Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

sobota, 14 czerwca 2014

Jak XVI Karmapa chronił przed kulami z karabinu

Gdy chińska armia zaczęła siłą zajmować Tybet, XVI Karmapa ochraniał swoich uczniów, tak jak potrafią tylko wielcy mistrzowie. Znany na Zachodzie Khenpo Khartar Rinpocze wspomina:
„Gdy uciekaliśmy przed chińską armią komunistyczną, strzelano do mnie z karabinu maszynowego.  Aby przeżyć modliłem się: „Karmapa khjenno, Karmapa khjenno…” i biegnąc, wyobrażałem sobie, że Karmapa osłania moje plecy. Uszedłem z życiem, nie trafiła mnie żadna kula. Miesiąc później, gdy dotarłem do środkowego Tybetu i Tsurpu, gdzie Jego Świątobliwość wciąż jeszcze mieszkał przed opuszczeniem kraju, kilkoro z nas przyjął na audiencji, podczas, której powiedział:
„Bardzo się cieszę, że wszystkim wam się udało bezpiecznie umknąć żołnierzom, ale chciałbym niektórym z was przypomnieć, że swego guru powinno się wyobrażać nad głową a nie na plecach jak jakąś pelerynę”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz