Tantra
buddyjska, podobnie jak tantra hinduska, wiąże dźwięki i mowę z tantryczną
anatomią. Wedle tej koncepcji w człowieku znajduje się sieć siedemdziesięciu
dwóch tysięcy subtelnych arterii energetycznych (skt. nadi; tyb. tsa). Jogini
odkryli naturę tych kanałów i płynących w nich wiatrów energii(skt. waju tyb.
lung), jak przebiegają w ciele i jaki wpływ mają na umysł i ciało. Każdy kanał
energii ma swoją specyficzną wibrację - dźwięk. Zakończenia kanałów przybierają
specyficzne kształty, które posłużyły za wzór kształtów samogłosek i spółgłosek
sanskryckiego alfabetu. Wielcy jogini wyodrębnili cały zakres dźwięku
wydobywającego się ze wszystkich tych kanałów energetycznych i podzielili je. W ten sposób odkryto 50 liter alfabetu sanskryckiego.
Alfabet sanskrycki to skt. warna mala „girlanda/wieniec głosek”:
A AA; I II; U UU RI RII; LI LII; E EE; O OO; AM AH; KA KHA GA GHA NGA; CIA ĆHA DŹA DŹHA NJA; ŢA ŢHA DA DHA ŅA; TA THA DA DHA NA; PA PHA BA BHA MA; JA RA LA WA; ŚA SIA SA; HA KSIA
Sanskrycki alfabet, pismo tybetańskie |
Każda z liter ma własny
kolor, kształt itd. Odkryto również związki tych liter z różnymi planetami,
gwiazdami i konstelacjami oraz przybliżone położenie tych liter w ciele
subtelnym, określone energie i siły psychologiczne, do których się one odnoszą.
Związki te szczegółowo omawia Tantra Kalaczakry. Nauki te tworzą podstawę
między innymi do analizy pozornie pozbawionych znaczenia słów i sylab
nasiennych zawartych w mantrach. Wspomniane kształty zakończeń kanałów wiatrów
energii wpływają na cyrkulujące w nich subtelne wiatry energii (skt. waju, tyb.
lung) i umożliwiają artykulację rozmaitych dźwięków, zależnych od stopnia
zablokowania bądź oczyszczenia subtelnych struktur cielesnych. Powtarzanie
mantr ma usuwać zatory na drodze wewnętrznych wiatrów energii, co ma skutkować
m.in. pozytywnymi zmianami psychologicznymi.
Samogłoski i spółgłoski alfabetu
sanskryckiego reprezentują wszystkie aspekty energii, ponieważ korzeniem
wszystkich manifestacji jest dźwięk. Ogólnie mówiąc samogłoski symbolizują
aspekt mądrości(żeński) spółgłoski symbolizują aspekt metod(męski). Alfabet
sanskrycki nie jest tylko jednym dźwiękiem; reprezentuje totalność dźwięków. W tantrze buddyjskiej alfabet sanskrycki jest także używany jako np. mantra podczas naszej praktyki.
Kiedy na przykład skończymy fazę powtarzania mantry, powtarzamy alfabet
sanskrycki dla skorygowania jakichkolwiek błędów, które mogliśmy popełnić
podczas tej części medytacji. Mogliśmy mantrę powtarzać np. za głośno lub za
cicho, albo bezgłośnie*, za wolno lub za szybko. Być może niewyraźnie wymawialiśmy sylaby mantry, pomijaliśmy
albo zmienialiśmy sylaby mantr np. zamiast dwóch sylab hung wymawialiśmy jedno
hung, długie hung wymawialiśmy jako
krótkie hung lub byliśmy rozproszeni, przerywaliśmy powtarzanie mantr zwykłą
mową itd**. Dlatego w wielu tekstach medytacji lub w komentarzach do nich znajdziemy
objaśnienia, które mówią, aby fazę powtarzania mantry zakończyć trzykrotnym
powtórzeniem mantry Ali Kali (mantry alfabetu sanskryckiego), zwykle uzupełnionej stusylabową
mantrą Wadżrasattwy oraz mantrą Esencji Współzależnego Powstawania. Jest to
bardzo ważny punkt praktyki powtarzania mantr.
Powtarzanie
samogłosek skt. swara, tyb. ali, oczyszcza wszystkie błędy popełnione podczas
powtarzania mantr.
Powtarzanie spółgłosek skt. wjandżana, tyb.
kali, oczyszcza wszystkie niedoskonałości wizualizacji.
KA
KHA GA GHA NGA/ CIA ĆHA DZIA DZHA NJA/ 'TA 'THA 'DHA 'THA 'NA/ TA THA DHA THA
NA/ PA PHA BA BHA MA/ JA RA LA WA/ ŚA SIA SA HA KSIA
Pierwsza
seria spółgłosek ‘ta ‘tha ‘dha… są podniebienne a druga zębowe. Kiedy alfabet
sanskrycki używamy jako mantrę, wówczas rozpoczynamy go sylabą OM i kończymy
SOHA (skt. swaha).
Mantra
Ali Kali:
OM
A AA; I II; U UU RI RII; LI LII; E EE; O OO; AM AH; KA KHA GA GHA NGA; CIA ĆHA
DŹA DŹHA NJA; ŢA ŢHA DA DHA ŅA; TA THA DA DHA NA; PA PHA BA BHA MA; JA RA LA
WA; ŚA SIA SA; HA KSIA SWAHA
*Nie należy powtarzać mantr zupełnie bezgłośnie, za wyjątkiem niektórych mantr, do których objaśnienia wyraźnie mówią „należy powtarzać ją bezgłośnie”. Albo
specjalnych, zaawansowanych metod powtarzania mantr np. wygaszające powtarzanie mantr, wadżra
powtarzanie. Jeśli nie otrzymamy
specjalnych instrukcji, mantry należy powtarzać po cichu. Mantra jest
aktywnością mowy, dlatego podczas powtarzania mantry powinno się wydawać jakiś
dźwięk, który nie powinien być słyszany dalej niż do kołnierzyka naszego ubrania.
Ogólnie mówiąc tzw. "bezgłośne powtarzanie mantr" silnie pobudza wiatry energii. Jeśli nasze kanały energii nie są wystarczająco oczyszczone, wówczas ten sposób powtarzania mantry może doprowadzić do różnych zaburzeń w ciele i/lub umyśle. Podczas bezgłośnego powtarzania mantr trudno jest utrzymać klarowną wizualizację. Dlatego początkującym nie poleca się tej metody.
Ogólnie mówiąc tzw. "bezgłośne powtarzanie mantr" silnie pobudza wiatry energii. Jeśli nasze kanały energii nie są wystarczająco oczyszczone, wówczas ten sposób powtarzania mantry może doprowadzić do różnych zaburzeń w ciele i/lub umyśle. Podczas bezgłośnego powtarzania mantr trudno jest utrzymać klarowną wizualizację. Dlatego początkującym nie poleca się tej metody.
**Budda Siakjamuni nie chciał abyśmy tracili cennego czasu na pozbawioną mocy nieskuteczną praktykę powtarzania mantr. Dlatego udzielił wielu nauk na temat poprawnej praktyki mantr. Na przykład w tantrze zwanej skt. Subahupariprccia tantra „tantra wielu pytań”, Budda Siakjanumi przekazał m.in. wskazówki
dotyczące ośmiu błędów, jakich należy unikać podczas powtarzania mantr.
Opracował: Paweł Włodarczyk
ཨོཾ་ཨ་ཨཱ་ཨི་ཨཱི་ཨུ་ཨཱུ་རི་རཱི་ལི་ལཱི་ཨེ་ཨཻ་ཨོ་ཨཽ་ཨཾ་ཨཿ
OdpowiedzUsuńཀ་ཁ་ག་གྷ་ང་ཙ་ཚ་ཛ་ཛྷ་ཉ་ཊ་ཋ་ཌཌྷ་ཎ་ཏ་ཐ་ད་དྷ་ན་པ་ཕ་བ་བྷ་མ་ཡ་ར་ལ་ཝ་ཤ་ཥ་ས་ཧ་ཀྵ་སྭཱ་ཧཱ།