„Będę zwracać
się do tego lamy, ale w żadnym wypadku do tamtego, ponieważ on nie jest moim
lamą”. Wszelkie tego typu postawy „rozszczepiają” rzeczywistość samą w sobie i
są błędne. Zwracając się do lamy nie robimy tego za pomocą intelektu, w koncepcyjny
sposób, w którym przywołujemy jednego lamę, jednocześnie informując innych,
żeby najlepiej zostali tam, gdzie są. Musi być w tym wymierna mądrość: lama sam
w sobie reprezentuje podstawową świadomość, która jest wszechobecna i dlatego
właśnie znajduje się we wszystkich lamach. Wszystko emanuje od rdzennego lamy,
wszystko jest w nim zawarte – wszystkie jidamy są jego wypromieniowaniem,
wszyscy buddowie są w nim zawarci. Zwracając się do samego źródła, zwracamy się
do tego wszystkiego naraz. Jeśli odrzucamy jednego lamę, odrzucamy tym samym
wszystkich buddów, ponieważ nie istnieje ani jeden budda, który nie
potrzebowałby nauczyciela, aby osiągnąć Przebudzenie. Ponieważ możliwość
urzeczywistnienia stanu buddy opiera się wyłącznie na lamie, odrzucenie lamy jest
równe odrzuceniu wszystkich buddów. Dlatego właśnie aż do momentu, w którym
nasz umysł stanie się całkowicie nieoddzielny od umysłu lamy, powinniśmy
zwracać się do niego ze świadomością, że jest on całkowicie nieoddzielny od
wszystkich buddów, wszystkich nauczycieli."
Gendyn
Rinpocze
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz