Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

niedziela, 17 listopada 2019

Mantra Ali Kali, mantra alfabetu sanskryckiego


Tantra buddyjska, podobnie jak tantra hinduska, wiąże dźwięki i mowę z tantryczną anatomią. Wedle tej koncepcji w człowieku znajduje się sieć siedemdziesięciu dwóch tysięcy subtelnych arterii energetycznych (skt. nadi; tyb. tsa). Jogini odkryli naturę tych kanałów i płynących w nich wiatrów energii(skt. waju tyb. lung), jak przebiegają w ciele i jaki wpływ mają na umysł i ciało. Każdy kanał energii ma swoją specyficzną wibrację - dźwięk. Zakończenia kanałów przybierają specyficzne kształty, które posłużyły za wzór kształtów samogłosek i spółgłosek sanskryckiego alfabetu. Wielcy jogini wyodrębnili cały zakres dźwięku wydobywającego się ze wszystkich tych kanałów energetycznych i podzielili je. W ten sposób odkryto 50 liter alfabetu sanskryckiego. 
Alfabet sanskrycki to skt. warna mala „girlanda/wieniec głosek”: 

A AA; I II; U UU RI RII; LI LII; E EE; O OO; AM AH; KA KHA GA GHA NGA; CIA ĆHA DŹA DŹHA NJA; ŢA ŢHA DA DHA ŅA; TA THA DA DHA NA; PA PHA BA BHA MA; JA RA LA WA; ŚA SIA SA; HA KSIA
Sanskrycki alfabet, pismo tybetańskie


Każda z liter ma własny kolor, kształt itd. Odkryto również związki tych liter z różnymi planetami, gwiazdami i konstelacjami oraz przybliżone położenie tych liter w ciele subtelnym, określone energie i siły psychologiczne, do których się one odnoszą. Związki te szczegółowo omawia Tantra Kalaczakry. Nauki te tworzą podstawę między innymi do analizy pozornie pozbawionych znaczenia słów i sylab nasiennych zawartych w mantrach. Wspomniane kształty zakończeń kanałów wiatrów energii wpływają na cyrkulujące w nich subtelne wiatry energii (skt. waju, tyb. lung) i umożliwiają artykulację rozmaitych dźwięków, zależnych od stopnia zablokowania bądź oczyszczenia subtelnych struktur cielesnych. Powtarzanie mantr ma usuwać zatory na drodze wewnętrznych wiatrów energii, co ma skutkować m.in. pozytywnymi zmianami psychologicznymi. 
Samogłoski i spółgłoski alfabetu sanskryckiego reprezentują wszystkie aspekty energii, ponieważ korzeniem wszystkich manifestacji jest dźwięk. Ogólnie mówiąc samogłoski symbolizują aspekt mądrości(żeński) spółgłoski symbolizują aspekt metod(męski). Alfabet sanskrycki nie jest tylko jednym dźwiękiem; reprezentuje totalność dźwięków. W tantrze buddyjskiej alfabet sanskrycki jest także używany jako np. mantra podczas naszej praktyki. Kiedy na przykład skończymy fazę powtarzania mantry, powtarzamy alfabet sanskrycki dla skorygowania jakichkolwiek błędów, które mogliśmy popełnić podczas tej części medytacji. Mogliśmy mantrę powtarzać np. za głośno lub za cicho, albo bezgłośnie*, za wolno lub za szybko. Być może niewyraźnie wymawialiśmy sylaby mantry, pomijaliśmy albo zmienialiśmy sylaby mantr np. zamiast dwóch sylab hung wymawialiśmy jedno hung, długie  hung wymawialiśmy jako krótkie hung lub byliśmy rozproszeni, przerywaliśmy powtarzanie mantr zwykłą mową itd**. Dlatego w wielu tekstach medytacji lub w komentarzach do nich znajdziemy objaśnienia, które mówią, aby fazę powtarzania mantry zakończyć trzykrotnym powtórzeniem mantry Ali Kali (mantry alfabetu sanskryckiego), zwykle uzupełnionej stusylabową mantrą Wadżrasattwy oraz mantrą Esencji Współzależnego Powstawania. Jest to bardzo ważny punkt praktyki powtarzania mantr.

Powtarzanie samogłosek skt. swara, tyb. ali, oczyszcza wszystkie błędy popełnione podczas powtarzania mantr.

A AA I II U UU RI RII LI LII E EE O OO AM AH

Powtarzanie spółgłosek skt. wjandżana, tyb. kali, oczyszcza wszystkie niedoskonałości wizualizacji.

KA KHA GA GHA NGA/ CIA ĆHA DZIA DZHA NJA/ 'TA 'THA 'DHA 'THA 'NA/ TA THA DHA THA NA/ PA PHA BA BHA MA/ JA RA LA WA/ ŚA SIA SA HA KSIA

Pierwsza seria spółgłosek ‘ta ‘tha ‘dha… są podniebienne a druga zębowe. Kiedy alfabet sanskrycki używamy jako mantrę, wówczas rozpoczynamy go sylabą OM i kończymy SOHA (skt. swaha).

Mantra Ali Kali:

OM A AA; I II; U UU RI RII; LI LII; E EE; O OO; AM AH; KA KHA GA GHA NGA; CIA ĆHA DŹA DŹHA NJA; ŢA ŢHA DA DHA ŅA; TA THA DA DHA NA; PA PHA BA BHA MA; JA RA LA WA; ŚA SIA SA; HA KSIA SWAHA

*Nie należy powtarzać mantr zupełnie bezgłośnie, za wyjątkiem niektórych mantr, do których objaśnienia  wyraźnie mówią „należy powtarzać ją bezgłośnie”. Albo specjalnych, zaawansowanych  metod powtarzania mantr np. wygaszające powtarzanie mantr, wadżra powtarzanie.  Jeśli nie otrzymamy specjalnych instrukcji, mantry należy powtarzać po cichu. Mantra jest aktywnością mowy, dlatego podczas powtarzania mantry powinno się wydawać jakiś dźwięk, który nie powinien być słyszany dalej niż do kołnierzyka naszego ubrania.
Ogólnie mówiąc tzw. "bezgłośne powtarzanie mantr" silnie pobudza wiatry energii. Jeśli nasze kanały energii nie są wystarczająco oczyszczone, wówczas ten sposób powtarzania mantry może doprowadzić do różnych zaburzeń w ciele i/lub umyśle. Podczas bezgłośnego powtarzania mantr trudno jest utrzymać klarowną wizualizację. Dlatego początkującym nie poleca się tej metody. 

**Budda Siakjamuni nie chciał abyśmy tracili cennego czasu na pozbawioną mocy nieskuteczną praktykę powtarzania mantr. Dlatego udzielił wielu nauk na temat poprawnej praktyki mantr.  Na przykład w tantrze zwanej skt. Subahupariprccia tantra „tantra wielu pytań”, Budda Siakjanumi przekazał m.in. wskazówki dotyczące ośmiu błędów, jakich należy unikać podczas powtarzania mantr. 

Opracował: Paweł Włodarczyk 

1 komentarz:

  1. ཨོཾ་ཨ་ཨཱ་ཨི་ཨཱི་ཨུ་ཨཱུ་རི་རཱི་ལི་ལཱི་ཨེ་ཨཻ་ཨོ་ཨཽ་ཨཾ་ཨཿ
    ཀ་ཁ་ག་གྷ་ང་ཙ་ཚ་ཛ་ཛྷ་ཉ་ཊ་ཋ་ཌཌྷ་ཎ་ཏ་ཐ་ད་དྷ་ན་པ་ཕ་བ་བྷ་མ་ཡ་ར་ལ་ཝ་ཤ་ཥ་ས་ཧ་ཀྵ་སྭཱ་ཧཱ།

    OdpowiedzUsuń