Jesteś wadżrą umysłu wszystkich Zwycięzców
potężnym i obdarzonym mocami wadżra dzierżycielem
oraz dzierżycielem skarbu Wadżrajany.
Przed Tobą, Reczungu Dordże Drakpo, kłaniam się!
(z guru jogi II Karmapy)
Reczungpa |
Mając
15 lat Reczungpa zachorował na trąd. Udał się wtedy na odosobnienie, by
medytować w samotności.
Milarepa |
Pewnego dnia od joginów przechodzących obok jego
jaskini Reczungpa dowiedział się o indyjskim mistrzu Balaciandrze, który mógłby
mu pomóc. Po uzyskaniu zgody Milarepy, Reczungpa wyruszył do Indii na
poszukiwania. Podczas ich spotkania Reczungpa otrzymał od mistrza przekaz praktyki
Wadżrapani. Wykonywał tę medytację, aż jego choroba ustąpiła. Powrócił wówczas
do Tybetu, do Milarepy i dalej praktykował w pobliżu jego jaskini. Po pewnym
czasie Reczungpa znów wyruszył do Indii, aby ofiarować Balaciandrze złoto,
które uzyskał ze spieniężenia swojego majątku. Balaciandra przekazał Reczungpie
nauki o różnych aspektach Garudy.
Reczungpa odbył kilka podróży do Indii, gdzie był uczniem m.in. jogina Tiphupy. Od niego otrzymał otrzymał przekaz nauk i praktyk Khorlo Demczoka skt. Czakrasamwara i Dordże Phagmo skt. Wadżrawarahi, praktyki karmamudry oraz tzw. pięć nauk „bezforemnych dakiń” skt. karnatantra, które sprowadził do Tybetu. Nauk tych w sumie było dziewięć, a cztery pozostałe dotarły do Tybetu dzięki Marpie, który otrzymał je od indyjskiego jogina Naropy. Od jogina Mirti, otrzymał praktykę "szybkiego przemieszczania się" tyb. lung gom. Reczungpa stał się doskonałym lung gompą. Na przykład w ciągu jednego dnia, od świtu do
zachodu słońca, potrafił przebyć drogę, którą zwykły człowiek potrzebował półtora
miesiąca. Dzięki tej praktyce był w
stanie dotrzeć z Indii do Tybetu w przeciągu zaledwie sześciu dni.
Kiedy
był już w Tybecie u Milarepy, otrzymał od niego przekaz Sześciu Dharm Naropy.
Praktykował je, a Milarepa śpiewał dla niego wiele pieśni, by obudzić i
pogłębić jego zrozumienie natury umysłu. Był bardzo zdolnym uczniem, szybko
osiągnął samadhi, później kontrolę prany. Potrafił czynić wiele cudów. W Tybecie otrzymał przekaz mahamudry od Nepalczyka Asu, który był uczniem ucznia Maitripy. Dzięki
praktyce mahamudry, w krótkim czasie, urzeczywistnił tęczowe ciało. Był
on niezwykle urzeczywistnioną istotą. Reczungpa opanował najwyższe praktyki i
poprowadził wiele kobiet do Przebudzenia, był jednak bardzo niezależny i nie
lubił pozostawać w jednym miejscu. Często, podobnie jak jego guru Milarepa, surowo krytykował monastycyzm i klasztory, co jest faktem trudnym do zaakceptowania członkom którejkolwiek
z ocalałych szkół Kagju, które mają przeważnie charakter klasztorny.
Gampopa |
Teraz,
nie chcąc umniejszać wielkich osiągnięć Gampopy, należy zauważyć, że Reczungpa był
konsekwentnie błędnie przedstawiany w historii Tybetu, zwłaszcza w różnych
liniach Kagju. Większość historyków linii Kagju, którzy byli członkami jednej ze szkół Kagju, których korzenie sięgają Gampopy
i jego szkoły Dakpo Kagju, naturalnie byli zainteresowani ukazaniem swojego
„założyciela” jako głównego ucznia Milarepy. Warto podkreślić, że Gampopa spędził
tylko kilka miesięcy w towarzystwie Milarepy, natomiast Reczungpa był z nim przez wiele lat. W rzeczywistości
Reczungpa był także jednym z guru Gampopy. Istnieje wiele esencjonalnych nauk
dla linii Karma Kagju, których Gampopa nie otrzymał od Milarepy. Dlatego, po
jego śmierci, Gampopa
zmuszony był udać się do Reczungpy i poprosić go o nauki, których Milarepa mu
nie przekazał. Jednym z najbliższych uczniów
Gampopy był I Karmapa, Dysum Khjenpa. Gampopa odesłał go do Reczungpy, aby ten
przekazał mu m.in. nauki dotyczące Khorlo Demczoka, czy niektóre nauki
dotyczące Sześciu Dharm Naropy.
Z
czasem różne odgałęzienia Dakpo Kagju stały się potężnymi i wpływowymi politycznie
i ekonomicznie klasztornymi instytucjami. Nie pasowało im, by
ujawnić, że Gampopa nie był wymieniany wśród najbliższych uczniów
Milarepy w niektórych wczesnych biografiach Milarepy i Reczungpy (z których
kilka było uważanych za zagubione, ale znów wyszły na światło dzienne w
ostatnich latach, takie jak prace autorstwa don mo ri pa, rgja ldang pa bde
cien rdo rdzie, mon rtse kun dga 'dpal ldan, Lama Szang i III Karmapy itd.), ale tylko jako jeden z sześciu uczonych
uczniów, którzy pojawili się u schyłku życia Milarepy (patrz „bzhad pa rdo rdże'i rnam thar mgur mcing
dang bcas pa”, znany również jako „bu cien bcu gnjis”, wiele z nich napisano
przez ngan dzong ras pa bjang ciub rgjal po i ras pa szi ba 'od, dwóch innych
wybitnych uczniów Milarepy).
Z
dostępnych obecnie materiałów jasno wynika, że Reczungpa był niekwestionowanym
mistrzem i dzierżycielem linii Milarepy oraz że Milarepa przekazał mu całość
swoich nauk, podczas gdy inni uczniowie, w tym Gampopa, otrzymali tylko
wprowadzenie i ogólny zarys nauk. Na
przykład, Reczungpa jest głównym źródłem praktyki Czenrezika Gjalła Gjamtso skt. Dżinasagara,
jednego z trzech głównych jidamów Karma Kagju. Dwa
pozostałe to Dordże Phagmo i Khorlo Demczok. II Karmapa, Karma Pakszi otrzymał przekaz Gjalła Gjamtso, od ucznia Reczungpy.
Reczungpa miał wielu innych znanych uczniów, którzy kontynuowali jego linię praktyki.
Reczungpa miał wielu innych znanych uczniów, którzy kontynuowali jego linię praktyki.
Głównym
dzierżycielem linii Reczungpy był Cziungtsampa, który przekazał ją następnie jogini
Maczig Ondzio. Reczungpa zmarł w 1160 roku w wieku 78 lat.
Podsumowując można powiedzieć, że zgodnie ze starszymi i prawdopodobnie bardziej wiarygodnymi źródłami Reczungpa był niezwykle ważnym uczniem Milarepy, a zgodnie z tekstem Sziepaj Dordże był nawet uczniem najważniejszym. Gdy weźmiemy pod uwagę nauki, które Reczungpa dostał od Milarepy i przekazał dalej, wrażenie to się potwierdza. Milarepa dał Reczungpie wszystkie swoje przekazy.
opracowanie:Paweł Włodarczyk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz