Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

poniedziałek, 11 listopada 2019

Naropa "Wadżra pieśń streszczająca Sześć Dharm"

mahasiddha Naropa

(Streszczenie praktyki Sześciu Dharm Naropy)

Skłaniam się do stóp łaskawego Pana. 

Ty, Marpa Lotsawa z Tybetu,
Z wolnym i pięknym ciałem
I z zasmuconym tego lata umysłem, słuchaj tych słów.


Metodą uspokajania umysłu, jest pewność poglądu.
Metodą uspokajania ciała jest siła medytacji
Na zewnątrz jest tylko iluzoryczna forma dewów.
Wewnątrz są to po prostu trzy nadi i cztery czakry.
Poniżej jest uderzenie A, candali.
Powyżej jest forma litery HAM.
Powyżej i poniżej są koła prany.
Praktyka utrzymująca siłę życiową w podobny sposób jak waza.
Pomiędzy literami doświadczenie błogości, pustości i szczęśliwości.
Nazywamy to ustnymi pouczeniami candali.
Lotsawo, czy dokładnie opanowałeś pranę?


Zewnętrzny wygląd jest tylko iluzją.
Wewnętrzne doświadczenie jest niewyrażalne.
Dzień i noc, doświadczenia, są po prostu Nirmanakają.
Nazywamy to ustnymi pouczeniami ciała iluzorycznego.
Lotsawo, czy doświadczyłeś braku przywiązania?


Gdy doświadczasz pomieszania snów,
Wizualizuj w gardle promieniującą światłem sylabę OM.
Wskutek stwarzania nawykowych myśli:
Jeśli śnisz o mężczyźnie, mówi się, że jest on męskim duchem;
Jeśli śnisz o kobiecie, jest ona żeńskim duchem;
Jeśli śnisz o zwierzętach, uważa się je za nagi;
Jeśli twój sen jest pomyślny, jesteś nim wzmocniony;
Jeśli twój sen jest niepomyślny, czujesz się nieszczęśliwy;
Jeśli nie rozumiesz, że duchy powstają z korzenia umysłu,
Nie wyczerpiesz duchów dyskursywnych myśli.
Samowyzwalające dobro i zło jest znaczeniem tej nauki.
Nazywamy to ustnymi pouczeniami snu.
Lotsawo, czy urzeczywistniłeś ich naturę?


W czasie pomiędzy zaśnięciem, a śnieniem
W stanie ułudy, która jest esencją Dharmakaji,
Doświadcza się niewyrażalnej błogości i świetlistości.
Opieczętuj to wtedy świetlistością
A pojawi się głęboki sen świetlistości.
Lotsawo, czy pojąłeś, że umysł jest niezrodzony?


Osiem wejść to otwory sansary.
Jedno wyjście jest ścieżką mahamudry.
Gdy zamkniętych jest osiem wyjść, a jedno jest otwarte,
Łukiem prany, strzałą umysłu
Wyrzucana jest cięciwą litera HIK
I tak świadomość wystrzeliwuje przez otwór Brahmy.
Nazywamy to ustnymi pouczeniami Wyrzucania Świadomości*
Lotsawo, czy potrafisz we właściwym czasie zatrzymać swoją pranę?


Gdy nadchodzi czas opuszczenia ciała,
Znajdujesz inne ciało jako prawdziwy święty obiekt.
Potem nasienna sylaba jedzie na koniu prany.
Z pomocą kół prany
Opuszczasz swoje ciało jak pusty dom
I wchodzisz do innego ciała, które jest esencją Nirmanakaji.
Nazywamy to pouczeniami Przeniesienia Świadomości**.
Lotsawo, czy twoja prana nadaje się do użytku?


Umysł w czasie śnienia
Powinien być zmieszany z umysłem bardo.
Jego esencja jest Sambhogakaja.
Obydwa aspekty, czysty i nieczysty, dwóch kaji foremnych
Osiąga się, gdy nadchodzi czas bardo.
Istotą stanu bardo jest rozpuszczanie i wyrzucanie świadomości.
Nazywamy to ustnymi pouczeniami bardo.
Lotsawo, czy praktykowałeś bardo?


Konieczne jest studiowanie zewnętrznych i wewnętrznych nauk.
Zrozumienie ich umożliwi ci pokonanie dwóch skrajności.
Gdy odcięciu ulega niepewność co do istnienia i nieistnienia.
To jest tą jedną ścieżką, z której nie zbłądzisz.
Jak mógłby istnieć na niej smutek?


***


* Wyrzucanie świadomości skt. samkranti joga tyb. phoła
** Przeniesienie świadomości tyb. Drong-dżung, metoda polegająca na przeniesieniu swojej świadomości do innego ciała (tzw. nowej siedziby)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz