Maitripa(1007/78)„Człowiek o ukrytej dobroci’’, jego sekretne
imię brzmi skt. Adwaja wadżra „niedualna wadżra". W młodości był studentem na uniwersytetach buddyjskich Nalanda i Wikramasila. Pomimo osiągnięć w medytacji i uzyskanych
dzięki temu różnych mocy, wciąż nie mógł zrealizować natury umysłu. W końcu
Maitripa zaczął z pełną determinacją modlić się do swych specjalnych jidamów,
aż otrzymał radę: „Idź do Wspaniałych Gór Południa, do współczującego Pana
Pustelni”. Gdy Maitripa spotkał się z Panem Pustelni(Siawaripą), otrzymał od
niego niezwykle głębokie nauki mahamudry, dzięki którym jego urzeczywistnienie
natury umysłu stało się rozległe jak przestrzeń nieba. Wówczas Maitripa został
nauczony i wprowadzony w głębokie zrozumienie nauk. Maitripa otrzymał również
od Siawaripy pełny przekaz Sześcioramiennego Mahakali oraz sadhany „czterech bóstw naraz”.
Sześcioramienny Mahakala
"Cztery bóstwa naraz" - ważna medytacja w tradycji Szangpa Kagyu.
Maitripa jako pierwszy spisał sadhanę Sześcioramiennego Mahakali. Do dzisiaj, oprócz oryginalnego
tekstu, zachowało się kilka późniejszych, mniej lub bardziej rozbudowanych jej
wersji.
W późniejszym okresie swego życia Maitripa był
także uczniem mahasiddhy Sarahy, który przekazał mu inną sadhanę, zgodną z jego
wizją Sześcioramiennego Mahakali. Liczne legendy mówią, że Maitripa udawał się też do czystych
krain. W jednej z nich spotkał Sześcioramiennego Mahakalę, którego poprosił, aby ten zstąpił na Ziemię,
by pomagać wszystkim, którzy tego potrzebują. Sześcioramienny Mahakala ma odtąd
przebywać przy drzewie sandałowym na cmentarzu – chłodny gaj, w miejscu gdzie
ukazał się po raz pierwszy. Maitripa posiadł siddhi nieśmiertelności i też do
dziś można go spotkać. Widuje się go w okolicy Mirik w Dardżelingu. Nazwa
„Mirik” pochodzi od imienia Maitripa.
Maitripa jest ważną postacią w buddyzmie tybetańskim, ponieważ był jednym z głównych nauczycieli Marpy i Khjungpo Naldziora, którzy przenieśli nauki Kagju do Tybetu.
Maitripa jest ważną postacią w buddyzmie tybetańskim, ponieważ był jednym z głównych nauczycieli Marpy i Khjungpo Naldziora, którzy przenieśli nauki Kagju do Tybetu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz