Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

poniedziałek, 11 listopada 2019

II Karmapa, Karma Pakszi "Pogląd, medytacja, postępowanie mahamudry"

II Karmapa, Karma Pakszi


Oto kompletne objaśnienia dotyczące praktyki mahamudry. Są to ustne nauki jakie terton Jongle Mindziur Dordże otrzymał w wizji od  II Karmapy, Karma Pakszi.

Nauki zaczynają się od przywołania KJE HO!, „Słuchaj uważnie!”. Jest to zwrócenie czyjeś uwagi. Kiedy słyszymy - Kje ho - jest to sygnał „uważaj!”, bo teraz będzie coś bardzo ważnego powiedziane. „E MA HO!” – Jest okrzykiem radości.

(Pogląd /tała/)
Samaja!
„Kie ho! Samoświadoma pierwotna mądrość nie da się opisać. Świat obiektów pożądania przejawia się z powodu pomieszania. Nie rozumiejąc, że zjawiska są przejawem umysły bierzemy je za realne i stwarzamy nawykowe skłonności. W wyniku tego powstają rozmaite zjawiska niczym magiczne twory, a w ślad za nimi pojawia się szczęście i cierpienie, mimo że doświadczane obiekty nie są samoistne. Spójrz na nagie zjawiska! Pozostaw umysł w sobie samym! Wówczas zjawiska ukażą się jako symboliczny lama. Cokolwiek powstaje, nie lgnij do tego, a wszystko wyzwoli się samo w sobie! E MA HO!”
Dalej Karma Pakszi mówi:
"To jest sposób widzenia podstawy, umysłu samego w sobie. Wszystkie zjawiska są symbolicznym lamą. A teraz wyjaśnię, w jaki sposób medytować na naturę umysłu i jak ćwiczyć się na ścieżce działania."

(Medytacja/gompa/)
„Kje ho! Różnorodne zjawiska jawią się nieprzerwanie. Z powodu pomieszania umysł popada w dualizm. Stąd biorą się oczekiwania i obawy. Jakakolwiek z pięciu trucizn się przejawi, spójrz wprost na nią. Przyczyna powstawania emocji jest pomieszanie. Spośród trzech trucizn pożądanie jest pragnieniem szczęścia. Działaj nie lgnąc do jedzenia, bogactwa, przyjemności władzy i bliskich, do realności, do oczekiwań i obaw. Spocznij w bezgranicznej przestrzeni bycia naturalnym, poza intelektem. Cokolwiek się pojawia, nie lgnij do tego, a wszystko wyzwoli się samo w sobie. Pełne uważności utrzymywanie tego stanu jest bezpośrednim widzeniem."
Karma Pakszi powiedział:
„To było o tym jak oczyścić umysł na ścieżce."

(Działanie/ciepa/)
Samaja!
„Kje ho! W pierwotnej świadomości pojawiają się i znikają samoprzejawione zjawiska. Bądź wolny od przywiązania i lgnięcia do przywiązania. Gdy doświadcza się wolnej od skrajności natury umysłu, wówczas wszystkie zjawiska jawią się jako puste. Pustka sama w sobie jest jak rozległa przestrzeń. W niej spoczywa przekraczająca intelekt i niewyrażalna pierwotna mądrość. Spocznij w tym bezpośrednim widzeniu, wolny od pomieszania i rozproszenia. Natura umysłu nie jest substancjonalna, a jednak wszystko z niej powstaje. Bycie świadomym tego pojawiania się i zanikania to ścieżka przyczynowa. Bycie świadomym, że cokolwiek się przejawia, nie jest realne to ścieżka wyzwalania w chwili przejawienia. Jeśli pojmie się znaczenie tego, osiągnie się stan Buddy w jednym życiu.”
Po opisaniu nauk o podstawie, ścieżce i owocu w podsumowaniu tego powiedziano:
„Samaja! Tak powiedziano. Są to niesplamione ustne instrukcje.
Samaja! Zostało to napisane zgodnie z tymi pouczeniami."

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz