Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

środa, 18 czerwca 2014

Phowa - joga wyrzucania świadomości cz.3


Różne rodzaje praktykujących.

 Praktykujący o najwyższych zdolnościach osiągną całkowite urzeczywistnienie znaczenia mahamudry lub dzogczen w tym życiu, a jeśli im się to nie uda, mają pewność osiągnięcia wyzwolenia wraz z ostatnim oddechem. Tacy praktykujący nie potrzebują stosować dodatkowej praktyki phoła, nie potrzebują też nikogo, kto musiałby praktykować phoła za nich. Chcąc jednak prowadzić innych uczniów, powinni zapoznać się z praktyką phoła. Robiło to wielu urzeczywistnionych mistrzów na przykład Aczarja Nagardżuna w Indiach czy np. w Tybecie Pan Marpa, który tuż przed swoim odejściem do nirwany przekształcił swoją partnerkę Dagmemę w krąg światła i rozpuścił ją w swojej czakrze serca skr. dharmaczakra. Prostując swoje ciało powiedział: „Synowie, jeśli robicie phołę, róbcie ją w ten sposób”. Wówczas krąg pięciobarwnego światła wielkości jajka zstąpił z nieba na koronę jego głowy.   
  Czy na przykład siddha Melong Dordże po tym jak przestał śpiewać duchową pieśń dziedzictwa podczas ganapudży, wysłał z korony głowy do góry białe światło wielkości garnka, które stawało się coraz większe, wypełniając niebo tęczami, światłami i kręgami. Wielu wspaniałych czynów takich jak te rzeczywiście dokonali siddhowie ze szkół ningmapa i sarma. Chociaż te „popisy” noszą nazwę phoła, w istocie nie różnią się wiele od tęczowego ciała. Mówi się, że phoła jest nieskuteczna, kiedy wykonują ją ludzie, którzy złamali rdzenne samaja.  Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ nauki phoła zależą od błogosławieństwa lamy, dlatego nie można otrzymać błogosławieństwa, jeśli złamało się samaja i nie naprawiło ich poprzez wyznanie. Dlatego wówczas phoła jest nieskuteczna. Tantra Czterech Wielkich Siedzib Wadżry mówi jednak:

„Chociaż popełniło się pięć negatywności o natychmiastowym rezultacie, Dzięki tej ścieżce osiągnie się wyzwolenie, Przez co nie zostanie się skażonym przez negatywności”

    Można sądzić, że jest właśnie tak, jednak ten rezultat pojawia się jedynie w przypadku tych, którzy osiągają wyzwolenie dzięki praktyce, mimo iż początkowo popełniali negatywności. Ponadto, wiersz ten ma oznaczać, że nawet osoba, która popełniła wiele negatywności może zostać wyzwolona przez praktykę phoły, jeśli posiada ufność i nie złamała samaja łączące ją z mistrzem.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz