Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

poniedziałek, 16 marca 2020

Maitripa "O praktyce Białego Mahakali"

Biały Mahakala tyb. Gynkar dosł. Biały Opiekun
Pewnego razu podczas medytacji na cmentarzu mahasiddha Rahula Gupta podarował złoto swojemu guru, Maitripie, i powiedział: „Ponieważ Tybetańczycy są biedni, proszę daj mi nauki pozwalające szybko uzyskać bogactwo. Maitripa odpowiedział:
„Są takie nauki; nazywają się "Klejnot Spełniający Życzenia", "Ten, Który Mieszka w Lesie" lub "Mahakala z Akacjowego Lasu", "Mahakala Ozdobiony Klejnotami, nazywany też "Wielki Współczujący Mahakala". Bóstwo to, chroni przed lękami tego życia i śmierci. On podporządkowuje bogów, demony i ludzi. Obdarza bogactwem, jedzeniem i przyjaciółmi. On niszczy wszystkie demony*, przeszkody i wrogów**. Takie są właściwości tego bóstwa.
Dzięki praktyce sadhany tego bóstwa, zwykłe i najwyższe siddhi*** mogą być uzyskane w bardzo krótkim czasie, jednego miesiąca lub roku. Kiedy ktoś praktykuje, by uzyskać najwyższe siddhi, jednocześnie zdobędzie zwykłe siddhi. Kiedy ktoś praktykuje, by uzyskać zwykłe siddhi, jednocześnie uzyska najwyższe siddhi. Praktykę tego bóstwa tobie przekażę”.

Mahasiddha Rahula Gupta udał się do Tybetu i przekazał te nauki swojemu uczniowi, tybetańskiemu Lamie Khjungpo Naldziorowi, wielkiemu mistrzowi Kagju, który mieszkał w dolinie Szang niedaleko Szigatse.


*takich jak: złość, pycha, zawiść, chciwość itd.
**sekretni wrogowie to lgnięcie do "ja", dualistyczne postrzeganie rzeczywistości, wewnętrzni wrogowie to negatywne emocje tworzące nierealistyczne oczekiwania, tworzące dystans, blokujące lub niszczące relacje z innymi itd. zewnętrzni wrogowie to czyny popełnianie pod wpływem poprzednich kategorii wrogów, które przejawiają się jako choroby, niesprzyjające warunki, kłótnie, spory itd. Takie jest znaczenie "niszczenia wrogów" jakie można znaleźć w wielu tantrach.
***Są dwa rodzaje siddhi:
Zwykłe siddhi skt. sadharanasiddhi; tyb. thun-mong-gi dngos-grub, na przykład: umiejętności transformacji żywiołów np. wodę w ogień, multilokacja, przenikanie przez obiekty materialne, chodzenie po wodzie, nieskrępowane przemieszczanie się w głębi ziemi i w powietrzu, odporność na ogień, rozumienie języków innych istot, znajomość przeszłych żywotów, długie i zdrowe życie, moc uzdrawiania itd.
Najwyższe siddhi skt. uttamasiddhi; tyb. mczog-gi dngos-grub, to Przebudzenie, urzeczywistnienie doskonałego stanu Buddhy.

Opracowanie: Paweł Włodarczyk
źródło:
Joanna Grela Mahakala

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz