Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

sobota, 7 czerwca 2014

Phowa - joga wyrzucania świadomości cz. 1

Na podstawie nauk udzielonych przez Tengę Rinpocze, Dzogczen Ponlopa Rinpocze.  Część nauk pochodzi z autorytatywnych tekstów opisujących m.in. „zwierciadło uważności” autorstwa Tsele Natsog Rang Drola.

Wprowadzenie.

     Dzięki praktykom wadżrajany jest możliwe osiągnięcie stanu Buddy w okresie krótszym, aniżeli trzy lata, a w niektórych przypadkach nawet szybciej. Mimo iż istnieje możliwość osiągnięcia Przebudzenia w przeciągu krótkiego, kilkuletniego okresu, to bardzo niewielu ludzi posiada zdolności do wystarczająco mocnego skupienia się na tym celu. Dlatego też naucza się różnorakich metod „wyrzucania świadomości” skr. samkranti tyb. phoła. Praktyka phoła jest jedną z najgłębszych praktyk buddyzmu wadżrajany. Phoła odnosi się do praktyki wpływania na nasze odrodzenie poprzez stosowanie kontroli nad umysłem w chwili śmierci. Dzieje się tak dlatego, ponieważ ostatnia myśl przed śmiercią umierającej osoby posiada olbrzymi wpływ na naturę jej przyszłego odrodzenia. Niektórzy ludzie prowadzili bardzo dobre życie, ponieważ nie mieli jednak głębszych duchowych osiągnięć, nie posiedli kontroli nad swoim umysłem i w czasie umierania przygniata ich strach, awersja lub inne, podobne przeszkadzające uczucia. W rezultacie odradzają się w niższych światach. Może się również zdarzyć, że ludzie, którzy nagromadzili dużo negatywnych czynów, w chwili śmierci będą mieli pozytywne myśli i z powodu „uśmiechu fortuny” osiągają korzystne, wyższe odrodzenie. Joga phoła bierze pod uwagę to zjawisko. Naturalnie, pozytywne i negatywne czyny stworzone w czasie życia, ciągle są przechowywane w umyśle tej osoby w postaci karmicznych nasion, z którymi spotka się ona w którymś z następnych żywotów.   Jednak najbliższe odrodzenie jest silnie zdeterminowane przez postać, jaką umysł posiada w chwili śmierci. Dlatego, jeśli możemy osiągnąć odrodzenie sprzyjające przyszłej praktyce, istnieje szansa, że w tym czasie umysł oczyści się ze swych karmicznych splamień. Jeśli mamy taką możliwość warto poznać metody „świadomego umierania”, które nauczają tantry wadżrajany. Nauczana w tantrach joga phoła jest zwana skuteczną metodą, ponieważ nawet praktykujący na początkowym poziomie, który zgromadził dużo negatywnej karmy, bez trudu może się odrodzić w czystej krainie, jeśli tylko zastosuje skruchę, oczyszczenie i metody jogi phoła.
   Na prośbę Arja Samantabhadry i Arja Mandziuśriego przekazał Budda nauki Tantry Wadżra Czatuhpitha, w której po raz pierwszy zostały przekazane nauki związane z phoła. W tantrze   Wadżra Czatuhpitha powiedziane jest:

Uwięzieni przez wszystkie błędy
Dzięki praktyce samkranti zostaną wyzwoleni.
Nieuwikłani w żadne niewłaściwe czyny
Osiągną najwyższe wyzwolenie, poza sansarą.
     
Oznacza to, że nawet, jeśli ktoś nie oczyści umysłu, dzięki jodze phoła osiągnie stan Buddy.  
 W przypadku średniego poziomu urzeczywistnienia jogi phoła osiągnie się niebo trzydziestu trzech, a w przypadku najniższego osiągnięcia, uzyska się drogocenne ludzkie ciało i będzie kontynuowało praktykę dharmy. Ponadto w tantrze tej powiedziano, że nawet ktoś z silnymi splamieniami umysłu dzięki jodze phoła osiągnie stan Buddy. Również, jeśli w jego imieniu, ktoś wykona phoła osiągnie on stan Buddy lub któryś z pomniejszych stanów np. czystą krainę lub cenne ludzkie ciało i wejdzie na ścieżkę dharmy. W ten sposób, przy pomocy praktyki dharmy świadomość może pozbyć się nagromadzonych poprzednio splamień umysłu, oczyścić się z nich, by później stopniowo osiągnąć poziom urzeczywistnienia Buddy. Wielki jogin Tilopa powiedział, że phoła jest jedyną głęboką metodą dharmy, dzięki której istota może zostać wyzwolona bez głębokiego doświadczenia medytacyjnego. Powiedział także, iż dla osoby biegłej w medytacji, śmierć nie jest rzeczywistym umieraniem, ale ścieżką do Przebudzenia.                                            
    Praktyka phoła jest pomocna nie tylko w chwili śmierci, ale również pomaga w zrozumieniu swojej natury Buddy. Podczas praktyki phoła nasza świadomość wchodzi do kanału centralnego, w ten sposób zanika dualistyczny umysł, budzi się mądrość i zrozumienie.
    W Tybecie istnieje wiele linii buddyjskiej jogi phoła na przykład phoła połączona, z tantrami matki, np. z Tantrą Wadżrajogini. Inne połączone są z metodami tantr ojca, np. z Tantrą Guhjasamadży, którą w Tybecie rozprzestrzenił Tłumacz Marpa, znaną pod nazwą „splecionej jogi wyrzucania(świadomości)”. Ponadto można spotkać praktyki jogi phoła powiązane z takimi systemami jak, np. Sześć Dharm Naropy, Amitabha, Maitreja itd. Nadal istnieją doskonałe ustne przekazy tych praktyk jak i spisane komentarze, które mówią jak kontrolować i skupiać umysł w czasie śmierci, omawiają fazy treningu w metodach phoła itd. Istnieje wiele historii o buddyjskich mistrzach w Indii i Tybecie, którzy osiągnęli urzeczywistnienie jogi phoła.
    Spośród wielu różnych praktyk phoła powinno się wybrać taki system, który będzie odpowiedni do osobistej karmicznej dyspozycji praktykującego. Wyboru należy dokonać przy pomocy swojego lamy. Jednym z najpopularniejszych systemów wśród tybetańskich joginów, jest system wyjaśniony w tantrze Wadżrajogini. Mówi się, że inicjacja w Tantrę Wadżrajogini jest jak bilet do czystej Krainy Ziemi Dakiń. Niezależnie od metody, którą ćwiczymy, powinniśmy dokładnie podążać za wskazówkami, aż do uzyskania znaków powodzenia. Najwyższym efektem jogi phoła, jest pełne Przebudzenie, średnim jest odrodzenie w Czystej Krainie np. Dełaczen, najmniejszym zaś uzyskanie znowu cennego ludzkiego ciała. Bardzo ważne w praktyce jogi poła jest zaufanie do nauczyciela. Czasami ludzie praktykują jogę phoła wielokrotnie, nie uzyskując znaków powodzenia. Może się tak zdarzyć pomimo tego, że nauczyciel posiada odpowiednie kwalifikacje, a uczeń otrzymał błogosławieństwo i wskazówki. Jeżeli nie ma żadnego zaufania lub żywi się fałszywe poglądy, nie uzyskuje się żadnych efektów.

Pięć rodzajów Phoła

   Przede wszystkim, praktyka ma ogromne znaczenie. Ogólnie mówi się o pięciu rodzajach phoła:                                                                                                                      
1. Najwyższe phoła, w dharmakaję tzw. pieczęć poglądu.  Ten rodzaj phoła urzeczywistniają ci, którzy za życia posiedli wgląd w prawdziwą naturę umysłu. Inaczej mówiąc urzeczywistnili mahamudrę lub dzogczen. Kiedy osiągnęło się doskonałość w praktykach mahamudry lub dzogczen, nie ma potrzeby angażowania się w żadne dodatkowe ćwiczenia.
 2. Średnie phoła, jest to wyrzucenie świadomości w kaję mądrości jedności w chwili, kiedy pojawiają się wizje stanu pośmiertnego. Phoła to jest wykonywane przez tych, którzy osiągnęli mistrzostwo w fazach jogi fazy stwarzania i osiągania doskonałości. 
     Krótko mówiąc phoła dharmakaji i phoła sambhogakaji są przeznaczone jedynie dla tych, którzy w tym życiu przeszli pełny trening w praktyce mahamudry/dzogczen i/lub procesie stwarzania i fazie osiągania doskonałości, dzięki którym bez wysiłku urzeczywistniają(te nauki) bez względu na to, kiedy nadejdzie śmierć.                                                                                
3. Niższe phoła, praktykują ci, którzy otrzymali abhiszekę pojazdu tajemnych mantr, nie złamali swoich samaja, mają pełne zaufanie do faz stwarzania i doskonałości oraz otrzymali instrukcje dotyczące stanu pośredniego skr. antarabhawa tyb. bardo. 
4. Zwykłe phoła, przeznaczone jest dla tych, którzy mają zaufanie i oddanie dla dharmy, ale brak im jakiś szczególnych doświadczeń przepowiadających ich bliskie wyzwolenie. Jest to praktyka phoła najczęściej wykonywana i dlatego zwyczajowo jest kojarzona z naukami o „wyrzucaniu świadomości”. Przykładem tego rodzaju Phoła jest nauczana przez lamę Ole Nydahla praktyka Phoła "trzech pojęć" z tradycji Longcien Njingthig szkoły Ningmapa, czy nauczana przez Tengę Rinpocze - Phoła zwana Żelazny hak współczucia, która jest szczególną praktyką linii Karma Kagju.
    W przypadku niższej i zwykłej phoła wyjątkowo ważne jest to, że praktykę phoła zaczyna się natychmiast począwszy od tej chwili. Nie ma znaczenia, którą tantrę się wykorzystuje jako podstawę praktyki, ani to, czy podąża się za jakimiś określonymi naukami na temat phoły. W każdym razie, należy otrzymać nauki i błogosławieństwo od doświadczonego guru, a następnie ćwiczyć je do czasu pojawienia się znaków.                                                                            
  5. Phoła „hak współczucia”, jest to praktyka wyrzucania świadomości wykonywana dla zmarłej istoty. Jest to praktyka robiona dla drugiej istoty umierającej lub już przebywającej w stanie pośrednim(bardo).    

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz