Teksty mówią, że od czasu do czasu należy melodycznie
intonować mantrę. Mówiąc ogólnie, istnieją dwa podstawowe style śpiewania mantr: monotonne,
jednostajne intonowanie i śpiew. Mówi się, że monotonne intonowanie mantr jest bardzo
korzystne, ale śpiew uważa się za jeszcze potężniejszy. Śpiewanie mantry na
melodię jest bardzo korzystne, ponieważ podoba się widjadharom, którzy
następnie przychodzą i udzielają błogosławieństw i siddhi. Melodyjne śpiewanie
mantr cieszy również jidamy i przynosi
radość dakinom. Uważa się, że śpiew
zachęca obrońców wadżra dharmy do gromadzenia się, gdy odpierają szkodliwe
wpływy, zanim będą miały szansę stworzyć przeszkody. Podobnie jest w życiu
codziennym. Co się stanie, gdy ktoś o cudownym głosie zacznie śpiewać? Wszyscy
zatrzymują się aby słuchać. Dlatego, jak mówią nauki, śpiew jest ważną metodą.
Pewnego razu Dakini mądrości pouczyła II Karmapę, Karma Pakszi by wprowadził wspólne
śpiewanie sześciosylabowej mantry Awalokiteśwary, ucieleśnienia przebudzonego
współczucia. Karma Pakszi i jego mnisi, śpiewali tą mantrę w czasie podróży. Od
tego czasu wspólne śpiewanie sześciosylabowej mantry stało się ważną częścią
popularnej praktyki dharmy w Tybecie. Również
współcześnie, na Zachodzie, w wielu ośrodkach dharmy praktykuje się w ten
sposób. Jest to doskonała praktyka dla świeckich buddystów, łatwa i pełna
błogosławieństw.
II Karmapa, Karma Pakszi |
Nie ma znaczenia, jaki rodzaj śpiewu wolimy, ponieważ bóstwa
mają bardzo różne upodobania. To, co uważamy za atrakcyjne, dla innych może być
nieprzyjemne, a dla nas ich ulubiony rodzaj śpiewu prawdopodobnie zabrzmiałby
okropnie. Nie ma to większego znaczenia dla bóstw mądrości, ale dla dakiń i
strażników dharmy, nasze intonowanie jest ważnym elementem praktyki. Jeśli pięknie
zaśpiewamy lub intonujemy, na pewno przyjdą.
Mahakala Czadrupa |
Na koniec warto wspomnieć o pieśniach urzeczywistnienia i pieśniach wadżry.
Milarepa "Król joginów" |
Innym
sposobem jest śpiewaniu Pieśni Wadżry. Jest to tradycyjna praktyka
Kagju, której korzenie sięgają indyjskich mahasiddhów. Pieśni Wadżry są
spontaniczne, one po prostu powstają. To nie są rzeczy wyuczone, jak arie
operowe, po prostu śpiewa się je, kiedy czuje się natchnienie. One nie muszą
być piękne, miłe dla ucha. To jest przejaw naszego urzeczywistnienia, a ono może
się różnie przejawiać. Możemy zaśpiewać np. o Milarepie, wychwalając jego
właściwości, to jest najprostsze, naszym
rdzennym lamie, jidamie albo o naszej aktualnej praktyce np. nyndro, albo o
jakichś własnych doświadczeniach. Możemy również np. wychwalać miejsce, w
którym aktualnie przebywamy. Ważne jest aby treść i melodia płynęły z głębi naszego
zrozumienia.
Opracowanie: Paweł Włodarczyk
źródło:
XV Karmapa, Khakjab Dordże "komentarz do praktyk Tukdrup Sampa Lhundrupma i Barcie kunsel"
Lama Tenpa "guru joga Milarepy"
Lama Tenpa "guru joga Milarepy"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz