.
Wewnętrzna i sekretna faza praktyki dostępne są wyłącznie dla tych, którzy spełnią określone wymagania. Wewnętrzna i sekretna faza tej sadhany praktykowane są w stylu anuttarajoga tantry.

Wewnętrzna praktyka
Wewnętrzna praktyka podkreśla proces stwarzania tyb. cierim, w którym nacisk położony jest na tyb. dakcie, czyli wyobrażanie siebie w formie jidama. Wewnątrz pałacu mandali znajduje się 13 aspektów buddhy:
• w centrum, Zielona Tara( my sami w formie Tary)
•  otoczona jest ośmioma Tarami chroniącymi przed ośmioma wielkimi lękami/zagrożeniami.
• w czterech bramach pałacu, cztery „strażniczki bram”.

Sekretna praktyka
Sekretna faza praktyki kładzie nacisk na fazę doskonałości tyb. dzogrim. W tym przypadku, na fazę doskonałości z charakterystykami, czyli pracę z kanałami, wiatrami i thigle, która występuje wyłącznie w anuttarajoga tantrach.
Podczas sekretnej praktyki sadhany „esencja dwóch nagromadzeń” medytuje się na dziewięć aspektów buddhy:
• W centrum pałacu mandali, Zielona Tara, w zjednoczeniu z czerwonym Hajagriwą. Tutaj męska forma obejmuje żeński aspekt tyb. jum-jab. Wokół niej znajdują się cztery inne aspekty:
•           Na wschodzie - niebieska Wadżra Tara
•           Na południu - żółta Ratna Tara
•           Na zachodzie -czerwona Padma Tara
•           Na północy – czarna Karma Tara
Na zewnątrz pałacu, w czterech bramach, stoją cztery żeńskie strażniczki bram.
Trzy poziomy sadhany Tary tworzą głęboką ścieżkę, która może stanowić praktykę na całe życie.



2 komentarze: