Karma Kagju znana też pod równorzędną nazwą Karma Kamtsang jest jedną z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Szkoła Karma Kagju zapoczątkowana przez I Karmapę, Dusum Khjenpa (1110-1193) jest najdynamiczniej rozwijającą się szkołą buddyzmu w Europie.

niedziela, 22 marca 2020

Pojawienie się Aktywności Wszystkich Buddów


Budda Karmapa

Karmapa skt. Karmaka jest znany jako ten, który wypełnia przebudzoną aktywność wszystkich Buddów przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Linia Jego inkarnacji w Tybecie sięga Dysum Khjenpy, który dał początek tradycji rozpoznawania nowych wcieleń lamów. Istnieje wiele starożytnych przepowiedni, na które powołuje się szkoła Karma Kagju np.: 

Z „Ukrytego skarbu stromej skały” Szangi Rinpoczego wyłonił się żółty zwój, który mówił o Dysum Khjenpie, znanym jako I Karmapa i jego związkach z wielkim indyjskim uczonym Dharmakirtim i przyszłym odrodzeniu jako szósty Budda: 
 
„Lama, który jest Dysum Khjenpą, 
Nazywa się Dharmakirti. 
Po naukach Buddy Majtrei 
W czasach zwanego „Lwim Buddą” 
Nauki rozwijać się będą szeroko. 
On jest samym Dharmakirtim”


   Fragment „Sutry zstąpienia do Lanki” (Lankawatara): 
 
„Odziany w szaty mnicha i czarną koronę 
Będzie bez chwili przerwy przynosić pożytek istotom, 
Póki trwać będą nauki tysiąca Buddów”. 

Fragment „Sutry króla samadhi” (Samadhiradża): 
 
„Nauki przyjdą do kraju czerwonolicych, 
Których ma poskromić Czenrezik. 
Bodhisattwa Simhanada, „Ryk Lwa” 
Pojawi się jako Karmapa. 
Okiełzna istoty mistrzostwem samadhi, 
Darząc szczęśliwością tych, którzy go zobaczą, usłyszą, dotkną lub 
    wspomną” . 
 
Fragment „Tantry płonącego, gniewnego meteorytu”: 
 
„W doskonale czystej mandali, 
Uosabiając Buddów dziesięciu kierunków, 
Pojawi się ten, który zasłynie jako Karmapa, 
Aby ukazać rezultaty praktyki w tym życiu”. 
 
 Fragment „Rdzennej tantry Mandziuśri”: 
 
„Z ka na początku i ma na końcu imienia 
Pojawi się szlachetna istota, która objaśni nauki” 

Terma mistrza Njang Ral Njimy Yzera  opisuje Karmapę jako emanację Czenrezika, przebywającą w Tsurphu, głównej siedzibie linii w Tybecie: 
 
„Czenrezik, Wielki Współczujący, 
Aby ujarzmić Chiny, Tybet i Mongolię 
Przebudzoną aktywnością Gjalła Gjamtso
   Pojawia się jako ten o imieniu Karmapa. 
Mieszka w Tsurphu i jest Dysum Khjenpą”

Jedna z przepowiedni Guru Padmasambhawy możemy znaleźć np. w: W „Ukrytych przepowiedniach”:
 
„Nauki mojej emanacji, Karmapy, 
Nie wygasną, póki nie dobiegną kresu nauki szczęśliwej kalpy”.

Terton Ciokgjur Lingpa  (1829-1870) był wielkim urzeczywistnionym mistrzem i odkrywcą licznych term. Wiele z nich jest praktykowanych w szkole Karma Kagju. Należał do najważniejszych członków niesekciarskiego ruchu, który rozwijał się w dziewiętnastowiecznym Tybecie. Jego przepowiednie na temat Karmapów otwiera inwokacja do Gjalła Ciokjanga, inkarnacji Karmapy jako jednego z głównych uczniów Guru Rinpoczego: 
 
„Lotsało Gjalła Ciokjangu, wysłuchaj mnie. 
Będziesz miał dwadzieścia jeden przyszłych inkarnacji
W niezrównanej krainie mowy, Pałacu Półksiężyca. 
Emanacjo Czenrezika, ty znasz trzy czasy”. 
 
Następnie wymienia imiona Karmapów, którzy mają się dopiero pojawić: 
 
„Imiona potrzebne po przejściu Thekcioka (Najwyższy Pojazd, XIV Karmapa) w nirwanę to: 
Dełi Dangłi (Natura Szczęśliwości, XV Karmapa), 
Rikpi Dordże (Wadżra Świadomości, XVI Karmapa), 
Ogjen Trinle (Oświecona Aktywność Guru Rinpoczego, XVII Karmapa), 
Samten (Medytacyjne wchłonięcie, XVIII Karmapa) i tak dalej”. 
 
Ciokgjur Lingpa opisuje następnie wszystkie te inkarnacje, XVII Karmapę przepowiadając w ten sposób: 
„Obok, u stóp zielonego drzewa wyrastającego ze skalistej góry, jest siedemnasta inkarnacja Karmapy wraz z Kentingiem Tai Situ. To symbol – mocą zespolenia ich umysłów rozwiną się liście i płatki nauki Buddy, przynosząc obfitość owocu, esencji dakpo kagju” . 
 
Karmapa Cienno!

opracowanie: Paweł Włodarczyk 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz