VIII Karmapa, Mikjo Dordże |
Czwartego dnia jedenastego miesiąca
1507 roku w Ngam Czu, we wschodnim Tybecie, w rodzinie oddanych joginów, urodził się VIII Karmapa, Mikjo
Dordże. Jego ojciec miał na imię Ajam, a jego matka Lama Dron. Matka Mikjo Dordże miała sen, że w jej namiocie znajdowały się wizerunki
Buddy i stupy i że ze świątyni zabrała
Dordże, które emitowało przejrzyste, jasne światło. Kiedy tylko przyszedł na
świat, tak jak w poprzednich inkarnacjach, młody chłopiec sam oświadczył, "Jestem Karmapą". Ojciec Mikjo Dordże szukał III Tai Situ Rinpocze, Taszi Paldziora, by poprosić go radę na temat swojego niezwykłego syna. VII Karmapa powiedział, że on i Tai Situ, Taszi Paldzior są nieoddzielni.
III Tai Situ Rinpocze, Taszi Paldzior |
Kiedy go odnalazł opowiedział mu o swoim nowo
narodzonym synu. Situ Rinpocze uświadomił sobie, że miejsce narodzin chłopca
zgadza się ze szczegółami pozostawionymi w liście-przepowiedni VII Karmapy. Situ Rinpocze zbadał dziecko. Był niezwykle
zadowolony z podobieństwa pomiędzy rzeczywistymi imionami rodziców Karmapy a
tymi, które wymienione były w liście-przepowiedni. Ponadto zgadzały się
wszystkie pozostałe szczegóły. Situ Rinpocze potwierdził, że dziecko jest
naprawdę nową inkarnacją Karmapy, ale poprosił rodziców, by przez trzy
miesiące utrzymywali to w tajemnicy, aby
uchronić dziecko przed intrygami. Dał rodzicom kadzidło, herbatę, masło, błogosławiące
pigułki i powiedział, „Dajcie chłopcu herbatę z masłem i zapalcie przed nim
kadzidło i powiedzcie, że przekazał to Situ Rinpocze. Potem dajcie mu pigułki.
Jeśli jest inkarnacją Karmapy, wypowie kilka słów. Przekażcie mi co powiedział”.
Ojciec wykonał polecenie i niemowlę wypowiedziało sylaby: e, ma, ho i
powiedziało, „Nie wątpcie we mnie, jestem Karmapą”. Po tym wszystkim Situ
Rinpocze zabrał trzymiesięczne dziecko do klasztoru Karma. Następnie wielki mistrz
medytacji Ser Phoła, bliski uczeń VII Karmapy, złożył wizytę dziecku. Gdy odprawiono
pudżę, malutki Karmapa grał doskonale na dzwonku i damaru. Ser Phoła zapytał
go, „Jeśli jesteś Karmapą, to czy pamiętasz czego uczyłeś mnie w Tse Lhakhang?”,
ten odparł, „Przekazałem Ci Mahamudrę i Sześć Dharm Naropy”.
W 1512 roku, kilkuletni
Mikjo Dordże odbył podróż do Riłocie i Lo Rong. Tak Lama Sonam Rincien zapytał
go kim naprawdę jest. Chłopiec zaśmiał się i powiedział, „Czasem jestem
Padmasambhawą, czasem Sarahą, a innym razem Karmapą. Mam wiele emanacji. W prowincji Tsang jest ich
szesnaście, a na wschód od Tybetu jest wódz, który jest moją emanacją”.
Mniej więcej w tym samym czasie pewna
rodzina z Kongpo w Amdo, w centralnej części Tybetu, ogłosiła, że ich syn jest
nowym Karmapą. Ponieważ obie grupy nie mogły się pogodzić, zaistniał problem. Regent VII Karmapy II Gjaltsab
Rinpocze, Taszi Namgjal doprowadził do spotkania obu chłopców, aby stwierdzić, który z nich
jest prawdziwym Karmapą. W podobnej sytuacji, zgodnie z tradycją, sprawdza się,
czy kandydaci potrafią odnaleźć wśród wielu przedmiotów rzeczy należące dawniej
do nich. Dziecko z Ngam Czu potrafiło to zrobić, natomiast drugi chłopiec – nie. Mikjo Dordże nie tylko pomyślnie przeszedł wszystkie testy, ale po ich zakończeniu powiedział, „Emaho! Jak cudownie! Nie mam wątpliwości Jestem Karmapą". W ten sposób stwierdzono, kto był właściwą inkarnacją. Młody Karmapa ogłosił,
że drugi kandydat jest reinkarnacją Surmang Czungtsanga z klasztoru Surmang i polecił aby się nim zaopiekowano. II Gjaltsab Rinpocze wysłał do wszystkich klasztorów Karma Kagju oficjalne listy
uwierzytelniające, w których oświadczył, że zgodnie z przepowiednią
Padmasambawy, imieniem VIII Karmapy jest Mikjo Dordże „Nieporuszona Wadżra”. Rok później II Gjaltsab Rinpocze przekazał Mikjo Dordże cały dobytek z poprzedniego życia i intronizował go Czarną Koroną jako VIII Gjalła Karmapa w swojej głównej siedzibie. W
wieku siedmiu lat VIII Karmapa otrzymał wszystkie podstawowe nauki Karma Kagju
od Denma Drubcien Taszi Paldziora. Mikjo Dordże, miał wizję Mahakali, który poinstruował go, aby wziął mahasiddhę Denma Drubciena Taszi Paldziora(I Sangje Nienpa Rinpocze) za swojego rdzennego Lamę, co zrobił. Od tego czasu kolejne inkarnacje Sangje Njenpy Rinpocze nadal przekazują pełne inicjacje Karma Kagju i głębokie instrukcje inkarnacjom Karmapy.
Mikjo Dordże podróżował od jednego klasztoru do drugiego
wraz z obozem uczniów, ucząc się kolejno od różnych mistrzów i praktykując.
Kontynuacją rozwijania jego wewnętrznego potencjału były wglądy, podczas
których otrzymał nauki od Buddy Siakjamuniego. Mistrz ukazał się Karmapie w
towarzystwie swoich dwóch głównych uczniów: Siariputry i Mahamaudgaljajany.
Taszi Paldzior, rdzenny lama VIII Karmapy |
W czasie pobytu w Kham Karmapa miał
sen, w którym dakini powiedziała mu, „Jesteś aspektem aktywności Trzech Czasów(I
Karmapy).
Następnie Karmapa ponownie odwiedził
miejsce swoich narodzin w prowincji Damczu. Tam miał miał głębokie doświadczenie
wizyjne Guru Padmasambhawy, który
powiedział, „Jestem Padmasambawą, a ty jesteś moim głównym uczniem Gjalłą
Ciojang (urzeczywistnił praktykę Hajagriwy i osiągnął pełne urzeczywistnienie).
Jednością naszych dwóch natur jest Wadżradhara (tyb. Dordże Czang,
Niezniszczalny Dzierżyciel)".
W krótki czas potem, Karmapa, zainspirowany
wspomnieniem Dysum Cienpy(I Karmapy) poszedł do Kampo Gangra gdzie zostawił
odciski stóp w różnych grotach medytacyjnych. W 1516 roku, dziewięcioletni
Karmapa otrzymał zaproszenie od króla Dziang Satham. Zaproszenie zostało przyjęte
i Mikjo Dordże udał się tam wraz ze swoim wędrownym obozem. Król przywitał ich
wystawną ceremonią i należytymi honorami i prezentami. Mikjo Dordże tak ujął
króla swoim stylem i urzeczywistnieniem, że nieprzychylny buddyzmowi król
zdecydował się wspierać dharmę na swoim terytorium i zobowiązał się do niestosowania
agresji w sprawach politycznych.
W 1517 roku młody Karmapa wszedł w
najważniejszą fazę swojej nauki. W przeciągu następnych trzech lat od swojego rdzennego Lamy Taszi Paldziora(jeden z głównych dzierżycieli linii Karma Kagju), otrzymał
pełen przekaz nauk linii Karma Kagju. Otrzymał także gruntowne przygotowanie w ogólnym
zakresie nauk buddyjskich. VII Karmapa
wyznaczył Taszi Paldziora (I Sangdzie Nienpę Rinpocze), by przekazał linię Karma Kagju jego
następnej inkarnacji. Po tym czasie mistrz stwierdził, że przekazał Karmapie
już wszystkie nauki i przeszedł w parinirwanę. Podczas ceremonii pogrzebowych Mikjo Dordże mocno
doświadczył obecności swojego rdzennego Lamy i otrzymał pełne wyjaśnienia
jego nauk. Założył także wiele kolegiów klasztornych, prowadził działalność
społeczną i napisał kilka znanych filozoficznych komentarzy. Mikjo Dordże był
podobny w swej erudycji do III Karmapy. Jako mnich VIII Karmapa był przykładem
surowości i prostoty. Jako mistrz mahamudry żył ze zrozumieniem, że wszystko co
powstaje jest samowyzwolone. Mikjo
Dordże był uzdolnionym lingwistą, poetą, malarzem i rzeźbiarzem. W Mar Kham
wyrzeźbił z kamienia swoją postać.
A gdy dokończył dzieła, zapytał posąg, „Czy
jesteś podobny do mnie?”, a posąg odpowiedział, „Tak, jestem”. Potem Karmapa
ścisnął kawałek skały leżący obok i pozostawił na nim odcisk dłoni i palców.
Zarówno posąg jak i kamień przetrwały do dziś. Karmapa spędzał wiele czasu na
studiach intelektualnych, uczył się u kilku uznanych mistrzów, opanował także –
poza naukami mahajany i tantr – astrologię i filozofię. Udzielał wielu nauk w
różnych miejscach. W swoim wędrownym życiu znajdował czas na intensywną
medytację. Po latach doświadczeń rozpoczął spisywanie nauk. Jego prace były
kontrowersyjne i wpływowe. W wieku 23 lat napisał komentarz do abhisamalajankary
zatytułowany „Autentyczne rozluźnienie Szlachetnego”, po czym zaprosił uczonego
Gelugpę – Sera Dzietsuna do krytycznej dyskusji nad tekstem. Uczony stwierdził,
że Karmapa jest wielkim uczonym i nie będzie go krytykował, ale spełnił jego
życzenie pisząc książkę „Odpowiedź Karmapie”. W ten sposób odbyła się sławna
literacka dyskusja pomiędzy uczonymi szkół Karma Kagju i Gelug.
Posąg wykonany przez VIII Karmapę. W prawym górnym rogu znajduje się kawałem skały, w którym Karmapa odcisnął swoją dłoń. |
Mikjo Dordże napisał około 30 tomów o
lingwistyce, prawie religijnym, abhidharmie, tantrze, filozofii madhjamaki, a
swoimi pracami o sztuce zainspirował szkołę Karma Gadri (styl ten przetrwał do
dziś). Skomponował wiele Sadhan (tekstów medytacji wadżrajany) , w szczególności „Guru jogę czterech pór dnia”, którą ułożył na cześć swojego rdzennego Lamy Sangje Nienpy Rinpocze. Stała się ona jedną z najważniejszych
praktyk linii Karma Kagju. Karmapa
przekazał kluczowe nauki linii Karma Kagju V Szamarpie, Kynczok Jenlag, który
został następnym dzierżycielem linii.
V Szamar Rinpocze, Kynciok Jenlak |
1546 roku Mikjo Dordże miał przeczucie
śmierci jednak na prośbę uczniów Szamara Rinpocze i Pało Rinpocze przedłużył
swoje życie i spędził ten czas objeżdżając klasztory i ośrodki Karma Kagju.
Podróżując napisał wiele relacji ze swoich doświadczeń wglądu. Między innymi,
VIII Karmapa, miał doświadczenie wizyjne, w którym ośmiu Padmasambhawów i ośmiu
Karmapów porozumiewających się ze sobą by stworzyć sekretne nauki. Karmapa
kontynuował swoją ciężką pracę do końca swoich dni. Pomimo tego, że podupadał
na zdrowiu udał się w 1554 roku do południowego Tybetu, gdzie wybuchła epidemia
trądu. Zbudował tam czarną stupę otoczoną czterema mniejszymi. Centralna stupa
była symbolicznym wyobrażeniem naga, który – zgodnie z legendą – był przyczyną
trądu. Karmapa wszedł w środek tej mandali i odprawił ceremonię pochłaniając
wszelkie źródła choroby. Wkrótce potem epidemia ustąpiła i wszystko wróciło do
normy. Niedługo potem Karmapa sam zaczął chorować na trąd. Przekazał Szamarowi
Rinpocze list zawierający przepowiednie jego przyszłego odrodzenia i odszedł w wieku 47 lat. W tym czasie widziano wspaniałe tęcze i spadające z nieba kwiaty. W liście-przepowiedni Karmapa napisał: „W życiu następującym po tym urodzę się jako wspaniały, samopowstały Pan Świata. W górnych regionach śnieżnego regionu Tre-szo na wschodzie słychać szum wody i dharmę. Widziałem znaki, że niedługo się tam urodzę ”. Ciało zostało poddane kremacji w Tsurphu, a
relikwie zostały umieszczone w srebrnej stupie. Pozostawił wielu urzeczywistnionych
i wykształconych uczniów. Wśród najwybitniejszych byli Szamar Kynciok Jenlak,
Pało Cuklak Tengła, Gjaltsap Drakpa Paldzior, Situ Czoki Gocza i Karma Thrinlej
Lekdrup. Do swoich uczniów zaliczał także artystów, doktorów i poetów, na
których wywarł wielki wpływ.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz